Hei,

ensimmäinen viestini tähän foorumiin, olen lukenut paljon ja löytänyt paljon hyvää, kiitos!

Olen ajatellut rakentaa pienen katon keittiösaarekkeen yläpuolelle, keittiössä on melko korkea katto, noin 4,5 metriä. Mukana on luonnos siitä, miten olen ajatellut.

Mitä mieltä olette, minkä materiaalin valitsisin tällaiselle ratkaisulle, jonkinlaista metallipylvästä veikkaisin? Mistä voisi tilata tällaisia asioita? (asun Tukholmassa). Tuleeko se kestämään? "Kattoon" ripustettu tuuletin painaa noin 23 kg. Otan mielelläni vastaan ajatuksia ja pohdintoja ratkaisusta :)..

Ystävällisin terveisin
Niklas
 
  • Keittiön yläpuolella olevan saarekkeen skissi, jossa on metallipylväitä ja riippuva liesituuletin. Skississä näkyvät myös mitat ja rakenne.
Viimeksi muokattu:
Kuinka pitkä matka on laatikon, jossa tuuletin roikkuu, ja katon välillä?
Oletko ajatellut rakentaa kaiken sisään vai pitäisikö siellä olla "alastomat" palkit/pilarit?
 
Ajatuksena on asentaa paljaita tolppia täsmälleen kuvan mukaisesti. Platan ja katon välillä on noin 190 cm/Niklas
 
Hei taas

tarkistettuani rakenteen yllä olevan takorautafirman kanssa he sanoivat, että se taipuisi ruostumattomasta teräksestä.

Ajattelin sitten, että katon voisi päällystää kokonaan kipsilevyillä ja sisälle laittaa vähän tukevammat palkit. Tarkistin vähän, miten lasketaan, tuleeko siitä pysyvää taipumista kaavojen avulla tästä postauksesta: http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74330-berakna-hea-balk.html.

Laskelmat näyttävät tältä kahdella liimapuupalkeilla 42mm x 90mm:
puun tiheys on asetettu = 500kg/m^3

Levittynyt kuorma:

(5 * q * L^4) / (384 * E * i)

q = voima - N/m
L = pituus - m
E = Kimmomoduli - Pa - N/m^2
i = Inertia

oma paino voima = b * h * L * puun tiheys * 9.81 = 0.042 * 0.09 * 2.5 * 500 * 9.81 = 46.4N
kipsilevyjen voima = 22.5 * 9.81 / 2 = 110.35N

q = oma paino + kipsilevyt
i = (b*h^3) / 12 =

b = 0.042m
h = 0.09m
L = 2.5m
E = 11 600 MPa = 11 600 000 000 N/m^2

(5 * (110.35 + 46.4)/2.5 * 2.5^4) / (384 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12))=0.001077m

Pistekuorma:

(q * L^3) / (48 * E * i)

q = 23 * 9.81 / 2 = 112.8N

(112.8 * 2.5^3) / (48 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12)) = 0.00124m

Eli kokonaisuudessaan taipuma on 0.001077 + 0.00124 = 0.002317m

Sen ei saa ylittää kuten ymmärrän L/400 = 2.5/400 = 0.00625m. Joten se selviytyy.

Mitä mieltä olet siitä laskelmasta, onko jotain muuta, johon täytyy kiinnittää huomiota? Sehän ei ole mikään erityisen kantava rakenne, joka pitäisi ylhäällä kokonaisen katon, jossa on paljon lunta, mutta pitäisikö sinun kuitenkin tarkistaa rakentajalla varmuuden vuoksi?

Liimapuupalkkien lujuusarvot sain täältä: http://http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf

Yksi kysymys kuitenkin, pitäisikö ottaa kimmomuudi rinnakkain kuitujen kanssa vai kohtisuoraan kuituja vastaan? Ero on melko suuri...

Terveisin
Niklas
 
Viimeksi muokattu:
42x90 ei todennäköisesti ole liimapalkki. Se on tavallinen sääntö....

Sitten mietin, millainen ruostumaton palkki sinulla on, joka taipuu 25-30 kg kuormalla keskeltä? Eikö sen pitäisi levätä pylväillä ja sitten olla kiinnitettynä vasemmanpuoleiseen seinään?
 
Hei,

Juuri niin, sen pitäisi olla kiinnitetty seinän sisälle... minäkin luulin, että se pysyisi. Sanoin, että haluan tarjouksen ruostumattomasta palkista/putkesta jollain sopivalla vakiomitalla. Aion tarkistaa sitä lisää...

Mitä tulee puun mitoituksiin, olen saanut ne tästä liimapuustandardien dokumentista: http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf

Kiitos inputista.
/Niklas
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.