Hei,

Olemme harkitsemassa talomme laajennusta lisärakennuksella, joka tulee olemassa olevan betonisen autotallin päälle. Autotalli sijaitsee rinteessä, ja siinä on tietty ylitys autotallin sisäänkäynnin päällä. Lattiassa on valettu putket tulevaa lattialämmitystä varten (suunniteltu lattia olisi klinkkeriä), jotka edellinen omistaja teki. Nyt olen ymmärtänyt rakennusinsinööriltä, että on olemassa riski laittaa puurakennelma lattian päälle, koska betonikantti toimii kylmäsiltoina. Eli on riski, että kylmyys siirtyy puurakenteen alle ja aiheuttaa kondensaatiota, mikä voi johtaa lahoamiseen/homeeseen. Lisäksi luonnollisesti lattialämmityksen hukkalämpö karkaa betonisivujen kautta, mikä johtaa energian kulutuksen kasvuun. Onko jollain foorumin asiantuntijalla älykästä ratkaisua ongelmaan, joka toimii myös esteettisesti? Pitääkö rakennusinsinöörin riskinarvio paikkansa (pari muuta rakennusinsinööriä on tarkastellut piirustuksia ja lujuutta eikä ole reagoinut tähän ongelmaan)? Piirustukset ja rakennuslupa ovat muuten kunnossa, ja tällä hetkellä tämä on suuri este (paitsi löytää hyviä käsityöläisiä, jotka voivat tehdä työn kohtuulliseen hintaan). Olen kiitollinen kaikista ratkaisuehdotuksista. Liitän osan piirustuksesta tiedoksi.

• Garagepohjan poikkileikkaus piirroksessa, näyttäen betoni- ja lattialämmitysputket, mitat näkyvissä; osa lisärakennussuunnitelmaa.
Että siitä tulisi niin kylmä laattaan, että voisi muodostua kondenssia, on vaikea uskoa, teillähän on lattialämmitys. Lisäksi eihän mikään estä teitä eristämästä laattaa XPS:llä sivuilta. Mutta seurauksena on valtava lämpöhäviö alaspäin, siitä ei ole epäilystäkään. Siihen liittyy toinen ongelma, joka koskee sitä, mitä tapahtuu, kun lattialämmitys kytketään pois päältä. Silloin näyttää siltä, että voi tapahtua kosteuden tulva laattaan, mikä nostaa suhteellisen kosteuden erittäin korkeaksi. Mutta kaikki riippuu olosuhteista talossanne ja siitä, onko laatta hyvin kapillaarikatkolla ja niin edelleen.

Odota nyt, tarkistin juuri piirustuksen.. Se ei siis olekaan pohjalaatta, vaan holvi, eli laatta roikkuu vapaasti ilmassa? Ilman alla? Koska silloinhan voitte eristää senkin siellä miten helposti tahansa.

Alakerrassa on autotalli, jossa on vähintään 5-10 C jopa talvella. Katossa on jo "eristelevyjä" puristetusta sementtikuidusta (en tiedä, mitä ne kutsutaan). Ongelma, jonka rakennusteknikko mainitsi, liittyi enemmänkin sivualtistukseen ja siihen, että betonimateriaali vuotaa kylmää sisäänpäin, koska kylmäsilta ei ollut katkaistu. Tämä voisi johtaa kondensoitumiseen seinien alla. Et siis usko, että se on ongelma? Uskotko, että energiankulutus tulee olemaan korkea samasta syystä? Mutta ehkä voidaan asentaa eristäviä elementtejä (onko kenelläkään ehdotuksia valmistajalta?) tai vastaavaa sivuille, mutta en tiedä, miltä se näyttää esteettisesti.

En usko, että siitä tulisi ongelma, vaikka et eristäisikään, ei. Ei lattialämmityksen kanssa. Lisäksi teillä olisi klinkkeri, eikö niin? Nehän eivät ole erityisen kosteusherkkiä. Palkki ei myöskään ole suoraan kosketuksessa laattaan.

Eristät parhaiten solumuovilla, 50-100 millimetriä, jonka sitten rappaat kuituvahvisteisella ohutrappauslaastilla.

Mikael_L
Ongelma on, minun näkökulmastani ainakin, pääasiassa se, onko eristetty laatan alla tai onko kyseessä betonilaatta, valvomuotti tai vastaava, joka mahdollistaa eristämisen jälkeenpäin. Lämmönvuoto sivuille ratkaistaan suhteellisen helposti kaivamalla vähän solumuovia (100-300 mm). Samalla on sopivaa tarkistaa/parantaa salaojitusta.

Mutta jos laatan alla ei ole eristystä eikä sitä voi eristää, vaikuttaa siltä, että lattialämmityksen käyttäminen on aika vaivalloista. Hmm, ei vaivalloista, vain erittäin kallista ...

Mikael_L
Nyt kun luen clabben toisen viestin, uskon ymmärtäväni, että hän tarkoittaa sutterängkerroksen seinää, joka siis näkyy maan yläpuolella ...

Sama resepti on varmaan toivottavaa, eli vähintään 10 cm solumuovia ulkopuolella, mutta sitten siitä tulee selvästi sekä esteettinen ongelma että ongelma liittymisessä toisen kerroksen ulkoseinään.

Mikael_L sanoi:
Nyt kun luen clabbesin toista viestiä, luulen ymmärtäväni, että hän tarkoittaa rinteen seinää, joka siis näkyy maan päällä...

Sama resepti on varmaan toivottavaa, eli vähintään 10 cm solumuovia ulkopuolelle, mutta siitä tulee selvästi sekä esteettinen ongelma että ongelma liittymisessä toisen kerroksen ulkoseinään.
Kiitos tiedosta (tanskalainen näppäimistö, siksi oudot kirjaimet)! Koska mitään ei ole vielä rakennettu, kuvittelen, että jos reunat eristetään 10 cm ulospäin + rappaus, niin itse eristys pitäisi myös rakentaa ulospäin, kun seinät rakennetaan ylös, jotta se harmonisoituisi ja paneli sijoittuisi eristetyn reunan ulkopuolelle.
Onko jollakin hyvä ehdotus, mitä eristemateriaalia (merkki, valmistaja?) pitäisi käyttää, jonka voisi rapata? Minulla on myös ylite garage-sisäänkäynnillä, mikä tarkoittaa, että minun on eristettävä ylitteen alle. Vaihtoehtona voisi ehkä käyttää tavallista eristystä (tai solumuovia) ja asettaa panelin ulkopuolelle sen sijaan. Oletan, että on vaikeaa saada rappauksen tarttumaan ylöspäin ylitteelle?

Mitä mieltä olette? Kuulostaako järkevältä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.