Onko joku tietoinen, saako nykyään rakentaa kattotuolit itse?
Olen kuullut, että kattotuolien on oltava CE-merkittyjä nykyään.
Jos niiden täytyy olla CE-merkittyjä, miten toimia, jos haluaa rakentaa harjakaton?
 
Uskon, että aiemmin mainittiin, että vain myytävät tuotteet tarvitsevat CE-merkinnän, eli jos rakennat itsellesi, se on OK.
 
Mutta sinun täytyy silti osoittaa, että ne ovat oikean kokoisia.
 
haavard sanoi:
Mutta sinun on silti näytettävä, että ne ovat oikean kokoisia.
Siinä tapauksessa pitäisi vain voida näyttää Svenska trä:n pikaopas mitoitukseen.
 
peternicklas
Et voi CE-merkitä kattopalkkia, koska se on osa taloa. Sinun täytyy CE-merkitä koko talo.
 
Pitäisi varmaan olla myös luokiteltua puutavaraa?? Voidaan myös tilata erikoisvalmistetut kattoristikot.
 
Mitoitus on helpointa tehdä Takstolsboken-kirjan avulla. Sisältää mm. CD:n, jossa on ohjelma yleisimpien kattokannatinmallien laskentaan.
 
On harvoin järkevää tehdä omia kattotuolejaan.
On halvempaa kuin monet luulevat tilata valmiina.

Vain vinkki
 
Mikael_L
hantverkare1 sanoi:
On harvoin kannattavaa tehdä omia kattotuoleja.
On halvempaa kuin monet luulevat tilata valmiina.

Vain vinkki
Aivan.
Pienet kattotuolit vaja- ja vastaavissa rakennuksissa voi olla kannattavaa naulata itse, mutta kun jänneväli on jossain 4-6 metrin paikkeilla, katoaa kaikki voitto ja jäljelle jää vain täysin "palkatonta" työtuntia, ellei se jopa tule pelkäksi tappioksi.

Ehkä hieman OT.

Muuten luulen, että se on kuten pelle242 kirjoittaa.
 
Samaa mieltä.

Rakensin 60 m2 verstaan, jossa on 45 asteen kattokulma, pari vuotta sitten. Kattoristikot maksoivat noin 15 tuhatta kruunua tehtaalta.

Silloin ne olivat laskettuja, dokumentoituja, tehty luokitellusta puutavarasta ja toimitettuja.

Jos aikoo tehdä jotain vastaavaa itse, täytyy rakentaa jigi ja lisäksi olla käytössä nosturi ja apulainen. Se ei ole mitään, mitä käsivoimin hallittaisiin.

Toinen näkökohta on turvallisuus, vastuu ja vakuutukset. Jos jotain tapahtuisi virheellisesti laskettujen kattoristikoiden vuoksi, vastuu lankeaisi omana rakennesuunnittelijana. Myös tulevat rakennusluvat muutoksille voivat vaatia oikeat laskelmat ja rakennesuunnitelmat.

Lyhyesti sanottuna, osta ne valmiina.
 
Katoksen kattotuolit eivät itsessään olleet kalliita, mutta kuljetuksen kanssa loppusumma kasvoi niin suureksi, että olisin maksanut 2-300 kr/t jos olisin tehnyt ne itse. Asuinrakennukseen kuljetus muodosti pienemmän osan, puutavara suuremman osan, ja niiden tekeminen itse olisi kestänyt paljon kauemmin, joten siellä ei ollut mitään säästettävää.
 
peternicklas
Olen itse rakentanut kaikki kattotuolit neljälle eri rakennukselle. Nyt on kyse pienemmistä kattotuoleista, 6,5 m leveitä ja 2,2 m korkeita oli suurimman mitat. Ei ole isompi ongelma tehdä niitä itse. Nyt minulla oli apuna 2 eläköitynyttä rakennusmestaria, joten homma sujui nopeasti. Mitat on helppo ottaa, pyydä tarjous niin saat ne ilmaiseksi. Saat myös hintakuvan ja voit laskea, onko järkevää tehdä ne itse. Tein omani noin 1/3 kustannuksilla ostaa ne valmiina. Tämä on nyt 8 vuotta sitten, olisin voinut ostaa ne valmiina tänään, koska minulla ei ole samaa mahdollisuutta saada apua.
 
  • Tykkään
Marw200
  • Laddar…
peternicklas sanoi:
Mitat on helppo saada selville, pyydä tarjous niin saat ne ilmaiseksi.
Jonkinlainen moraalinen raja on kai oltava, kun antaa muille vinkkejä ja neuvoja?!
 
Saatko todella rakennepiirustukset kattotuoliteltäjän jo tarjouksen yhteydessä?
En saanut niitä, kun rakensin taloa. Hän (kattotuoliyrityksen omistaja) poikkesi ja sain katsoa piirustuksia keskustellessamme eri asioista, mutta en saanut pitää niitä.
Minun tapauksessani päädyin tilaamaan paitsi edistyneet saksikattotuolit myös paljon yksinkertaisemmat "w-stolarna", koska yrityksellä oli toisaalta hyvä hinta ja toisaalta oli erittäin mukavaa tehdä kauppaa heidän kanssaan.
 
peternicklas
injonil sanoi:
Jokin raja moraalittomuuteen täytyy kyllä olla kun antaa toisille vinkkejä ja neuvoja?!
Tästä voi puhua pitkään. Jos he jakavat tiedon minulle ilmaiseksi ilman, että olen pyytänyt sitä, niin se on vähän heidän asiansa. Nyt voin laskea tämän itse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.