8 037 lukukertaa ·
10 vastausta
8k lukukertaa
10 vastausta
Rakentaa yläkerta - itse?
Olemme ostaneet talon Mjöbäcksvillanilta ja he tekevät alakerran "avaimet käteen" -periaatteella, kun taas olimme ajatelleet tehdä yläkerran itse. Voimme ostaa materiaalit yläkertaan Mjöbäcksvillanin kautta, mutta he haluavat siitä 175 000 kruunua. Hintaan ei sisälly tapetti tai kaakelit & klinkkerit, mutta myyjän mukaan sitten on kaikki muu. Hän ei tarkenna, mitä sisältyy, mikä saa minut ajattelemaan, että Mjöbäcksvillan lisäilee melko paljon omaa voittoaan hintaan.
Kysynkin, onko joku sisustanut yläkertaansa itse ja onko heillä lista käytetyistä materiaaleista sekä ehkä kokonaiskustannukset materiaalien ostosta. Yläkerrassa on korotettu seinälinja, mikä antaa noin 120 cm korkeuden katon reunassa. Siellä on kattolyhty ja kylpyhuone, mutta kylpyhuone toimii varastona, kunnes muu yläkerta on valmis.
Kysynkin, onko joku sisustanut yläkertaansa itse ja onko heillä lista käytetyistä materiaaleista sekä ehkä kokonaiskustannukset materiaalien ostosta. Yläkerrassa on korotettu seinälinja, mikä antaa noin 120 cm korkeuden katon reunassa. Siellä on kattolyhty ja kylpyhuone, mutta kylpyhuone toimii varastona, kunnes muu yläkerta on valmis.
Kyllä se pitää paikkansa. Mjöbäcksvillan tekee kaikki kattotuolien pystytykset ja kattokupolin asennukset sekä asettaa kaiken eristeen lattiaan ja sulkee sitten luukun yläkertaan. Paljon on vielä tekemättä, mutta en usko, että materiaalin pitäisi olla kovin kallista vai onko se niin? Onko kenelläkään listaa yläkerran materiaalista?
Emme olleet ajatelleet viimeistellä kylpyhuonetta yläkerrassa, vain makuuhuoneet ja oleskelutila.
Aloitan puulistaa, täyttäkää ihmeessä sellaisella, mikä mielestänne tarvitaan:
* Eriste massamääräisesti seinille ja katolle. Lattia-ala on 82 m2
* Ilmanvaihtoputket
* Rotfloor-levyt lattialle, mikä koko?
* VP-putket
* Kaapelit vedettäväksi VP-putkiin
* Viemäriputket kylpyhuoneeseen
* Keskuspölynimuriputket asennettavaksi lattiaan ja seiniin
* Ikkunalauta ja siihen liittyvät laudat ikkunan ympärille
* Kipsilevyt
* Jakorasiat pistorasioille ja valokytkimille
* Koolaustolpat 45x70 mm
* Sisäovet 5 kappaletta
* Valkolakattua paneelia kattoon, pinta-ala, hinta?
* 240 V pistorasiat
* Puhelinpistorasiat
* Muovi eristämiseen katossa
* Vesipatterit, hinta?
* Vesijohdot lämmitykseen ja kylpyhuoneeseen
Emme olleet ajatelleet viimeistellä kylpyhuonetta yläkerrassa, vain makuuhuoneet ja oleskelutila.
Aloitan puulistaa, täyttäkää ihmeessä sellaisella, mikä mielestänne tarvitaan:
* Eriste massamääräisesti seinille ja katolle. Lattia-ala on 82 m2
* Ilmanvaihtoputket
* Rotfloor-levyt lattialle, mikä koko?
* VP-putket
* Kaapelit vedettäväksi VP-putkiin
* Viemäriputket kylpyhuoneeseen
* Keskuspölynimuriputket asennettavaksi lattiaan ja seiniin
* Ikkunalauta ja siihen liittyvät laudat ikkunan ympärille
* Kipsilevyt
* Jakorasiat pistorasioille ja valokytkimille
* Koolaustolpat 45x70 mm
* Sisäovet 5 kappaletta
* Valkolakattua paneelia kattoon, pinta-ala, hinta?
* 240 V pistorasiat
* Puhelinpistorasiat
* Muovi eristämiseen katossa
* Vesipatterit, hinta?
* Vesijohdot lämmitykseen ja kylpyhuoneeseen
Minusta se kuulostaa kalliilta. Sähkömateriaali ei mielestäni sisälly, sen ostetaan normaalisti sähköasentajalta.
Heidän täytyy pystyä täsmentämään, mitä sisältyy. Jos eivät pysty siihen, niin uskon, että löydät halvempaa muualta. Byggmaxilla on hyvät hinnat netissä.
Heidän täytyy pystyä täsmentämään, mitä sisältyy. Jos eivät pysty siihen, niin uskon, että löydät halvempaa muualta. Byggmaxilla on hyvät hinnat netissä.
MINUSTA se vaikuttaa paljon.
Olen tehnyt karkean laskelman kustannuksista 100 kvm rakennuspinta-alalle 1 3/4 taloon, jossa yritin saada materiaalikustannukset suurin piirtein.
Leikkaan runkoa + kattoa excel-taulukosta ja liitän sen tähän.
Tässä ei sisälly sähköä, vettä tai lämmitystä.
Mutta sen sijaan kustannus kattotuoleille (25'), kattopellille, ulkoverhousrunkoon jne. sisältyy.
Lähes kaikki hinnat on otettu Beijersin sivustokatalogista.
Eriste-erät ja kipsilevy jne. on siis koko talolle noin 160 kvm asuinpinta-alaa.
HUOM, voin tietysti olla tehnyt muutamia enemmän tai vähemmän karkea virheitä, sillä tarkoitukseni ei ollut tarkka laskelma, vaan enemmänkin "arvio peukalon leveydellä".
Mutta mielestäni sinun pitäisi kokeilla laskea itse.
Beijers.fi-sivustolta löytyy myös online hinnasto
Onnea //ML
Olen tehnyt karkean laskelman kustannuksista 100 kvm rakennuspinta-alalle 1 3/4 taloon, jossa yritin saada materiaalikustannukset suurin piirtein.
Leikkaan runkoa + kattoa excel-taulukosta ja liitän sen tähän.
Tässä ei sisälly sähköä, vettä tai lämmitystä.
Mutta sen sijaan kustannus kattotuoleille (25'), kattopellille, ulkoverhousrunkoon jne. sisältyy.
Lähes kaikki hinnat on otettu Beijersin sivustokatalogista.
Eriste-erät ja kipsilevy jne. on siis koko talolle noin 160 kvm asuinpinta-alaa.
HUOM, voin tietysti olla tehnyt muutamia enemmän tai vähemmän karkea virheitä, sillä tarkoitukseni ei ollut tarkka laskelma, vaan enemmänkin "arvio peukalon leveydellä".
Mutta mielestäni sinun pitäisi kokeilla laskea itse.
Beijers.fi-sivustolta löytyy myös online hinnasto
Onnea //ML
Lasken itselleni yli 100' + kylpyhuoneen. Silloin ei tietenkään eristys ja lastulevylattia ole mukana laskuissa. Pinta-ala noin 60 neliömetriä. Pääset todennäköisesti halvemmalla ostamalla tarvitsemasi itse, koska tarvitset varmasti myös muita tavaroita kuin mitä mukana tulee. Haluatte varmasti tehdä hieman eri tavalla kuin tavallisissa yksinkertaisissa ehdotuksissa...
Yamma
Yamma
Ajattelin lisätä, että se mitä merkitsen lattiaksi ja sisäseiniksi on neliömetrimäärä kerrottuna arvioidulla hinnalla per neliömetri.Mikael_L sanoi:
Näen myös, että olen täysin unohtanut kattopäällysteen, joka todennäköisesti maksaa jossain 50 ja 200/neliömetri välillä, riippuen vaihtoehdosta.
muokkaa:
web-osoite Beijerin tuotekatalogiin on:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktStart.aspx?id=2371
Klikkaa tästä vastataksesi