Haluaisin rakentaa kaksi kattolyhtyä, mutta en saa uusia rakennuslupia ennen kuin muutaman vuoden päästä. Attefallin kattolyhtyn voin kyllä tehdä jo nyt, mutta siitä tulee liian pieni, jos minun täytyy pysyä kahden kattotuolin välissä. Onko mitään estettä tehdä isompi kattolyhty, jossa säilytetään kattotuoli keskellä toistaiseksi? Eihän siinä silloin vaikuta rakenteeseen ja tällöin sen pitäisi kuulua vain rakennusilmoituksen piiriin eikä rakennusluvan? Sitten muutaman vuoden kuluttua voin hakea rakennuslupaa kattolyhdylle ja poistaa keskimmäisen kattotuolin. Koska suunnitelma on alusta asti ollut keventää kattotuolia, voin tehdä sen jo nyt kun rakennan sitä. Sitten on vain leikattava pois vaaleansininen koska tahansa rakennusluvan jälkeen...
Näettekö mitään ongelmia tämän tekemisessä? Olen liittänyt kuvan siitä, miten ajattelen sen olevan. En tiedä vielä paljon mitään kattorakenteista, joten olen vain luonnostellut periaatteen. Ehkä kattolyhdyn kattotuolit pitäisi tehdä enemmän A-mallina (korkea palkki?), jotta kuormitus menisi enemmän vihreille koolaajille sen sijaan, että jäisi pienelle jäljellä olevalle katkotulle kattotuolille? Olen lähinnä piirtänyt uudelleen saadakseni enemmän kattokorkeutta. Nykyään on vain 190 cm keskellä muulla ullakolla. Luulen, että talon kattotuolit näyttävät miltä olen piirtänyt. En ole halunnut avata ja katsoa yksityiskohtia ennen kuin olen saanut luvan jatkaa.
Punainen on se, mikä vahvistaa/korvaa vaaleansinisen häviämisen. Vaaleansininen pitäisi sitten pystyä vain katkaisemaan koska tahansa on ajatus, vaikuttaen vain vähän sisäisiin pintakerroksiin paikallisesti.
Etäisyys nykyään on noin 95 cm kattotuolien välillä. Alhaalla oleva poikkipuu on hieman yli 50*170 mm. Yläpuolella en tiedä. Vinot tukitangot, en tiedä mitä ne ovat, vain arvaukseni on 50*170 myös? Peltiakatto.
Mitä mieltä olette ideastani? Tämä kopioidaan sitten talon toiseen päähän.
Minulla ei ole mielipidettä juridisista näkökohdista. Kun tarkastellaan sen sijaan rakenteellisia kysymyksiä, minulla on muutamia vastalauseita ratkaisuasi kohtaan.
Kun tehdään kattokupu, joka on kahden kattotuolin levyinen, sahataan keskimmäinen kattotuoli (minkä olet merkinnyt vaaleansiniseksi) ja korvataan se palkilla viereisiin kattotuoleihin. Näiden täytyy sitten kantaa se kattokuorma, joka muuten osuu keskimmäiselle kattotuolille. Sen jälkeen kun on tarkastettu, kestävätkö olemassa olevat kattotuolit lisäkuorman, täytyy ehkä vahvistaa näitä. Tällaisen vahvistamisen tulisi ensisijaisesti koskea korkeita jalkoja. Tärkeitä parametreja tässä yhteydessä ovat paitsi siihen liittyvien pintojen mitat, myös kattokaltevuus ja lumikerros.
Olenhan piirtänyt vaakasuoran punaisen viistepalkin? En tosin tiedä, kuinka viistepalkki tulisi kiinnittää/kulmittaa.
Jäljellä on siis yläjalkojen vahvistaminen? Riittääkö, että tekee sen sillä puolella, jossa kattolyhty on? On tylsää purkaa katon toinen puolisko.
Tapahtuuko vahvistaminen yleensä laittamalla toinen palkki entisen alle? Onhan se tehtävissä, kun kaiken kuitenkin avaa.
Eikö ole mitään ongelmia siinä, että rakentaa kaiken valmiiksi ja vasta viimeisenä vaiheena leikkaa valkoharmaan osan tulevaisuudessa? Normaalisti varmaan katto kannattanee leikata ennen varsinaisen lyhdyn rakentamista (olettaisin).
