38 829 lukukertaa ·
34 vastausta
39k lukukertaa
34 vastausta
Rakentaa kattotuolit itse?
Sanon kuten käsityöläinen, on erittäin edullista tilata räätälöityjä kattoristikoita. Olen itse ottanut vastaan useita tarjouksia työssäni tästä, ja puutavaran kustannukset sekä aika, joka niiden tekemiseen menee, eivät tee siitä kannattavaa. Säästät ehkä 25-30% kustannuksista verrattuna siihen, että ostaisit puutavaran ja nikkaroisit itse, ja silloin oletan, että oma aikasi on "ilmaista".
Kun pyydät tarjousta tietyistä kattotuoleista tietyillä jänneväleillä ja korkeuksilla kattotuolivalmistajalta, saat tietenkin kaikki sisältyvät mitat. Yleensähän tämmöinen lähetetäänkin sähköpostilla, joten se on helppo "säilyttää".Gabbe1 sanoi:Saatko todella rakennesuunnitelmat kattotuolivalmistajalta jo tarjouksen yhteydessä?
Minä en saanut niitä rakentaessani taloa, hän (kattotuoliyrityksen omistaja) piipahti ohi ja sain katsoa piirustuksia kun keskustelimme eri asioista, mutta en saanut pitää niitä.
Minun tapauksessani päädyin lopulta tilaamaan paitsi monimutkaiset kattoristikot myös yksinkertaisemmat "w-tuolit", koska yrityksellä oli toisaalta hyvä hinta ja toisaalta oli erittäin mukavaa tehdä kauppaa heidän kanssaan.
Että saat kaikki asiakirjat tilaamisen/toimituksen yhteydessä on itsestäänselvyys. Että saat ne jo tarjouksen yhteydessä, on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys; en olisi tarjonnut sitä tietoa jos olisin ollut myyjä.
Juuri niin. Haluaa tietää, mihin on saanut hinnan. En ole koskaan ollut tilanteessa, etten olisi saanut tarkennuksia siitä, mitä olen pyytänyt hintatarjouksen. Sitten voi olla, että puuttuu yksityiskohtia ja vastaavia, mutta päämitat pitävät paikkansa. Monilla valmistajilla on myös taulukoita tai ohjelmia heidän sivuillaan, joilla voi itse saada tarvittavat mitat. Sama koskee terästakstolar jne.haavard sanoi:
Ajatuksena itsetehtyjen kattotuolien rakentamiseksi on se, että voin rakentaa ne paikan päällä, rakennan yksin ja matka tielle on liian pitkä, jotta kuorma-auton nosturi voisi yltää. Työtuntieni kustannuksella ei ole merkitystä.
Viimeksi muokattu:
Suhteellisen uusien määräysten mukaisesti kattotuolien täytyy nykyään olla CE-merkittyjä, mikä on hieman vaikeaa tehdä itse. Kysymys on vain, koskeeko tämä rakennusurakoitsijoita ym. vai koskeeko tämä myös yksityishenkilöitä, jotka rakentavat itselleen. Perusajatus lienee estää kattoromahduksia ja fuskarakennelmia, luulisin.Claesk sanoi:
CE-merkintävaatimus koskee vain Prefab-kattotuoleja.Claesk sanoi:
Kattotuoleja saa rakentaa itse, mutta jos kunta vaatii, niin laskelmat on oltava.
On myös sallittua, että esimerkiksi talon rakentava kirvesmies rakentaa kattotuolit paikan päällä, mutta tämäkin vaatii toki laskelmia.
Tarjouksen mukana saadut piirustukset eivät ole riittävä pohja kattotuolin rakentamiselle, koska niistä puuttuu laskelmat ja ohjeet niiden liittämiseksi.
Useimmissa tapauksissa on halvinta tilata valmiit kattotuolit, jotka eivät maksa paljon enempää kuin materiaalin hinta.
Hauskaa! Näytä mielellään, miten teet. Mielenkiintoista, että hinta on vain 1/3 tarjouksesta. Sehän puhuu sitä huhua vastaan, että kattotuolit ovat niin tosi halpoja.Montören sanoi: