hei!
Haluan tehdä oikean seinän kellariin. Olen ostanut teräskehykset, mutta pitäisikö käyttää tavallista eristettä vai asfaboard? Molemmat kuuluivat talokauppaan.
Olen googlannut mutta en ole löytänyt hyviä rakennusvinkkejä. Oikeastaan haluan vain tapetoida, jotta siitä tulisi hieman hienompi. Aion käyttää sitä ompeluhuoneena, joten sen ei tarvitse olla "asuttava".
Mitenkään, missä järjestyksessä rakennusmateriaalit tulisi käyttää? Minulla on melko paljon helmiponttipaneelia, joten haluan luultavasti alaosaan puolipaneelia.
Ei ole parempia kuvia, mutta kellari on rakennettu lecaharkoista ja sen yläpuolella on autotalli. Oletan, että alla on valettu laatta.

Erittäin kiitollinen vinkeistä!

• Kellarin seinä, jossa on betonia tai lecaharkkoja, ikkunoita yläosassa ja lattialla kasa rakennusmateriaaleja, kuten eristettä ja metalliverkkoja.
Hei, oletan, että haluat tapetoida Leca-ulkoseinän?

Siinä tapauksessa olisin rappaillut seinän ja tapetoinut suoraan siihen. Vaikea tietää, miten muuten toimii salaojitus, kosteus ym. Parempi tehdä suoraan rakenne, jossa kosteus ei jää loukkuun.

Älä unohda ilmanvaihtoa, jos aiot muuttaa kellarin työhuoneeksi!

Voiko tapetoida betonille? Tai lecaharkkoille? Kuulin, että ei pitäisi rakentaa mitään betoniseinää vasten.

• Tykkään
DrGreenbaum
  • Laddar…
Luovu eristyksestä kokonaan. Sisäpuolelle eristäminen on aina riski ja sinulla on erityisen rajallinen käsitys kosteusolosuhteista => älä ota riskiä.

Peltiprofiilit, vahvikelevy, kipsilevy, tapetti/väri. Mieluiten sinun pitäisi myös tuulettaa seinän takana olevaa tilaa.

• Tykkään
AndersS ja 1 muu
  • Laddar…
Kyllä, vältä eristämistä ja tuuleta. Jos kuitenkin haluat eristää, parempi valinta on liimata isodrän-levyt sisäpuolelle suoraan kellarin seinään. Kirja "få bukt med fukt" on hyvä kirjallisuus aiheesta.

Rickard.
Kuuntele viisaampia sinut ylitse. Näin, että ostit stålreglar, mutta vinkkinä suosittelen käyttämään kattoprofiileja (hattuprofiileja), ne on helppo kiinnittää suoraan seinään, niitä ei tarvita lattiaan tai kattoon, mikä estäisi ilmanvirtauksen, ja ne ovat vain 25mm paksuja verrattuna stålregel, joka on 45mm.

Käytä valitsemaasi levymateriaalia, joka jättää raon ilmanvaihdolle lattian ja katon väliin. Viimeistele ilmastetuilla jalkalistoilla ja kattolistoilla. Niitä voi ostaa tai valmistaa helposti itse tietotason ja ulkonäkövaatimusten mukaan esimerkiksi poraamalla.

A Ankan77 sanoi:
Voiko betonille tapetoida? Tai lecablock? Kuulin, että ei pitäisi rakentaa mitään betoniseinää vasten
Kyllä juuri niin, älä rakenna mitään kellariseinää vasten, mutta rappaaminen ja maalaaminen silikaattimaalilla tai tapetointi on hyvä menetelmä, joka lisää vain muutaman mm joka seinään.

Muuten olen myös samaa mieltä siitä, että 25 mm hattuprofiili pienellä tuuletuksella listoiden takana on myös hyvä vaihtoehto.

Haittapuoli tapetoitaessa suoraan rappaukseen on se, että jos sinulla on pahempi kosteusongelma, tulet huomaamaan sen melko pian. Tämä voi tietenkin olla myös etu, mutta se ei pelasta tapettia silloin.

Hei!
Kuulostaa mielenkiintoiselta, 25 mm hattuprofiili, ehdotuksia miten kiinnittää se seinään? Ruuvataanko hatun pohja seinään vai asetetaanko profiili hattu ulospäin?

Muuten, ideoita miten tuulettaa? Ritilä seinän tai sokkelin läpi ja yksi kohti kattoa?

Rickard.
Sinun kannattaa asettaa hatun ulospäin, muuten voi olla naurettavan vaikeaa kiinnittää levy sen jälkeen ;) kuinka helposti kiinnität profiilin seinään riippuu siitä, mistä seinä on valmistettu. Vinkkinä on, että koska ne kiinnitetään seinään, on täysin vapaata tehdä liitoksia haluamallasi tavalla. Tämä tekee siitä melko edullisen vaihtoehdon.

Viimeksi muokattu:
Totta kai, hienoa. On betoniharkkoseinä. Kysyin eräältä Bauhaus-tyypiltä vähän aikaa sitten tästä ratkaisusta, hän sanoi jotain kylmävedon saapumisesta profiilin pitkin, hän haukkui menetelmän. Mitään ajatuksia siitä?

Jos ei aio eristää ja on saanut teräsprofiilit paikoilleen, mitä materiaalia pitäisi käyttää päällä? Aion laittaa tapetin ja alas tulee olla puolipaneeli. Sen täytyy kiinnittyä johonkin.

Rickard.
Osb+gips tai pelkkä lastulevy.

Hei! Lainaan keskustelua, sillä olen edessä samanlaisen projektin ja täällä näyttää olevan paljon asiantuntevia ihmisiä.

Miten menetellään ikkunasyvennysten kanssa, kun rakennetaan tukirakenteita kellarin seinälle (hattuprofiilit, osb, kipsilevy). Miten käsitellään tila ikkunan ympärillä. Ymmärrän, että rakennetaan tukirakenteet ikään kuin ikkunan ympäri, mutta millä rakennan syvennyksen? Osb + kipsilevy + tasoite? En halua puun olevan vasten kellarin seinää, mutta en halua jättää rakoa ikkunapuitteen ja ikkunan väliin?

Tein 3 MDF-sivua ja itse ikkunalaudan alaosaan ja liimasin kaiken yhteen ennen kuin liimasin kaiken paikalleen. Myös ympärillä olevat listat liimattuina niin se istui hyvin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.