Minulla on eristämätön varasto, joka tarvitsee oven ennen talvea. Olen lukenut keskusteluja tästä aiheesta foorumilla ja oppinut hiukan enemmän, mutta haluaisin silti mielipiteitä suunnitellusta ratkaisustani. Mitä mieltä olette siitä, että yksinkertaisesti päällystäisin 21 mm rakennusvanerin pystysuorilla paneelilaudoilla? Tämän ratkaisun myötä en näe järkeä "z-kehikossa", koska vaneri jäykistää ovea. Olen ajatellut kolmea vaakasuoraa kehikkoa paneelien kiinnittämistä varten.
Katso liitetty piirustus ja kerro mielelläsi kommenttisi.
Vaikuttaa järkevältä ratkaisulta, mutta jos kuitenkin aiot käyttää ylimääräisiä kiinnikkeitä takapuolella, miksi et tekisi perinteistä ovea klassisella jäykisteellä takapuolella?
//Oscar
Ok, ymmärrän. Mutta luultavasti käytän vaneria, koska se tuntuu helpommalta ja paremmalta tavalta jäykistää ovea. Syynä siihen, että ajattelin pari vaakasuuntaista rimaa on, että mielestäni tuntuu heikolta kiinnittää paneeli vain vaneriin, mutta se ehkä toimii?
Tavallinen rakennusvaneri ei todennäköisesti kestä yhtä pitkään kuin perinteinen ovi. Ulko-ovena lämmittämättömään varastoon se tulee olemaan melko kostea ja ehkä jopa ajoittain märkä, ja sitä vaneri ei kestä, vaan se tulee todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin delaminoitumaan.
Perinteinen ovi on mielestäni sekä parempi että halvempi.
Vanerilevy on käsitelty basilitilla, mikä pitäisi pidentää käyttöikää, mutta minulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon. Lisäksi se ei maksa minulle mitään, joten hinnalla ei ole merkitystä.
Eikö kukaan ole rakentanut samanlaista ovea ja haluaako jakaa kokemuksiaan?
Rakenna ovi kuten olet suunnitellut ja maalaa se jollakin värillä, jotta kosteus ei pääse niin helposti sisään. Jos se myöhemmin vääntyy tai alkaa rikkoutua jollain muulla tavalla, voit aina vahvistaa sitä sisäpuolelta laudoista tehdyllä Z-kirjaimella.
Ok, ymmärrän. Mutta käytän varmaan vaneria, koska se tuntuu helpommalta ja paremmalta tavalta jäykistää ovea. Syynä siihen, että olen ajatellut pari vaakapalkkia, on se, että mielestäni tuntuu heikolta kiinnittää paneeli vain vaneriin, mutta ehkä se toimii?
Sopiva liima paneelissa riippuen vanerin käsittelystä antaa lujuuden ja vakauden, mutta siitä tulee raskas 21mm levyllä + yhtä paksulla paneelilla.