Ehdot. Omakotitalon tontti suurella ajotiellä, jossa peurat tulevat joka ilta. Ne kulkevat ajotietä pitkin tontille ja syövät kaiken ja vetävät kaiken maasta ja ruukuista. Olen kyllästynyt siihen.
Suunnittelen aitaa tietyille osille tonttia, joka "istuu aidassa" eikä näy. On vaikea saada porttia ajotielle, koska ei ole mahdollista olla avattavaa osaa polkupyörille ja jalankulkijoille kapealla alueella, noin 4 metriä. Siksi tulee nyt aita talon ja seuraavan rakennuksen välille, mikä estää eläimiä pääsemästä tontille. Minun täytyy itse päästä läpi ja suunnittelen siksi porttia. Joten peurat pääsevät vain ajotien varrella olevaan.
Aita ei näy, koska se on harmaa. Joten saattaa näyttää siltä, että portti on vain niin. Ajattelen noin 120 cm leveyttä. 70x70 tolpat. Mistä aloitan, valan perustukset ja kiinnitän tolpat ensin? kuinka rakentaa portti sopivasti, toimivatko yksinkertaiset vaakarimat? Pitäisikö tolpankengässä olla kiinnitys oikealle/vasemmalle, koska portti "vetää"/roikkuu enemmän näihin suuntiin, vai onko riski, että tolppa alkaa heilua ylös ja alas? Kummalle puolelle valitsisit siistin puolen? Puutarhasta vai autotallin ajotieltä? Pitäisikö sen mennä sisäänpäin vai ulospäin? On pieni rinne alas puutarhaan ja nurmikolle.
Ajattelen kehystä, vinorimaa ja muutamia vaakarimoja. Ei mitään superraskasta materiaalia.