Hei!
Meillä on aikomus sijoittaa keittiömme kerrokseen 2, penthouse-kattoasunto terassilla kerroksessa 3 ja terassi maantasolla.

Ruuan, lautasten, aterimien ym. kuljettamiseksi kerrosten välillä meillä on idea ruokahissistä. Sisätiloissa meillä ei ole tilaa, joten se sijoitetaan ulkoseinälle...

Meillä on idea käyttää autotallin oven avainta. Se voitaisiin asentaa seinälle kiskoon, jossa ketju/kumihihnat kulkevat. Usein mukana tulee 2 kaukosäädintä, joten ne on tarkoitettu käytettäväksi ohjaukseen. Avaimenpidin asennetaan "laatikkoon". Autotallinovikiskon viereen asennetaan vielä 2 "ohjainkiskoa" seinälle, jotta laatikko pysyy oikealla kurssilla.

Mitä mieltä olette ideasta? Vai onko jollakulla parempi ehdotus?

Kuulostaa aivan hullulta, pitääkö tavarat sitten lastata ulos ikkunan kautta vai mikä on ajatus?

Ei ihan suoraan...keittiön yhteydessä meillä on lasitettu terassin ovi, joka avautuu aivan ruokahissin vieressä.

ne autotallinoven avaajissa, joita olen nähnyt, ei ole ollut kovin paljon voimaa, joten jos sen pitää nostaa koria, niin se jaksanee juuri ja juuri, sillä posliini ja ruoka ym. ovat aika painavia. Sen lisäksi se kulkee kahden päätypisteen välillä, mikä tarkoittaisi, että tarvitset joko hissin mennäksesi alas ja toisen mennäksesi ylös, tai sitten joudut poimimaan tavarat välikerroksessa (jos et muuta koko järjestelmää).

Jos itse tekisin jotain tällaista, ottaisin neljä U/I/H-profiilia ja yhdistäisin ne levyillä tai tukirakenteilla, ja sitten asentaisin paneelin tai jättäisin sen avoimeksi, jotta se näyttäisi ristikkorakenteelta. Asettaisin kaksi pyörää jokaiseen kulmaan (eli vakauden takaamiseksi kaikkiin suuntiin), sitten laittaisin vinssin tai tekisin vinssin, joka nostaa korin köydellä/vaijerilla/ketjulla, ja siinä tapauksessa olisi hyödyllistä käyttää vastapainoa.

Sitten voisin kuvitella muutamia erilaisia tapoja saada se pysähtymään halutussa paikassa. Ensimmäinen ajatus on kytkin, joka painetaan sisään, kun kori on oikeassa paikassa.

Tai sitten voisi käyttää askelmoottoria, jota käytetään paikkatunnistimena, ja ohjelmoidaan se niin, että se pysähtyy tiedettyään vetäneensä oikean pituuden.

Tai jonkinlainen lukitus, joka menee sisään eri tasoilla, ja käyttää tunnistinta, joka huomaa, kun vastus on liian alhainen tai korkea, jolloin se pysähtyy, mutta sitten on tarpeen myös helposti vapauttaa lukitus. Tällä menetelmällä kori pysyy paikallaan siellä, missä se on, vaikka sitä ei käytetä, joten se ei liu’u minnekään.

Mutta se, mitä itse tekisin, olisi ottaa ketjutalja, johon asennetaan moottori, ja joko askelmoottori laskurilla, tai sitten virtakytkin kruunutoiminnolla, ja se on päällä, kunnes se katkaistaan toisessa päässä radan kytkimellä. Mutta varmasti on olemassa paljon enemmän ehdotuksia kuin vain minun, joten kuuntele, mitä muuta kuulet täällä.

Kävin katsomassa autotallin oven avaajaa garageportsexpertenillä Arninge/Täbyssa. He näyttivät minulle avaajan, joka olisi tarpeeksi vahva tarkoitukseen, ja että ketjua voisi tehdä noin 6 metrin pituiseksi, mikä tarvittaisiin kaikkien tasojen saavuttamiseen.

Paketissa oli mukana 2 langatonta painiketta ja 1 langaton kaukosäädin.

Lähes kaikissa autotallin oven avaajissa on 3 asentoa... auki/suljettu ovi sekä tuuletusasento, jolloin ovi avautuu vain muutaman senttimetrin. Tämä asento voitiin säätää toivottuun asentoon (lue taso 2) avaajassa, jonka hän näytti.

Mainitset jonkinlaisista johteista korin vakauttamiseksi... voi pingottaa vaijerit julkisivua pitkin, joita laatikko seuraa, tai tehdä kuten kirjoitat.

Mainitsemasi vinssin haittapuolia ovat muun muassa korkea melutaso, usein 12V = muuntaja sekä se, että mukana toimitetaan yleensä vain langallinen ohjain. Haluamme pystyä ohjaamaan hissiä kaikista 3 tasosta.

Mutta kiitos näkemyksistäsi ja ideoistasi.

se oli vähän siksi, että sanoin vinch tai rakentaa yksi, kun ei ole mikään isompi ongelma tehdä vinch itse 220v moottorin avulla ja kun tekee yhden, voi itse päättää, mitä moottoria haluaa käyttää, mutta porakone todennäköisesti toimisi, ja silloin voi muuttaa suuntaa tai käyttää indikaattoreita, jotta voi pitää kirjaa sen sijainnista

mutta on helpompaa löytää ratkaisu, joka ei vaadi merkittävästi itse tekemistä ja minun ehdotuksillani se vaatisi jonkin verran itse tehtävää työtä, mikä ei ehkä miellytä sinua, vaan haluat mieluummin maksaa hieman enemmän jostain, joka on helpompi

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.