Hei kaikki!

Minulla on meneillään "projekti", jossa aion rakentaa ovet kellarin portaikkoon. Se näyttää samalta kuin kuvassa (vaikka tämä kuva ei ole minun kellaristani), mutta tällä hetkellä minulla ei ole ovia siellä.

Tumma puinen kellarin ovi, joka on kaksiosainen ja maassa. Ovessa on metalliset saranat ja lukko. Taustalla näkyy oranssi seinä ja kivipäällysteinen maa.

Minun portaikkoni on hieman suurempi, mikä tietenkin tarkoittaa, että ovista tulee leveämmät ja siten painavammat. Olen miettinyt kaasujousien/kaasujousipumppujen käyttöä helpottamaan avaamista/sulkemista, sellaisten, joita käytetään auton takaluukussa. Kevyt veto ylöspäin ja sitten jousi auttaa avaamaan loppuosan. Kun suljet, jousi vastustaa ja estää oven paiskaamista kiinni. Ajattelin käyttää melko paksuja lankkuja portteihin, jotta ne kestäisivät, jos joku leikkivä lapsi sattuisi kävelemään porteilla, vaikka tietysti siellä ei oikeasti saisi kävellä. Kun portit ovat valmiit, minun on "punnittava" ne jollain tavalla nähdäkseni kuinka vahvat jouset tarvitaan tai jos tarvitsen useita jousia kummallekin puolelle.

Mitä mieltä olette tästä ajatuksesta? Vai onko olemassa helpompia ratkaisuja tähän hyvinvointiongelmaan? ;-)

Voi olla vaikea löytää oikean pituisia ja säädettäviä männänvarsia. Sinun pitäisi kai sijoittaa ovet kaltevuuteen, kun ne ovat auki, jotta ne pysyvät paikoillaan, ja silloin männät on oltava riittävän pitkiä ja voidaanko taittaa pois, kun suljet. Mietin, voisiko tämäntyyppinen apujousi toimia. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/dorrstangare/dorrstangare-379026/ On myös olemassa tyyppejä, joissa näkyy kierrejousi ja joissa toinen osa kiinnitetään oveen ja toinen karmin. Toinen vaihtoehto on laittaa tolppa, jossa on talja ylhäällä ja vaijeri kiinnitettynä oveen ja sopiva paino toisessa päässä. Kun ovi on suljettu, paino on ylhäällä ja auttaa sitten painollaan nostamaan oven.

Kiitos inputista!

Vaihtoehto tolpan ja painon kanssa on ollut mielessäni, mutta se ei valitettavasti toimi esteettisistä syistä, sillä kellarin oven yläpuolella on ikkuna ja silloin tolppa tulisi suoraan sen eteen.

Ajattelin, että sijoitan kaasujouset saranoiden puolelle, oven alapuolelle, kiinnitettynä betoniseinään, joka on valettu kellarirappusten kanssa yhteen. Kaasujousen pituus voi tietenkin olla ongelma, mutta mitä lähempänä saranoita kaasujousen kiinnitys on, sitä lyhyempi se voi olla. Kuitenkin, kaasujousen nostettavan painon kasvaessa merkittävästi, mitä lähempänä saranoita kiinnitys on. Vaikea selittää, mutta varmasti ymmärrätte...! ;-)

Hei!

Miten meni oviesi kanssa? Ajattelin rakentaa samanlaisen. Haluaisin todella nähdä, kuinka se onnistui ja saada muutamia vinkkejä!

Ystävällisin terveisin
Philip

Maveric77 Maveric77 sanoi:
Kiitos palautteesta!

Vaihtoehto tolppien ja painojen kanssa on ollut mielessä, mutta se ei valitettavasti toimi esteettisistä syistä. Kellarin laskeutumisen yläpuolella on ikkuna, ja tolppa tulisi juuri sen eteen.

Ajattelin sijoittaa sylinterit saranoiden puolelle oven alapuolelle, kiinnittämällä ne betoniseinään, joka on valettu yhteen kellarirappujen kanssa. Sylinterin pituus voi toki olla ongelma, mutta mitä lähempänä saranoita sylinterin kiinnityskohta on, sitä lyhyempi se voi olla. Tosin paino, jonka sylinterin pitäisi nostaa, kasvaa huomattavasti, mitä lähempänä saranoita sylinterin kiinnityskohta on. Vaikea selittää, mutta varmasti ymmärrätte...! ;-)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.