7 852 lukukertaa ·
5 vastausta
8k lukukertaa
5 vastausta
Rakentaa oman sisäänkäynnin katto 50-luvun tyyliin?
Minulla on rapattu talo vuodelta -52 ja haluan asentaa klassisen katoksen/sisäänkäyntikatoksen, joka muistuttaa 50-luvun pientalojen katoksia. Eli erittäin loivasti kalteva, pellillä päällystetty katto, joka on kiinnitetty seinään ilman näkyviä tukia tai konsolia, noin metrin leveä ja 80-90 cm syvä. Voisin mahdollisesti harkita hieman modernimpaa versiota, jossa on enemmän kaltevuutta (eli korkeampi takareunassa) ja lyhyempi uloke, koska se kestää paremmin lumikuormaa.
Nyt kysymys kuuluu, miten järkevimmin rakennan tämän niin, että se ei ole liian raskas ja että se voidaan kiinnittää seinääni, joka on kevytsoraa ulommaisessa osassaan ja mahdollisesti betonia muutaman sentin syvemmällä. Harkitsen, että voisi tehdä jonkinlaisen metallikonsolin, joka lasketaan rappauksen taakse katon taakse ja hieman katon takareunan yläpuolelle. Seinän yläpuolella olevaan osaan pitäisi kuitenkin asentaa osa kattopellistä (kuten on tapana tämän tyyppisissä katoissa). Eräs puuseppä ehdotti jonkinlaista liimattua ja ruuvattua puupalkkia seinää vasten.
Eli kysymykseni koskee sekä itse rakennetta että kiinnitystä. Tietääkö kukaan, miten alkuperäiset 50-luvun katokset on rakennettu ja kiinnitetty?
Nyt kysymys kuuluu, miten järkevimmin rakennan tämän niin, että se ei ole liian raskas ja että se voidaan kiinnittää seinääni, joka on kevytsoraa ulommaisessa osassaan ja mahdollisesti betonia muutaman sentin syvemmällä. Harkitsen, että voisi tehdä jonkinlaisen metallikonsolin, joka lasketaan rappauksen taakse katon taakse ja hieman katon takareunan yläpuolelle. Seinän yläpuolella olevaan osaan pitäisi kuitenkin asentaa osa kattopellistä (kuten on tapana tämän tyyppisissä katoissa). Eräs puuseppä ehdotti jonkinlaista liimattua ja ruuvattua puupalkkia seinää vasten.
Eli kysymykseni koskee sekä itse rakennetta että kiinnitystä. Tietääkö kukaan, miten alkuperäiset 50-luvun katokset on rakennettu ja kiinnitetty?
Päätynyt siihen tilanteeseen myös. Näen mielelläni, kuinka olette tehneet.
Älkää odottako Andreasin vastausta, hän ei ole ollut kirjautuneena sitten 2010.
Siitä tuli valmisostos, aikapula edessä putsausta ja kuinka raskaaksi arvioin sen tekevät päätöksen. Designtaks hipped. Suli erittäin tyylikkäästi taloon. Runko on naurettavan vakaa, hitsattu alumiiniprofiileilla ja hyvin tehtyä peltityötä.
Asensin sen itse, mutta suosittelen kaveria, kun se nostetaan paikalleen.
Meidän tapauksessamme rapatessa puurunkoon poistimme rappauksen kokonaan siltä kohdalta, mihin katto tulisi muurarin toiveen mukaisesti. Sitten ruuvattiin kiinni kiskoa ranskalaisella puuruuvilla ja siihen ripustettiin valmis katto, joka painoi 25-30 kg luulisin, muutama ruuvi lisää niin se istui hyvin ja metallialuskate asennetaan nopeasti. Otimme ledivalaistuksen lisävarusteena. Muurari teki siitä siistin näköisen, kun teimme muun julkisivun.
Vihlaisi kitsautta, mutta en olisi tehnyt mitään toisin.
Asensin sen itse, mutta suosittelen kaveria, kun se nostetaan paikalleen.
Meidän tapauksessamme rapatessa puurunkoon poistimme rappauksen kokonaan siltä kohdalta, mihin katto tulisi muurarin toiveen mukaisesti. Sitten ruuvattiin kiinni kiskoa ranskalaisella puuruuvilla ja siihen ripustettiin valmis katto, joka painoi 25-30 kg luulisin, muutama ruuvi lisää niin se istui hyvin ja metallialuskate asennetaan nopeasti. Otimme ledivalaistuksen lisävarusteena. Muurari teki siitä siistin näköisen, kun teimme muun julkisivun.
Vihlaisi kitsautta, mutta en olisi tehnyt mitään toisin.
Viimeksi muokattu:
Tyylikästä.
Kiitos nopeasta ja perusteellisesta vastauksesta.
Näin myös heidän kattoratkaisunsa. Olen kallistunut siihen vaihtoehtoon.
Kiitos nopeasta ja perusteellisesta vastauksesta.
OlleOh sanoi:
Se oli valmisostos, ajanpuute ennen rappausta ja kuinka raskaana arvioin sen vaikuttivat päätökseen. Designtaksin hipped-katto. Sulautui erittäin tyylikkäästi taloon. Runko on naurettavan vakaa hitsatuilla alumiiniprofiileilla ja tyylikkäästi tehdyllä peltityöllä.
Asensin sen itse, mutta suosittelen ystävää, kun se nostetaan paikoilleen.
Meidän tapauksessamme, jossa oli rappaus puurunkoon, otimme rappauksen kokonaan pois siltä kohdalta missä katon piti olla muurarin toiveen mukaan. Sitten ruuvattiin kisko kiinni ranskalaisilla puuruuveilla ja siihen ripustettiin lopullinen katto, joka painoi luullakseni 25-30 kg, muutama ruuvi lisää niin se istui hyvin ja alakattopelti asennettiin nopeasti. Otimme lisävarusteeksi LED-valaistuksen. Muurari viimeisteli sen tyylikkäästi, kun teimme loppuosan fasadista.
Se kirpaisi pihiydessä, mutta en olisi tehnyt toisin.
Klikkaa tästä vastataksesi