Moi! Ensimmäinen postaus täällä :)

Suunnittelen rakentavani bunkkerin tai oikeammin vain maanalaisen huoneen metsään. Olen miettinyt eri tapoja toteuttaa sen, mutta olen päätynyt siihen, mikä uskon olevan paras (ja ehkä jopa edullisin?). Ei ole kokemusta muurauksesta jne.

Ajatuksena on kaivaa kuoppa, LBH 5 x 3 x 3 (+- 1) metriä. Tähän huoneen pitäisi mahtua. Sen jälkeen laitan sepeliä tai vastaavaa pohjalle hyvän salaojituksen ja eristyksen saamiseksi. Tämän päälle ajattelin sitten laittaa betonipohjan, mutta koska minulla ei ole kokemusta siitä, olen avoin muille ehdotuksille.

Itse huoneen pitäisi koostua yhdestä pitkästä segmentistä, joka on oikeasti vain puoliympyräksi taivutettu pelti, jolloin se muodostaa holvin. Korkeus huoneessa tulee olemaan hieman yli kaksi metriä, ja sängyt ym. sijoitetaan seinien viereen. Tämän päälle haluan riittävästi eristystä, jotta huone pysyy noin 20 asteen lämpöisenä, jos mahdollista. Lopuksi täytän noin puoli metriä maata päälle, jotta se on jälleen näkymätön.

Minulla on nyt muutama kysymys.
1. Kuinka paljon eristystä tarvitsen, jotta huone pysyy sopivassa lämpötilassa? Sijaitsen Tukholman seudulla.
2. Voiko ostaa peltiä noin 3 metrin pituisina ja 50 cm leveinä segmentoina, taivuttaa ne ja kiinnittää ne paikoilleen kuopan pohjalla, ja sitten hitsata ne yhteen, jotta ne pysyvät yhdessä? Voiko peltiä taivuttaa niin hyvin?
3. Mikä on helpoin tapa kiinnittää pelti betonipohjaan? Onko olemassa helppoja lenkkejä, jotka voidaan valaa betoniin jo alusta alkaen? Onko se tarpeeksi tiivis?
4. Kestäkö pelti paineen maasta ylhäältä ja sivuilta? Valitsin juuri holvimuodon tätä tarkoitusta varten, mutta en ole täysin varma. Kuinka paksua pellin pitää olla kestääkseen paineen?
5. Onko kenelläkään ehdotuksia käytännöllisiin ja kestäviin oviin?
6. Onko jotain, mitä olen unohtanut? (Rakennuslupa pois lukien.)

Sähkö tulee olemaan saatavilla auton akusta. Myös ilmanvaihto tullaan järjestämään.

Joitain huomioitavia asioita on, että tiedän, että on kätevämpää kaivaa maahan kontti, mutta minulla ei ole käytettävissä raskaita koneita ja kehittyneitä työkaluja.

Mitä mieltä olette?

Tiedoksi: Huonetta tullaan käyttämään vain lyhytaikaiseen oleskeluun, eli ei suojaksi ydinsodilta, zombeilta tai komeettasateilta. Sitä ei myöskään tulla käyttämään kannabiksen kasvatukseen tai metamfetamiinilaboratoriona. Kukaan ei tule olemaan vangittuna siellä.
 
Haha, rakastan disclaimerin viimeistä lausetta. Ota yhteyttä konstruktöriin olisi ensimmäinen asia, jonka tekisin. Kuulostaa työltä, johon en uskaltaisi täysin luottaa foorumilla.

Ystävällisin terveisin, fremax
 
Jos sinulla ei ole pääsyä raskaisiin koneisiin, miten taivutat levyn puolikuun muotoon? Mielestäni levy, jonka voit taivuttaa, ei kestä maamassoja. Klotin muotoinen iglu johtaa voimat maahan ilman romahtamista, mutta asettaa hieman vaatimuksia levyn muotoilulle.

Vuokraa kaivopalvelu, aseta sinne kontti. Kondensaatio ja kosteus on vaikeaa kontissa myös maanpinnan yläpuolella, oletan että sen pitäisi olla lämmitetty.

Amerikkalaiset foorumit ovat kovasti myrskysuojien ja zombie apocalypse -kannalla.
 
jos hän voi kaivaa 45 kuutiota massaa metsässä ilman raskaita koneita, niin ei varmaan ole ongelma taivuttaa muutamia peltejä :)
katso youtube, siellä on paljon videoita amerikkalaisista, miten he tekevät
 
Jätä pelti väliin, se ruostuu puhki.
Mikset muuraisi seiniä?
 
Kontit eivät kestä painetta ilman lisävahvistuksia, vaan romahtavat sivuiltaan, kuten monet ovat huomanneet. Kuten sanottu, pelti ruostuu. Mutta upeaa on, että sinä TS asut Sthlms-alueella, josta löytyy paljon kallioista maaperää ostettavaksi (pohjoiseen päin ja ohi Norrtäljen esimerkiksi). Löydä paikka syvillä rotkoilla, laita katto rotkon päälle ja presto, sinulla on "bunkkerisi". Tai katso vanhoja maakuoppia, joissa ihmiset asuivat, ja jotka olivat enemmän tai vähemmän maan alla. Luonnonkiveä on yllin kyllin Roslagenissa, ja saatat jopa saada osan rakennusmateriaalista ilmaiseksi, kun se sijaitsee jo siellä.
 
Jos nyt haluaa rakentaa kaarevalla peltikatolla, on saatavilla prefab niin suurina kuin mahdollista. Viacon on yritys, jolla on niitä.
 
Olin varmaankin tehnyt iglun talvella ja sitten täytyy käsitellä se, ettei se voi sulaa tai mennä rikki kuten game of thronesissa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.