En tekisi mitään sellaista laskematta asiaa (tai palkkaamalla joku, joka osaa tehdä sen). Vain kattolyhdyn puolen korkeat jalat saattavat tarvita vahvistusta. Korkeita jalkoja voi vahvistaa eri tavoilla sen mukaan, mikä on käytännöllistä. Mielellään sekä liimataan että ruuvataan, joko sivulta tai alapuolelta. Keskikattotuolin leikkauspätkän voi hyvin säästää myöhempää käyttöä varten.
Ok, katsotaan jos onnistun opiskelemaan kuinka laskea tai löytää joku, joka voi tehdä sen puolestani. Jos ideoissani ei ole mitään ongelmia, voin tehdä rakennusilmoituksen samalla, koska siihen ei sisälly kattotuolimuutoksia.
Tajusin, että alapuolelta vahvistaminen ei ole hyvä idea, koska katto tulee liian matalaksi, mutta sivulta päin se onnistuu.
Keksin juuri jotain... Uskotteko, että haasteita voi syntyä tehdä tämä attefall-määräysten puitteissa? Ajatukseni oli poistaa keskimmäinen kattotuoli ja purkaa kuorma tästä myöhemmin, vaikka kaikki valmistelut tehdään nyt. Mutta jo nyt kattolyhryjä ja niiden kattoa tukisi eniten ulommat kattotuolit, alue, joka ennen jakautui tasaisesti kolmen kattotuolin kesken? Onko riski, että minun täytyy vahvistaa ulommat kattotuolit jo nyt ja ettei se sitten enää kuulu attefallin rajoihin?
Tai voiko nykyiset ulommat kattotuolit kestää tämän niin kauan kuin keskimmäinen säilyy? Sehän riippuu siitä, mitä ilmoitetaan nykyisen katon mitoituksesta... Nyt aion kuitenkin vahvistaa, mutta ongelma on, että kaiken täytyy mennä attefallin puitteissa, koska he kieltäytyvät rakennusluvasta.
Kattotuolien vahvistaminen merkitsee myös kantavan rakenteen muutosta? Vaikka ensisijaisesti ajatellaan kuormituksen purkamista.
Mitä mieltä olet tästä tekemästäni versiosta? Violetti on mielestäni kantavimmat osat, punainen on vahvikkeita. Keskellä oleva korkea jalka poistetaan myöhemmin. Taustan harmaa/valkoinen on vain olemassa olevia sisäseiniä/kattorakenteita.
Zoomaamalla olen piirtänyt punaisen säännön, joka keventää kattotuolien välistä kuormitusta, samalla tavalla kuin kirjassa "Bygga tak" rakentaessaan kuvailtu Per Hemgren. Näyttää olevan vain leikattu kattotuolille eikä enempää. Uskotteko, että se riittää? Mielestäni olen lukenut täältä muualta, että yleensä on tapa pitää sääntö vaakasuorassa ja pystysuorassa. Mutta ei tarvitse tehdä siitä monimutkaisempaa kuin se tarvitsee olla. Ei pitäisi olla niin monimutkaista, kun vain yksi kattotuoli poistuu, olen lukenut...
Nykyiset kattotuolit ovat alapuolelta noin 170*50mm ja korkea jalka 150*50mm ja päälle lisätty 70*50mm ilmanvaihtoaukkoon. Näyttää siltä, että minulla ei ole hanbjälkeä, vaan siellä on naulattu 3 lankkua ylhäällä (ei niin helppo nähdä ennen purkamista). Kattotuolit ovat noin cc 95 cm etäisyydellä toisistaan. Lumivyöhyke 2.
Tarpeetonta vahvistaa kupolin seisovia ulkokulmia, jotka olen piirtänyt kaksinkertaisesti? Vai onko se vain hyvä, sekä pitäisikö myös vahvistaa ikkunan yläpuolelta yhdellä rinnakkaisesti, kun kupolin katto lepää siellä?
En ole vielä ottanut yhteyttä rakennesuunnittelijaan. Osittain siksi, että en tiedä, miten, mutta enimmäkseen siksi, että haluan saada rakennusluvan ennen kuin maksan suunnittelijalle mitoituksesta. He voisivat väittää, että kupoli on liian suuri, mikä näyttää olevan arviointikysymys attefallsäännöissä.
Olisi kiva kuulla, miten sinulla ja ilmoituksellasi on mennyt. Kupin koko ei sinänsä pitäisi olla ongelma, koska leveys << 1/2 katon lappeen leveydestä. Ja onhan se periaatteessa mielenkiintoista ymmärtää, voiko esimerkiksi uuden rakennuksen yhteydessä "valmistella" kattotuolit/katon rakenteet attefallstakkupor för.
