Hei!
Olen aikeissa rakentaa pienen poikien huoneen halliin vanhimmalle pojalleni.
Katso kuvat alla:
Ajatuksena on tehdä se mahdollisimman yksinkertaisesti ja taloudellisesti, mutta kuitenkin turvatasoltaan ja ulkonäöltään tietyllä tasolla.
Kuten näkyy, tarvitaan oikeastaan vain ovi ja kaksi väliseinää, sitten asia on selvä.
Mitä tulee seinään nro 2, rakennan yksinkertaisesti jatkoa kaiteelle kohti kellarin portaita - noin 95 cm liitettävään seinään.
Nyt on tietysti kysymys, kuinka se tehdään. Olen aiemmin puuhannut vähän sisärakentamista kotinikkaritasolla, mutta tässä otan mielelläni neuvoja taitavammilta harrastelijoilta tai puoliprofessionaaleilta.
Ennen kaikkea seuraavista kohdista otan mielelläni vastaan näkemyksiä:
Onko jotain erityistä, tarkkuuden lisäksi, jota minun tulisi ottaa huomioon, kun mittaan seinää nro 1?
Sen täytyy luonnollisesti ja mieluiten olla suoraan jatkoa jo olemassa olevalle seinälle (erityisesti seinä 1). Kuinka saa suunnitellun linjan mahdollisimman suoraksi?
- mitä levymateriaalia käyttäisitte? Aion, ellei joku hyvistä syistä vastusta, käyttää 13 mm kipsilevyä jonkinlaisen ohuen lastulevyn vahvistuksella, vaihtoehtoisesti käyttää kaksinkertaista kipsiä. Aion tehdä melko tiheän runkorakenteen – myös poikittaistuilla – jonka merkitsen muistiin, jotta voin tulevaisuudessa varmasti ripustaa television ja muuta raskasta huoneen sisäpuolelle.
- Kuinka eristetään sisäseinät parhaiten äänen suhteen? Onko lasivilla vai solumuovi parempi? Onko todella tarpeen käyttää rakennusmuovia näissä kahdessa sisäseinässä? Olen kuullut joidenkin sanovan, että se on turhaa sisäseinässä ja ainoastaan lisää homeen riskiä. Suunnitelmani on muuten yksinkertaisesti laittaa eristys seinän onteloon ja sitten vain kiinnittää kipsilevyt tämän päälle. Onko siinä mitään riskiä tai haittaa?
- Kuinka kiinnitän seinärungon ja ovenkarmin parhaalla tavalla parkettilattiaan? Sen alla on kellarikerros, mutta käsittääkseni lattian sisällä ei ole sähköä tai muita yllätyksiä. Olen lukenut osan ketjuista täällä ja muilla foorumeilla. Kun kyseessä on uusien kynnyslistojen / rimojen kiinnittäminen parkettiin, olen nähnyt joidenkin suosittelevan sekä liimaa että kaksipuolista teippiä. Tämä kuitenkin tuntuu hieman epävarmalta – varsinkin kun seinille mahdollisesti ripustetaan televisio ja muuta, ja perheen pojat eivät harvoin heittäydy lattialistoja ja seiniä vasten.
Kuinka olisitte menetelleet kiinnittääksenne seinän alla olevaan lattiaan?
Suunnitelmani on yksinkertaisesti ruuvata se kiinni, noin 2,5 cm parketin läpi.
- Sisäovea varten aion käyttää valkoista Dooria 21*7 vakiomallia. Onko jotakin erityisiä varoituksia tähän liittyen, vai onko se vain menoa ja meininkiä?
Se tulee varmasti erinomaiseksi huoneeksi, ja luulen, että ajattelet täysin oikein materiaalien jne. suhteen. Mineralvilla/lasivilla on oltava äänen eristykseen, ei solumuovia. Jos haluat erityisen hyvää eristystä, käytä kaksoiskipsilevyä. Mutta ääni vuotaa silti oven läpi, joten se on todennäköisesti liioiteltua.
Mutta
1)
Rakennathan myös kaiteen umpeen portaiden kohdalta? Siellä "rungotus" näyttää olevan valmis, joten tarvitaan vain kipsilevy kummallekin puolelle.
2)
Ilmanvaihto! Uuteen huoneeseen tarvitaan tuloilmaa. Poistoilma on kai järjestetty märkätiloihin.
1: Kyllä, juuri niin - olin luultavasti epäselvä siinä kohtaa, väliseinä rakennetaan uudelleen niin, että käytän olemassa olevia puristusrakenteita hyväksi.
Mahdollisesti ajattelin jopa säästää ja käyttää yksinkertaista kipsilevyä puolella, joka on portaikkoon päin, koska se seinä roikkuu korkealla ilmassa ja on suojattu ulkoiselta väkivallalta ja iskuilta.
2. Sen unohdin mainita. Kyllä, ajattelin käyttää jotain tyylikästä läpikulkevaa metallista ilmanvaihtoa, mahdollisesti oven yläpuolella huoneeseen. Poistoilma on sekä keittiössä että WC:ssä ihan vieressä.
Kuka on sanonut, että sinun pitää laittaa muovia sisäseiniin? Se on täysin tarpeetonta.
Jos laitat vaneria kipsilevyn taakse, et todennäköisesti tarvitse lyhytpuut seiniin.
Koska parru, ehkä ei ole optimaalista ruuvata sitä, jos parketti on kelluva.
