3 443 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
rakentaa syvennys kylpyammeen ympärille betoniseinää vasten
Hei,
Aion sijoittaa kulmakylpyammeen kellariin vasten kahta sisäbetoniseinää ja ajattelin rakentaa kaakeloidut noin 12 cm syvät ja noin 75 cm korkeat syvennykset seinille kehykseksi. Onko mitään näkemyksiä siitä, mikä rakennusmenetelmä/materiaalivalinta olisi sopivin/halvin/käytännöllisin? Syvennysten lopullinen pintakerros tulee (tietysti) olemaan kaakeli.
Olen itse miettinyt seuraavia vaihtoehtoja. Jokainen vaihtoehto antaa aihetta erilaisiin pähkinöihin purtavaksi.
Joten... onko valinta selvä normaalijärkiselle kotinikkarille? Minulla ei ainakaan ole aavistustakaan.
Terveisin,
Jonas
Aion sijoittaa kulmakylpyammeen kellariin vasten kahta sisäbetoniseinää ja ajattelin rakentaa kaakeloidut noin 12 cm syvät ja noin 75 cm korkeat syvennykset seinille kehykseksi. Onko mitään näkemyksiä siitä, mikä rakennusmenetelmä/materiaalivalinta olisi sopivin/halvin/käytännöllisin? Syvennysten lopullinen pintakerros tulee (tietysti) olemaan kaakeli.
Olen itse miettinyt seuraavia vaihtoehtoja. Jokainen vaihtoehto antaa aihetta erilaisiin pähkinöihin purtavaksi.
- Muura syvennys lecaharkoista betoniseinien vasten ja liimaa jokin märkätilalevy (humidboard?) käyttäen kipsilaastia(?)
- Sama kuin edellä, mutta tasoita lecaharkot (millä?) ja kaakeli suoraan sen sijaan että käyttäisit märkätilalevyä.
- Ruuvaa syvennys seinän vasten puukoolauksilla ja päällystä märkätilalevyllä.
- Liimaa solumuoviblokit seinän vasten ja liimaa märkätilalevyt niiden päälle. Kuinka liimata solumuovi betoniin? Kuinka liimata kipsilevy solumuoviin?
- Aseta jääblokkeja seinän vasten ja kaakeli suoraan niiden päälle, jolloin saatontti kaakelikuori kun vesi on sulanut pois..... Okei... unohdetaan se
Joten... onko valinta selvä normaalijärkiselle kotinikkarille? Minulla ei ainakaan ole aavistustakaan.
Terveisin,
Jonas
Olen varmaan valinnut vaihtoehdon 1 (muuraaminen lekaharkoilla + märkätilalevyllä).
On varmasti mahdollista tehdä irrotettava jollakin tyyppisellä runkorakenteellakin? Mutta en tunne tämän kellarin muita edellytyksiä? Jos kysymys on vanhemmasta kellarista, jossa on tietty kosteuden liike lattialaatassa, ei ehkä ole kovin sopivaa sulkea puurunkoja vaihtoehdon 3 mukaan.
Lisäksi pidän henkilökohtaisesti materiaalien yhtenäisenä pitämisestä. Puurakenteisessa talossa olisin valinnut puurakenteen (niin pitkälle kuin on mahdollista). Tilassa, joka on lähtökohtaisesti rakennettu kivestä, olisin saman periaatteen mukaan valinnut pysyä kivessä (niin pitkälle kuin nyt on mahdollista).
On varmasti mahdollista tehdä irrotettava jollakin tyyppisellä runkorakenteellakin? Mutta en tunne tämän kellarin muita edellytyksiä? Jos kysymys on vanhemmasta kellarista, jossa on tietty kosteuden liike lattialaatassa, ei ehkä ole kovin sopivaa sulkea puurunkoja vaihtoehdon 3 mukaan.
Lisäksi pidän henkilökohtaisesti materiaalien yhtenäisenä pitämisestä. Puurakenteisessa talossa olisin valinnut puurakenteen (niin pitkälle kuin on mahdollista). Tilassa, joka on lähtökohtaisesti rakennettu kivestä, olisin saman periaatteen mukaan valinnut pysyä kivessä (niin pitkälle kuin nyt on mahdollista).
Ajattelematta liikaa, muuraus tuntuu "no-brainerilta". Yksinkertaista ja kokeiltua, (ainakin jos tykkää muurata ja on mahdollisuus sekoittaa laasti).
LP50:n käyttö ei olisi tullut itsestään mieleen ja mitä enemmän ajattelen sitä, sitä paremmaksi se muuttuu. Siitä tulee todella helppoa, halpaa, ja saan juuri haluamasi mitat syvennykselle ilman, että olen riippuvainen tiilien paksuudesta. Kiitos vinkeistä (sekä eviljava että Matti_75)
LP50:n käyttö ei olisi tullut itsestään mieleen ja mitä enemmän ajattelen sitä, sitä paremmaksi se muuttuu. Siitä tulee todella helppoa, halpaa, ja saan juuri haluamasi mitat syvennykselle ilman, että olen riippuvainen tiilien paksuudesta. Kiitos vinkeistä (sekä eviljava että Matti_75)
Hei!scim sanoi:
Bauhausilla on märkätilalevyjä, joita he kutsuvat nimellä Do-it. Se on erittäin monipuolinen komposiittimateriaali, jota on saatavilla eri paksuuksina eikä se ole kovin kallista. Erittäin helppo työstää ja sitä voidaan käyttää rakentaessa kaikenlaisia enemmän tai vähemmän perinteisiä ratkaisuja, joihin voi suoraan laatoittaa.
Leikkaa raudoitus läpi mattoveitsellä. Katkaise ja liimaa osat yhteen kiinnitysaineella. Kiinnitä rakenne seinään. Laatoita. Valmis.
Materiaali itsessään kestää kosteutta, mutta jos käytät näitä levyjä märkätilan kosteimmalla alueella, ne tulee tiivistää kalvolla perinteiseen tapaan. Mutta jos sinulla on jo laatoitettu seinä, johon aiot rakentaa syvennyksen, ei ole syytä. Laatoitus levylle voidaan tehdä suoraan, mutta jos aiot käyttää kosteussulkukalvoa, levy on ensin pohjustettava. Sen unohdin, ja kosteussulkukalvo oli erittäin helppo irrottaa. (Vinkki).
Onnea!
Klikkaa tästä vastataksesi