Vielä yksi kysymys. Jos ajattelee, että tänä päivänä rakennettaisiin uusi talo. Voisiko jo alusta alkaen, rakennusluvan yhteydessä, suunnitella kantavan kattoristikkoratkaisun, jossa käytännössä ei ole kattoristikoita estämässä, mihin vaiheessa 2 suunnitellaan attefallstakkupa, jos se myöhemmin on sanotaan 3-4m leveä?
Vielä yksi kysymys. Jos ajatellaan, että nykyään rakennettaisiin uusi talo. Voisiko alusta alkaen, rakennusluvan yhteydessä, suunnitella kantavan kattotuoliratkaisun, jossa käytännössä ei olisi kattotuoleja esteenä, kun myöhemmässä vaiheessa suunnitellaan attefalltakkupa, jos se on 3-4 metriä leveä?
En ole vielä ryhtynyt tekemään mitään ilmoitusta. Suunnitelma on kuitenkin rakentaa kevään aikana, jos en ole liian optimistinen sen suhteen, kuinka kauan rakennusilmoituksen hyväksyminen kestää. Olen ottanut rauhallisesti, kun tajusin, ettei tästä tule mitään tänä vuonna.
En kuitenkaan todennäköisesti tee alkuperäisen suunnitelman mukaan. Eräässä kohdassa on jostain syystä hieman yli 120 cm väli kattopalkkien välillä (muuten vajaat 90 cm), joten pysyn todennäköisesti näissä mitoissa ja eristän sitten ulospäin, jotta sisällä ei menetetä mitään, mahdollisesti kipsilevyn leveys.
Luulen, että siitä tulee kauniimpi, kun kattoluukut eivät ole liian hallitsevat, vaikka tietenkin on harmi, että sisätilat ovat hieman pienemmät. Sitten vaikuttaa siltä, että kunnan tärkein tehtävä on löytää syitä kieltää rakennuslupa/rakennusilmoitus, joten he olivat tietysti negatiivisia, kun lähetin sähköpostia ja ihmettelin, kuinka he perustehevat ensimmäistä ehdotustani, josta ketju käsittelee. He sanoivat kuitenkin, että minua tietenkin on tervetullut hakemaan, jotta sitä käsiteltäisiin oikein. Olisi mielenkiintoista nähdä, mihin he viittaisivat kielteisen päätöksen yhteydessä, mutta luulen, että jätän tämän prosessin kuitenkin väliin. "Hauskaa" on, että kahden vuoden kuluttua, kun uusi asemakaava astuu voimaan, on mahdollista rakentaa suuria ulokkeita, mutta rakennusluvalla.
Kuten Alexn72 sanoo, ei pitäisi olla mitään ongelmaa rakentaa etukäteen tietyllä tavalla. Muistelen lukeneeni täältä jonkun, joka on hakenut rakennuslupaa vain yhden kattopalkin vapauttamiseksi. Sen jälkeen he ovat voineet rakentaa kattoluukun Attefall-säännösten mukaisesti. Ei aavistustakaan kuitenkaan siitä, miten tämä toimii, onko vapaata tehdä tällaisia "outoja" rakennuslupia vai vaihteleeko se kuntien välillä.
Hei, tiedän, että ketju on ollut kuollut 2 vuotta, mutta miten projektisi eteni? Minulla on samanlainen ja olen hieman utelias, tarvitsetko rakennusluvan vai ei. Minun täytyy, kuten sinä, mennä yli kahden kaaren ja poistaa yksi kattotuolin jalka aivan kuten olet piirtänyt. Joka tapauksessa lähetä mielellään viesti, jos näet tämän. Kiitollinen vastauksesta.
Ei, en ole vielä rakentanut mitään, vaan olen juuri hakenut rakennuslupaa suuremmalle laajennukselle, mikä tekee yläkerrasta "tarpeettoman". Mutta jos hakemukseni hylätään, kattolyhdyt saattavat tulla taas ajankohtaisiksi. Rakennuslupa tarvitaan, jos aikoo katkaista kattokannattimen, mutta muuten "attefall" riittää. Ongelmani oli, etten saanut hakea rakennuslupaa lainkaan tähän asti.
Jäsen "guggen" täällä foorumilla lähetti minulle yksityisviestissä hienoja kuvia ja kuvauksen siitä, miten hän teki kattolyhtynsä. Jos hän katsoo lähtevät-kansioonsa, hän ehkä voi lähettää saman sinulle.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.