22 228 lukukertaa ·
38 vastausta
22k lukukertaa
38 vastausta
Rakentaa talo Besta, Dorocell, Foamsystem, Isoleca tai muuta materiaalista?
Olen rakentanut oman suunnittelemani talon Foam Systemillä ja toimitus oli todella kehno, nyt olemme menossa Käräjäoikeuteen talokaupan kanssa.q(;^
p
Minulla on laaja kokemus Dorocell-rungoista! Dorocellin verkkosivuston kuvassa oleva talo on varmasti Ross Arkitekturin arkkitehdin suunnittelema (tunnistan tyylin), ja olen pumpannut betonia moniin hänen taloihinsa Mälarenin ympärillä. Sen lisäksi, että ihailen Pål Rossin tuntemusta arkkitehtonisista muodoista, en käyttäisi mitään muuta materiaalia kuin Dorocellin styroksiblokkeja, koska ne ovat kestävimpiä - Norjalaisten Bewi-blokkien lisäksi - kun betonia pumpataan niihin. Bewi-blokit ovat perusteettoman kalliita. On olemassa noin 15 - 18 eri merkin styroksiblokkeja, joihin olen pumpannut betonia, ja yleisimmin käytetty merkki on Dorocell. Heikoin on Palikka, ja näillä blokeilla ei myöskään ole "hampaita" urissa (toisin kuin kaikilla muilla merkillä), mikä johtaa siihen, että jos seinää ei ole kunnolla tuettu, blokit alkavat liukua (johtaen vinoon seinään), kun betonia pumpataan. Lisäksi betonia ei voi pumpata kerralla koko seinän korkeudelle, vaan betonin pumppaus on jaettava kahteen kertaan päivässä ja täysikorkeudelle, jotta blokit eivät liukuisi erilleen (vino seinä) tai halkeilisi betonin paineen vuoksi. Olen itse puhunut Birgerin (Palikan perustaja ja toimitusjohtaja) kanssa ongelmasta, mutta hän syyttää betonin ja valunopeuden sijaan sitä, että betonin notkeus on oltava 200-220, jotta ei riskeerata ilmakuplia blokeissa. Ja jos seuraat Birgerin suosittelemaa valunopeutta... kukaan ei halua maksaa 8 betonipumppituntia ylimääräistä, odotellakseen, että betoni ehtii "asettua" pohjablokeissa.
Jos en asuisi niin hyvin säilyneessä puurunkotalossa, jossa on rossipohja, laittaisin kaivinkonekauhan katosta suoraan alas konttiin ja valaisin betonilaatan vesikiertoisella lattialämmityksellä sekä seinät Dorocell-blokeilla. En tiedä paljoakaan muista rakennustekniikoista, mutta Dorocell-blokkeista minulla on vain positiivista sanottavaa, myös mitä tulee lämmitystalousasioihin ja erityisesti lämmönviiveeseen, jonka betoni luo. Tärkeä asia on myös talon hiljaisuus (koskee enimmäkseen pienten lasten vanhempia), voit hyppiä yhteen huoneeseen ja silti nukkua hyvin viereisessä huoneessa.
Suositukseni on: Käytä Dorocell-blokkeja.
Jos en asuisi niin hyvin säilyneessä puurunkotalossa, jossa on rossipohja, laittaisin kaivinkonekauhan katosta suoraan alas konttiin ja valaisin betonilaatan vesikiertoisella lattialämmityksellä sekä seinät Dorocell-blokeilla. En tiedä paljoakaan muista rakennustekniikoista, mutta Dorocell-blokkeista minulla on vain positiivista sanottavaa, myös mitä tulee lämmitystalousasioihin ja erityisesti lämmönviiveeseen, jonka betoni luo. Tärkeä asia on myös talon hiljaisuus (koskee enimmäkseen pienten lasten vanhempia), voit hyppiä yhteen huoneeseen ja silti nukkua hyvin viereisessä huoneessa.
Suositukseni on: Käytä Dorocell-blokkeja.
Luota kokemukseeni, minulla on itsenäinen betonipumppuyritys, joka toimittaa ja pumppaa betonia Tukholmassa. Olisin todella harkitsematon, jos suosittelisin Dorocellblockeja, jos ne olisivat vain Ullared-laatua! Pyydän anteeksi, jos kuulostan karkealta, mutta haluan sanoa, että jos aiot rakentaa uuden talon betonilaatalle... maksa paljon ja käytä Bewi-blockia! Maksa kohtuullisesti (on olemassa halvempia) tai tarkemmin sanottuna: maksa hintalaatusuhteeltaan hyvää ja käytä Dorocell-blockeja. Anteeksi sävyni, mutta innostun, kun yli 10 vuoden kokemuksella tiedän mistä puhun.....ThaSaint sanoi:
Suurin osa kaikista rakennuksessa käytettävistä styroksilohkoista palaa melko hyvin. Mutta koska sisäseinät peitetään kipsilevyillä, ne saavat palonsuojauksen ja hyväksynnän. Mielestäni koko keskustelu siitä, kuinka palovaarallisia styroksilohkot ovat, on mennyt liioitteluksi - talossa onhan 100 muuta täysin suojaamatonta esinettä, jotka ovat vähintään yhtä palovaarallisia - joita ei suojata kipsilevyillä.
