12 640 lukukertaa ·
24 vastausta
13k lukukertaa
24 vastausta
rakentaa omia kattotuoleja, HULLUA?
Sivu 1 / 2
hei!
olen saanut tarjouksen vapaasti kantavista kattoristikoista.
katso liitettä takstol1.pdf
nämä ovat kuitenkin melko kalliita (hieman yli 3000:- kappale)
nyt olen saanut idean rakentaa omat tarjouksen piirustuksen mukaisesti, MUTTA lisätä ylimääräinen 45x220 pohjaan, joten alapalkista/keskitukipalkista tulee yhteensä 45x440. ja muuten tehdä samoin kuin piirustus.
mutta käyttää vaneria ja liimaluoda metallikiinnikkeiden sijaan, joita kattoristikko tehdas käyttää.
mitä mieltä olette ideastani? onko riskialtista rakentaa omat kattoristikot, kun ne ovat näin pitkiä.
olisi etu saada välipohja korkeammaksi, jotta sinne mahtuu enemmän eristettä, 440 sen sijaan että 220, koska yläkerran tulee olla eristämätön.
vain hylätä idea?
olen saanut tarjouksen vapaasti kantavista kattoristikoista.
katso liitettä takstol1.pdf
nämä ovat kuitenkin melko kalliita (hieman yli 3000:- kappale)
nyt olen saanut idean rakentaa omat tarjouksen piirustuksen mukaisesti, MUTTA lisätä ylimääräinen 45x220 pohjaan, joten alapalkista/keskitukipalkista tulee yhteensä 45x440. ja muuten tehdä samoin kuin piirustus.
mutta käyttää vaneria ja liimaluoda metallikiinnikkeiden sijaan, joita kattoristikko tehdas käyttää.
mitä mieltä olette ideastani? onko riskialtista rakentaa omat kattoristikot, kun ne ovat näin pitkiä.
olisi etu saada välipohja korkeammaksi, jotta sinne mahtuu enemmän eristettä, 440 sen sijaan että 220, koska yläkerran tulee olla eristämätön.
vain hylätä idea?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 viestiä
Hintaan kattoristikkotehtaalta sisältyvät rakennuspiirustukset ja laskelmat. Piirustuksessa, jonka olet saanut, mainitaan erityisesti, että sitä ei saa käyttää valmistuspohjaksi. Eli on täysin mahdollista, että kattoristikko valmistetaan hieman eri mittasuhteissa, jos teet tilauksen.
Lisäksi voidaan olettaa, että saamasi piirustus on tekijänoikeudella suojattu, eli et saa käyttää sitä pohjana, vaikka se olisikin oikea.
Liittäminen on kriittinen kohta. Tarvitset insinöörin, joka voi laskea, onko suunniteltu vaneriratkaisu yhtä hyvä kuin tehtaalla käytettävät naulalevyt. Tiedän, että tällaisissa laskemissa määrätään tiettyjä naulauskuvioita, ja jokaisessa liitoksessa voi olla jopa 100 naulaa. Tällaisen liitoksen leikkausrasitus voi olla useita tonneja tällaisessa rakenteessa.
Sen sijaan alemman palkin rakentaminen lisäeristämistä varten ei ole kriittistä; sen voit luultavasti tehdä heikommalla puulla.
Lisäksi voidaan olettaa, että saamasi piirustus on tekijänoikeudella suojattu, eli et saa käyttää sitä pohjana, vaikka se olisikin oikea.
Liittäminen on kriittinen kohta. Tarvitset insinöörin, joka voi laskea, onko suunniteltu vaneriratkaisu yhtä hyvä kuin tehtaalla käytettävät naulalevyt. Tiedän, että tällaisissa laskemissa määrätään tiettyjä naulauskuvioita, ja jokaisessa liitoksessa voi olla jopa 100 naulaa. Tällaisen liitoksen leikkausrasitus voi olla useita tonneja tällaisessa rakenteessa.
Sen sijaan alemman palkin rakentaminen lisäeristämistä varten ei ole kriittistä; sen voit luultavasti tehdä heikommalla puulla.
Kattotuolilaskenta maksaa noin 5000:- ja kuntasi tulee todennäköisesti vaatimaan sellaisen.
Luulen, että voit säästää 1000:- / kattotuoli tekemällä sen itse. ainakaan verrattuna siihen hintaan, joka vaikuttaa olevan liian korkea.
Miksi ei ole ristikattotuoleja, jos ullakko on tarkoitus olla sisustamaton? Pitäisi olla huomattavasti halvempaa.
Luulen, että voit säästää 1000:- / kattotuoli tekemällä sen itse. ainakaan verrattuna siihen hintaan, joka vaikuttaa olevan liian korkea.
Miksi ei ole ristikattotuoleja, jos ullakko on tarkoitus olla sisustamaton? Pitäisi olla huomattavasti halvempaa.
Vinttiä käytetään varastona, mutta ei lämmitettynä... tuntuu tyhmältä jättää niin suuri tila hyödyntämättä.larsbj sanoi:Kattotuolilaskelma maksaa noin 5000:- ja kuntasi vaatii todennäköisesti sellaisen.
Luulen, että voit säästää 1000:- / kattotuoli tekemällä sen itse. ainakaan verrattuna siihen hintaan, joka vaikuttaa olevan yläkanttiin.
Miksi kattotuolit eivät ole ristikkorakenteisia, jos vintti pitää olla sisustamaton? Pitäisi olla huomattavasti halvempi.
Siitä tulee autotalli ja siksi ne täytyy olla kantavia, jotta vältytään pilareilta. Sitten ulkoportaikko päätyyn varastoon yläkerrassa.
