Olen repinyt irti kaikki lattiat rinteessä olevan talon alakerrassa, koska eriste haisi. Kaikki on kuivaa ja hienoa, paitsi vanhat poistetut naulakiskot, jotka oli painettu laattaan.
Seinät on eristetty ilmaraolla betonia vasten ja ovat olleet niin 55 vuotta ilman kosteutta tai hometta näkyvissä seinärungoissa ainakaan. Olen tehnyt pari reikää sisäpuolen kipsiin ja eriste on hyvässä kunnossa, samoin kuin kovalevy, joka pitää eristeen poissa betoniseinästä. Betoni on tuuletettu alkuperäisesti vp-putkilla noin 1 m välein korkeimmalla kohdalla ulkopuolella seinää.
Nyt pian asennetaan niveaali-lattiat ja vaihdetaan kyllästetty alajuoksu sisäseiniin, joten kysymys kuuluu, onko järkevää rakentaa ulkoseinät betonia vasten uudelleen vai jättää ne sellaisiksi kuin ne on, koska ne ovat selvästi toimineet 55 vuotta.
Muuten minun pitäisi purkaa kaikki seinät ja runkoa metallilla ja levyillä ilman eristettä. Silloin tulee kylmä ennen kuin salaojitan ja eristän tulevaisuudessa tyyppisesti isodränillä.
Olen purkanut kaikki lattiat pohjakerroksessa rinnetalossa, koska eristeessä haisi. Kaikki on kuivaa ja hienoa, paitsi vanhat poistetut naulakiskot, jotka oli painettu laattaan.
Seinissä on eriste ja ilmarako betonia vasten ja ne ovat olleet sellaisina 55 vuotta ilman kosteutta tai hometta lukeutuvissa teäärikiskoissa, jotka ovat näkyvissä ainakin. Olen avannut pari reikää kipsilevyyn sisäpuolella, ja eriste on kunnossa kuten myös kovalevy, joka pitää eristeen poissa betoniseinästä. Betonia on tuuletettu alkuperäisesti vp-putkilla noin 1 m välein ylimpänä seinää ulkoa.
Nyt he aikovat asentaa nivellgolv ja vaihtaa kyllästetyn aluspalkin väliseiniin, joten kysymys on, kannattaako ulkoseiniä muokata betonin takia vai jättääkö se sellaiseksi, kun se selvästi on toiminut 55 vuoden ajan.
Muussa tapauksessa minun pitäisi purkaa kaikki ne seinät ja rakentaa uudelleen metallilla ja levyillä ilman eristystä. Näin tulee kylmä, kunnes teen salaojituksen ja eristän esimerkiksi isodränillä tulevaisuudessa.
Mitä sinä tekisit? [kuva]
Jättäisin sen, jos se on toiminut tähän asti. On kai turhaa vaihtaa sellaista, mikä ei ole rikki vain siksi?
Joo, vähän siltä minustakin tuntuu. Vaikeampaa vaihtaa seiniä sen jälkeen, kun lattiat on asennettu. Mutta jatkan varmaan seinien kanssa, ja leikkaan sitten joskus myöhemmin auki ja tarkistan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.