Sisätiloissa on paljon, mitä voi syttyä, mutta on etu, jos seinän eriste ei sula ja syty tuleen (ja leviä nopeasti muualle taloon), jos sohva syttyy palamaan.Tyresö sanoi:Suurin osa kaikista rakennukseen käytettävistä styroksiblokeista palaa aika hyvin. Mutta koska sisäseinät päällystetään kipsilevyillä, ne saavat palosuojan ja hyväksynnän. Mielestäni koko keskustelu siitä, kuinka palovaarallisia styroksiblokit ovat, on mennyt niin liioitelluksi - talossa onhan 100 muuta, täysin suojaamatonta esinettä, jotka ovat vähintään yhtä palovaarallisia - joita ei suojata kipsilevyillä.
Kipsilevyt suojaavat palolta, mutta ne eivät auta, kun sähköasennuslaatikot sulavat ja jättävät aukkoja suoraan läpi.
Se asettaa myös suuria vaatimuksia liitosten ja kaikkien liitosten toteutukselle. Ikkunoiden ympärillä ja ylös ullakolle ei ole harvinaista, että solumuovi jää suojaamattomaksi.
Olen myös pumpannut betonia täysin palamattomiin styroksilohkoihin, eräs asiakas sanoi minulle, että hän mielellään maksaisi minulle kaksinkertaisen taksan, jos saisin palamaan styroksin palasen. Tietysti hain oskilloivan kaasupolttimeni (= 2200 +astetta!). Lopulta asiakas nauroi epätoivoisille yrityksilleni saada styroksi syttymään tuleen. En muista, mikä styroksitehdas se oli - mutta jos se ei pala kaasuliekillä, niin se ei pala ollenkaan.
Joten on olemassa palamattomia styroksilohkoja - voin myöntää, että olin yllättynyt - luulin yllättäväni asiakkaan 'värstingbrännare':lläni...
Joten on olemassa palamattomia styroksilohkoja - voin myöntää, että olin yllättynyt - luulin yllättäväni asiakkaan 'värstingbrännare':lläni...
Mutta mikä käyttötarkoitus sinulla on mielessäsi? Asiaan liittyen styroksi ei tosin palanut tai savunnut - mutta styroksi kutistui, joten jos sellainen talo alkaa palaa, styroksi on silti vaihdettava. Mutta paloturvallisena runkona se on yhtä palava kuin betoni = ei lainkaan.
"Kutistuminen" johtuu siitä, että materiaali sulaa. Sama asia tapahtuu, jos poltat tavallista EPS:ää. Seuraava vaihe on, että sulanut materiaali alkaa haihtua/hiiltyä ja sitten palaa. Styroksi on periaatteessa pöyheää öljyä kiinteässä muodossa. Mitkään lisäaineet tai markkinointi eivät muuta tätä.
Palamattoman styroksin käyttökohde? No, sen sijaan keramiikkaa puupannuissa? Pakoputkiston eristys? Tai miksei hitsaustangot?
Kun olet valmis testaamaan noita ideoita, voit tehdä palosammuttimen dieselillä. Kuten varmasti tiedät, voit sammuttaa soihtun, jos kastat sen dieselsäiliöön, joten sen täytyy olla palamaton neste.
Palamattoman styroksin käyttökohde? No, sen sijaan keramiikkaa puupannuissa? Pakoputkiston eristys? Tai miksei hitsaustangot?
Kun olet valmis testaamaan noita ideoita, voit tehdä palosammuttimen dieselillä. Kuten varmasti tiedät, voit sammuttaa soihtun, jos kastat sen dieselsäiliöön, joten sen täytyy olla palamaton neste.
Viimeksi muokattu:
Olet varmaan oikeassa siinä, että styroksi alkaa palaa ennemmin tai myöhemmin, mutta jos se on betonirungossa, on runsaasti aikaa poistua rakennuksesta. Olen ajatellut rakentaa puulämmitteisen saunan samalla rakennustekniikalla - eristetty betonilaatta ja betonitäytteiset styroksiseinät......olen betonialalla, joten tämä rakennustekniikka tulee minulle halvemmaksi kuin puurungon rakentaminen.
Jos alkaa palaa enkä ehdi ulos:
luuletteko että välitän, onko se savu vai tuli joka tappaa minut?
Ei ole väliä onko talo rakennettu kivestä/ katto+huonekalut palavat, puusta / joka palaa, styroksista, PUR palaa + kaasu.........
Tärkeämmäksi tulee sisäilmasto ja sen hinta.
luuletteko että välitän, onko se savu vai tuli joka tappaa minut?
Ei ole väliä onko talo rakennettu kivestä/ katto+huonekalut palavat, puusta / joka palaa, styroksista, PUR palaa + kaasu.........
Tärkeämmäksi tulee sisäilmasto ja sen hinta.