Hei,

Olemme harkitsemassa talomme laajennusta lisärakennuksella, joka tulee olemassa olevan betonisen autotallin päälle. Autotalli sijaitsee rinteessä, ja siinä on tietty ylitys autotallin sisäänkäynnin päällä. Lattiassa on valettu putket tulevaa lattialämmitystä varten (suunniteltu lattia olisi klinkkeriä), jotka edellinen omistaja teki. Nyt olen ymmärtänyt rakennusinsinööriltä, että on olemassa riski laittaa puurakennelma lattian päälle, koska betonikantti toimii kylmäsiltoina. Eli on riski, että kylmyys siirtyy puurakenteen alle ja aiheuttaa kondensaatiota, mikä voi johtaa lahoamiseen/homeeseen. Lisäksi luonnollisesti lattialämmityksen hukkalämpö karkaa betonisivujen kautta, mikä johtaa energian kulutuksen kasvuun. Onko jollain foorumin asiantuntijalla älykästä ratkaisua ongelmaan, joka toimii myös esteettisesti? Pitääkö rakennusinsinöörin riskinarvio paikkansa (pari muuta rakennusinsinööriä on tarkastellut piirustuksia ja lujuutta eikä ole reagoinut tähän ongelmaan)? Piirustukset ja rakennuslupa ovat muuten kunnossa, ja tällä hetkellä tämä on suuri este (paitsi löytää hyviä käsityöläisiä, jotka voivat tehdä työn kohtuulliseen hintaan). Olen kiitollinen kaikista ratkaisuehdotuksista. Liitän osan piirustuksesta tiedoksi.

• Garagepohjan poikkileikkaus piirroksessa, näyttäen betoni- ja lattialämmitysputket, mitat näkyvissä; osa lisärakennussuunnitelmaa.
Että siitä tulisi niin kylmä laattaan, että voisi muodostua kondenssia, on vaikea uskoa, teillähän on lattialämmitys. Lisäksi eihän mikään estä teitä eristämästä laattaa XPS:llä sivuilta. Mutta seurauksena on valtava lämpöhäviö alaspäin, siitä ei ole epäilystäkään. Siihen liittyy toinen ongelma, joka koskee sitä, mitä tapahtuu, kun lattialämmitys kytketään pois päältä. Silloin näyttää siltä, että voi tapahtua kosteuden tulva laattaan, mikä nostaa suhteellisen kosteuden erittäin korkeaksi. Mutta kaikki riippuu olosuhteista talossanne ja siitä, onko laatta hyvin kapillaarikatkolla ja niin edelleen.