Lisäksi mielestäni 70 cm leveä ovi on aivan liian kapea. Huomaa, että tarkoitetaan karmin ulkomittaa ja että ovilehti on noin yksi dm pienempi.
Kiitos Strevert ja KnockonWood koskien tuloilmaa, ilmeisesti ei kannata yrittää ajatella myöhään illalla....
Kyllä, aion asentaa rakoventtiilit ikkunaan - joka pitäisi tehdä myös muualla talossa.
@Mattiax: otan vastaan tuon varoituksen. 60 cm on aivan liian kapea, sitten minun täytyy varmaan mennä sentti ylöspäin karmileveyden suhteen. Parketti on kelluva - miten ihmeessä kiinnitän seinän alhaalta? Liimaratkaisut? Ei tunnu oikein hyvältä kestävyyden kannalta. Mitä sinä/te olisitte tehneet?
Parketti täytyy voida liikkua, muuten se voi nousta ylös, ei ole merkitystä, ruuvaatko tai liimaatko siinä tapauksessa. Olisin sahannut auki kohdan, johon kynnyslistan pitää sijoittaa, ja kiinnittänyt sen aluslattiaan sijaan.
Aseta sääntö parketille siihen kohtaan, missä seinän pitäisi olla, ja piirrä. Lisää seinälevyjen koko molemmille puolille ja lisää sen jälkeen noin 10 mm lisää kummallekin puolelle (liikuntavara). Sahaa sitten parketti pois uppo- tai pyörösahalla. Säädä saha niin, että sinulla on muutaman millimetrin marginaali kellarilattiaan (jos se on kiveä). Tämän jälkeen irrota viimeinen osa talttaamalla tai vastaavalla. Parketin väli seinään päin peitetään viimeiseksi lattialistalla!
Kiitos - ymmärrän. Se vaatii hieman enemmän työtä, mutta samalla olisi todella ikävää, jos lattia alkaisi nousta, kun seinä on paikoillaan tapetilla ja sähkövedot ym. Täytyy alkaa luonnostella ratkaisua ehdotustenne perusteella sahauksen suhteen, epäilen.
yksi asia, joka kannattaa ottaa huomioon, on ovatko huoneen kattovalaisimet porraskytkettyjä eli, jos poika sammuttaa valon huoneessaan, koko kerros pimenee tai jos joku aikoo mennä ylös keskellä yötä ja sytyttää kattovalon kerroksessa ja hänen huoneessaan.
Seinän oveen kanssa laittaisin parketin jälkeen...eli on parempi, että se näyttää suoralta kuin että se on suora...
En olisi sahannut parkettia tätä varten...liima tai hyvä kaksipuolinen teippi toimii erinomaisesti...ehkä muutama ohuempi ruuvi parkettiin...seinä ehkä poistetaan muutaman vuoden kuluttua ja sitten se on helppo palauttaa...
Pidän ajatuksestasi ENK, tämä saa minut todella pohtimaan asiaa. Junior muuttaa pois jonakin päivänä, tuntuu ikävältä joutua vaihtamaan muuten hieno parkettilattia, jos se ei ole pakollista.
Sähköliitännät on tarkistettu, eli huoneen päävalaistusta ohjaava katkaisija ei vaikuta eteiseen ja päinvastoin. Mutta arvostan huomautusta.
Pieni ajatus, a propos siitä, että voisi palauttaa olemassa olevan hallin/oleskelutilan tai miten sitä kutsuttekaan:
Kinshasa, jos jätät huomiotta seinän 2, 95 cm ja vedät seinän 1 suoraan portaikon kaiteesta vastakkaiseen seinään, seinärakenne on paljon yksinkertaisempi ja vakaampi.
Ei tarvitse ruuvata/naulata/sahata parkettiin. Riittää, että käyttää pari tiivistenauhaa lattian ja seinäsäännön välissä äänieristykseen.
A) Hallin palauttaminen on helpompaa, kun poikien huoneen tarve poistuu.
B) Käytävä/halli muuttuu hieman ilmavammaksi siirryttäessä muihin huoneisiin tässä kerroksessa.
Tietenkin edellyttäen, että poikien huone on silti riittävän suuri.
Olin laittanut OSB+kipsi ja kiinnittänyt vain kattoon, ei lattiaan, jotta voisi palauttaa. Sinun pitäisi saada riittävän vakaa seinä ilman lattiaan kiinnitystä. Tuntuu ikävältä pilata lattia.
Taaskin - kiitos kommenteistanne.
Luultavasti asennan parketille, kuten jotkut teistä ovat ehdottaneet. Mahdollisten siirtymien riskin otan yksinkertaisesti huomioon.
Joudun kuitenkin huoneen halutun koon vuoksi jatkamaan suunnitelmaa seinällä numero kaksi, vaikka väliseinä säleikön ja vastakkaisen puolen välillä olisi vahvempi. Valitettavasti tila jää liian pieneksi tässä tapauksessa.
Tarkastelen parhaillaan asennusliimaa ja kaksipuolista teippiä sokkelin kiinnittämiseen parketille.
Onko olemassa erityisiä merkkejä, jotka pitävät erityisen hyvin?
TESA:lla on teippi, josta olen kuullut hyvää: http://www.verktygsboden.se/dubbelhaeftande/dubbelhaeftande-tejp
Kiitos vinkeistä.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.