Micke64 sanoi:
Hauskaa! Näytä mielellään, kuinka teet sen. Mielenkiintoista, että hinta on vain 1/3 tarjouksesta. Tämä puhuu sitä huhua vastaan, että kattoristikot ovat niin järjettömän halpoja.
On varmaan niin, että jos haluaa kirvesmiehen naputtelemaan niitä paikan päällä, on helpompaa/halvempaa tilata valmiina.

M
hantverkare1 sanoi:
On kyllä niin, että jos haluaa puusepän, joka hakkaa ne kasaan paikan päällä, on helpompaa/halvempaa tilata valmiit.
Kyllä, se voi olla totta - mutta verrattuna itse rakentamiseen...

Micke64 sanoi:
Jo, det kan hända - men jämfört att bygga själv...
Kaikki riippuu siitä, miten arvostat omaa aikaasi.

Sisältyykö piikkejä/ruuveja ja kiinnikkeitä yllä olevaan hintaan?
Mitä maksaa, että joku laskee kattotuolit ja tekee piirustuksen?

Mikael_L
Minulle on kertynyt kokemusta kolmesta kattorakenteiden sarjasta.
Ensimmäiseksi rakensin kattorakenteet varastorakennukseen, 5 kpl. Jänneväli 2,5 metriä ja kokonaispituus yli 3 metriä, harjakatto 14°.
Laskin ne "takstolsboken"-ohjelmalla, joka on ehkä hieman turhan monimutkainen tähän tarkoitukseen.
Mutta piirustuksen etuna on kaikkien mittojen tarkkuus.

Pienet kattotuolit, ohuet mitat, suhteellisen vähän naulalevyjä ja ankkurinauloja, materiaalista tuli halpaa.
Silti vietin koko pitkän päivän kootakseni ne, noin kymmenen tuntia. Lisäksi aika, joka kului tietokoneella suunnitteluun sekä materiaalien noutoon.

Uskon kuitenkin melko vahvasti, että se oli kannattavaa (kohtuullinen tuntihinta omalle työlle) verrattuna valmiiden tilaamiseen näin pienillä mitoilla.

Seuraava kattorakenneprojekti koski autotallia.
Jänneväli oli lähes 4 metriä ja kokonaispituus lähes 5 metriä.
Ja 8 kpl huomattavasti suurempia kattotuoleja arvelin vievän lähes 3 päivää töitä, kokemuksesta varastorakenteen perusteella.
Niinpä päätin pyytää tarjouksen. Ja tarjouksesta pystyin laskemaan, että todennäköisesti olisi tullut hieman halvemmaksi hankkia materiaalit itse, mutta oma tuntipalkkani olisi ollut niin huono, ettei se ollut tekemisen arvoista itse.
Mutta homma kaatui siihen, että toimitusajat olivat aivan liian pitkiä tarpeisiini (tyhmää luulla, että homma sujuisi nopeasti sesonkiaikaan :o). Niinpä laskin kattorakenteet "takstolsboken"-ohjelmalla, 27° harjakatto, ja ostin itse materiaalit ja naulasin itse kokoon.
Ja usko tai älä, nyt tein ne vain 1,5 päivässä (kokemus auttaa :)), joten jälkikäteen pystyin laskemaan, että minulla oli itse asiassa tuntipalkka hieman yli 100:-/tunti tuosta työstä, mukaan lukien jokainen lankku, levy ja naula/ruuvi.
Ei siis aivan järjetöntä.

Sitten oli vuorossa talo, täällä en edes harkinnut tekeväni itse.
10 kpl kattorakenteita, runko korotetulla seinäosuudella, 10 metrin jänneväli, 4 tavallista runkoa, 6 erittäin vahvistetussa erikoismallissa ulkoseinän vuoksi, joka verotti kattotuoleilta sen luonnollisen tukipisteen.
Se maksoi noin 35 000. En ole koskaan laskenut tarkkaan, mutta olen melko varma, että tuskin olisin saanut puutavaraa + levyjä + nauloja noilla rahoilla.
Esimerkiksi näissä 10 tuolissa on 300-400 metriä 195mm ja 220mm C24 lankkuja, ja pelkkä se vie puolet kokonaiskustannuksista minun ostohinnoillani.

Viimeksi muokattu:
Oliko toimitus mukana tarjouksessa? Nosturiauto kuljettajineen tarvitsee myös ruokaa pöytään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.