Aiomme rakentaa toimiston kellariin ja meillä on nyt muutamia kysymyksiä. Olemme täysin aloittelevia ja tämä on ensimmäinen talomme. Talo on 1930-luvulta, rinneratkaisu. Kuitenkin koko huoneen ulkoseinät ovat maanpinnan yläpuolella, lisäeristetty ja rapattu ulkopuolelta. Huone on aiemmin muutettu toimistoksi, mutta mielestämme kaikki pinnat kaipaavat päivitystä. Olemme myös poistaneet kiinteän vaatekaapin ja siksi myös "puolikkaan väliseinän", katso kuvat.

Nyt muutamia kysymyksiä:

1. Siinä missä olemme poistaneet aikaisemman väliseinän (puukehikko, styroksilevy, lastulevy ja tapetti), olisiko parasta rapata ja maalata silikaatilla? Vai pitäisikö asentaa jonkinlaiset levyt eristyksineen uudelleen?

2. Ulkoseinän vastaiset seinät: Näissä on puukehikko, styroksilevy ja lastulevy sekä jokin muovikalvo jäljellä — pitäisikö tämäkin tehdä uudelleen / vaihtaa jne.? Vai voiko sen jättää paikalleen?

3. Katto on tällä hetkellä laudoista raoilla, voiko näitä kitata / täyttää yhtenäisemmäksi ilmeeksi, vai onko hyvä, että ne hieman tuulettavat?

4. Lattia on asennettu aiemmin ja siinä on lämmityskaapelit (ei kytkettynä), voiko sen vain jättää ja laittaa kokolattiamatto? Mitä pitäisi ajatella? Koska laatat eivät ole täysin tasaiset, ajattelimme laittaa jonkinlaisen levyn maton alle.

Olen todella kiitollinen pedagogisista vastauksista, koska emme ole kovin perehtyneitä aiheeseen :D
 
  • Kellarissa oleva huone, jossa poistettu sisäseinä; näkyviä jälkiä vanhasta seinärakenteesta. Tiililattia ja pyörä oikeassa laidassa.
  • Vanha kellarin seinä ja lattia, jossa kulunut kipsikerros ja terakottalaatat; näkyvissä purkujälkiä ja epäpuhtauksia laattasaumoissa.
  • Kellarin kulma, jossa näkyy poistettu väliseinä, paljastaa puurunkoisen rakenteen. Pohjalla punaiset lattialaatat ja pistorasia seinässä.
  • Kuva kellarin toimiston nurkasta, jossa näkyy raakapuutolppa, paljaita seiniä ja pistorasia; suunnitteilla seinän kunnostus.
  • Kuva sutterängikerroksen seinästä, jossa on näkyvissä kipsiä ja tiiliä paljastuneessa kohdassa. Vasemmalla puulla rajattu alue.
  • Vanhan kipsilevyn ja tiiliseinän välinen kulma, jossa näkyy puinen pystyrakenne ja kipsipinta.
  • Keskeneräinen kellarin huone, jossa näkyy irrotetun seinän jäljet. Lattia on laatoitettu ja huoneessa on pahvilaatikoita sekä lastenvaunut.
  • Kellarin seinä, josta on poistettu osia; näkyvissä maalattuja alueita ja paljas runko. Lattialla laatat, oikealla kärryt ja pahvilaatikko vasemmalla.
  • Seinässä vanhoja pinnan jälkiä, poistettu puolikas väliseinä, paljas tiiliseinä, pystypilari näkyvissä, laattalattia.
1. Kannattaa miettiä, minkä tason haluatte. Jos haluatte hienon toimiston, kipsilevy voi olla hyvä ratkaisu, mutta silloin kannattaa käyttää ilmarakoa ja teräsprofiileja (ei puuta) sekä tuulettaa lattian ja katon rajasta, jotta ilma voi kiertää, muuten voi tulla kosteuden kanssa ongelmia. Silikaattimaalilla ei kannata maalata, jos se ei ole alun perin käytössä.

2. Katso yllä oleva koskien puuta ja kosteita kellariseiniä.

3. Tiivistäminen toimii, mutta käytä oikeaa elastista ja päällemaalattavaa lajia.

4. Tämä on mahdollista, mutta kannattaa tarkistaa välillä, ettei tule suljettua kosteutta tai että tiedätte maton olevan hengittävä. Levy ei saisi olla orgaaninen.

5. Kannattaa tarkistaa ilmanvaihto, jos aiotte työskennellä täällä pidempiä aikoja, erityisesti, jos teillä on tietokonehommia. Suosittelisin ilmanvaihtoa, joka on 20 l/s.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.