En tarvitse rakennuslupaa, joten miksi kunta vaatisi kattotuolilaskelman silloin?
rakennetko paksumpaa saadakseen siitä vieläkin kestävämpää, jos tekee sen itse, ollakseen varma puoleltaan niin sanotusti...hempularen sanoi:Hinnassa kattotuolitehtaalta sisältyy rakennesuunnitelmat ja laskelmat. Sait piirtävässäsi erityisesti mainitaan, ettei sitä saa käyttää valmistusperustana. Eli on täysin mahdollista, että kattotuoli valmistetaan hieman eri mittasuhteilla, jos tilaat.
Lisäksi oletetaan, että saamasi piirros on tekijänoikeussuojattu, eli et saa käyttää sitä perustana, vaikka se olisi oikea.
Liitoksen tekeminen on kriittinen kohta. Tarvitset suunnittelijan, joka osaa laskea, onko suunniteltu ratkaisusi vanerilla yhtä hyvä kuin tehtaan käyttämät naulalevyt. Tiedän, että tällaisten laskelmissa määrätään tiettyjä kuvioita naulaukseen, ja jokaiseen kiinnikkeeseen voi olla jopa 100 naulaa. Sellaiseen kiinnikkeeseen kohdistuva leikkausjännitys voi olla useita tonneja tällaisessa rakenteessa.
Alempien palkkien rakensi eristämiseen enemmän ei kuitenkaan ole kriittinen, sen voit todennäköisesti tehdä heikommalla puutavaralla kuin niin.
mutta kuten sanot... kiinnikkeet ovat hyvin tärkeitä, että saadaan oikein.
mitä tulee tekijänoikeuksiin en kiinnitä siihen huomiota... olen saanut aiemmin tarjouksen samankaltaisista, lähetin sen "piirustuksen" eteenpäin tälle toimittajalle, joka aiemmin ilmoitti, ettei voisi valmistaa näin suuria vapaasti kannattavia. ja sain piirustuksen täsmälleen samoilla tiedoilla mutta heidän logollaan...
Mutta tarvitset kai kuitenkin naulojen määrän laskennan? on vaikea itse arvioida, tarvitaanko 50 vai 100 naulaa yhteen solmukohtaan.thestrut sanoi:vindin pitäisi käyttää varastona, mutta ei lämmitettynä... on tyhmää olla käyttämättä sellaista suurta tilaa.
siitä tulee autotalli ja siksi niiden on oltava vapaasti kantavia, jotta vältytään pilareilta. sitten ulkopuolella portaat päätyyn varastoon yläkerrassa.
en tarvitse rakennuslupaa, joten miksi kunnan pitäisi vaatia kattotuolilaskentaa silloin?
Minun kunnassani tällainen autotalli vaatisi kuitenkin rakennusluvan, vaikka se onkin asemakaava-alueen ulkopuolella, mutta se on vähän kunnasta kiinni.
Suositukseni on kuitenkin ostaa valmiina, pyydä hintaa useammalta valmistajalta, hinta voisi olla noin 2000:- /kpl, jos ostat 10 kpl tai enemmän.
kyllä, on erittäin vaikea arvioida solmukohtia, ehkä foorumi tietää? =)
aion hankkia 13 kattotuolia ja saamani hinta oli sisällyttäen välipalkit, eli 9 metriä pitkät jotka tulevat jokaiseen kattotuolien väliin saadakseni cc600 lattialle. sekä sisältäen kuljetuksen. itse kattotuolit maksoivat 26600+moms 13 kpl eli 2557:- kappale. ehkä se ei olekaan niin liioiteltua?
aion hankkia 13 kattotuolia ja saamani hinta oli sisällyttäen välipalkit, eli 9 metriä pitkät jotka tulevat jokaiseen kattotuolien väliin saadakseni cc600 lattialle. sekä sisältäen kuljetuksen. itse kattotuolit maksoivat 26600+moms 13 kpl eli 2557:- kappale. ehkä se ei olekaan niin liioiteltua?
Tässä on varmaan tietoa, jos haluat lukea.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...84LQAg&usg=AFQjCNHo6SbqI3sV-Z-6GYWRBogpYdzdDQ
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...84LQAg&usg=AFQjCNHo6SbqI3sV-Z-6GYWRBogpYdzdDQ
Moderator
· Stockholm
· 57 893 viestiä
Mutta kelpaako tuo rakenne todella 9 metrin vapaakannattavalle välipohjalle? Että se toimii kattona, sen voin hyväksyä. Mutta että lisäksi aiot kuormittaa Hanbjälkenin varastolla, se tuntuu minusta heikolta.
Ja ehkä erityisesti tukipalkkisi, jotka eivät ole kiinni kattotuolissa.
Ne kattotuolit, jotka olen nähnyt näin pitkällä jännevälillä, ovat aina olleet ristikkomallia.
Ja ehkä erityisesti tukipalkkisi, jotka eivät ole kiinni kattotuolissa.
Ne kattotuolit, jotka olen nähnyt näin pitkällä jännevälillä, ovat aina olleet ristikkomallia.
Viimeksi muokattu:
joo tiedän että se on olemassa, mutta en aio hankkia sitä.
pitäisi kestää varaston kuorma 100kg per m2 (sain selityksen, että se on 1000 Newtonia)hempularen sanoi:
välipalkit ripustetaan sääntöön, joka kulkee "seinien" myötäisesti ullakon päätyseinien suuntaisesti, ne näkyvät luonnoksessa.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 viestiä
No sitten kai täytyy luottaa siihen, että he laskevat oikein.
joo, ne ovat 2 kpl jotka ovat samankaltaisia, joten se pitäisi olla oikein...
mutta 100 kg per m2, onko se vähän?
mutta 100 kg per m2, onko se vähän?
hyvä... sitten voin majoittaa cheva bigblocks -kokoelman sinne