Hei, asun kaksiossa, ja koska olen nuori, haluan jakaa olohuoneen kahteen huoneeseen saadakseni mukavan peli-/elokuvanurkkauksen. Olen harkinnut rakentavani kaksi seinää, jotka liittyvät toisiinsa, mutta ovat vapaasti seisovia lattialla, eli niitä ei ruuvattaisi kattoon, lattiaan tai muihin seiniin. Onko tämä kestävä ratkaisu?
Alueen on tarkoitus olla noin 3x3-5 metriä, ja siellä pitäisi olla sohva, pöytä, tv-taso, tv, kotiteatterijärjestelmä ja useita pelikonsolia.
Ajatukseni on rakentaa seinät L-muodossa, ja pinnat, jotka ovat kattoon ja lattiaan päin, peitetään kaiutinhuopalla (sellaisella, jota käytetään auton bassokoteloissa) naarmujen välttämiseksi. Ajattelin käyttää 45x45 mm tukipuita sekä 3 mm masoniittilevyjä ja mahdollisesti eristettä niiden välissä. Ajattelin myös rakentaa kaikki osat osioina, jotta ne olisi helppo purkaa pienemmiksi moduuleiksi ja ottaa mukaan muutossa.
Onko täällä joku, joka on tehnyt jotain vastaavaa? Onko tämä kestävä idea? Onko teillä vinkkejä muunlaisiin puumateriaaleihin/levyihin, joita minun pitäisi käyttää?
En ole koskaan tehnyt juuri tätä ratkaisua, mutta spontaanisti se kuulostaa hyvin heikolta 45x45:llä ja 3mm kovalevyllä. Tekisin sen varmaan 70x45:llä ja kipsillä molemmilta puolilta. Modulien rakentaminen on enimmäkseen puuhailua ja huojuvaa, rakentaisin seinät yhtenä kappaleena ja yhdistäisin ne toisiinsa niin, että siitä tulee vakaa. Silloin voit luultavasti ripustaa TV:n seinälle, jos haluat. Seinien asentaminen lattian ja katon väliin ei ole lainkaan erikoista, mutta kuten sanottu, yleensä käytetään hieman vakaampaa materiaalia.
Tulisko siitä todella epävakaa jos se rakennetaan moduuleissa? Tulisko siitä todella huojakka, jos käytän 45x45? Minulla ei ole kovin paljon tilaa, sen vuoksi haluan niiden olevan niin ohuita kuin mahdollista, muttei kuitenkaan liian ohuita. TV:n saan varmaan asennettua ylös asunnon betoniseinään, joten siitä osasta en ole niin huolissani, ehkä hankin jopa projektorin (kun talous sallii sen).
Ajatuksena on, että niiden pitäisi enemmän tai vähemmän seisoa lattialla eivätkä olla kiinni katossa ja lattiassa, omien kokemusteni perusteella tavarat ovat yleensä melko vakaita, jos ne ovat kiinni L-muodossa. Lisäksi ajattelin laittaa lautoja katon korkeudelle, jotka menevät uuteen huoneeseen kaatumisen estämiseksi.
Keräilin nopeasti rakennusliikkeestä 45x45 reglat ja kipsilevyt, ja se oli noin 808 euroa, mutta minulla ei ole vielä aavistustakaan, onko se liikaa vai liian vähän materiaalia, sillä tein vain nopean arvion.
Pieni nopea kuvaus siitä, miten olen ajatellut sen suunnilleen (ei mittasuhteiden mukaan)
Siellä, missä profiilissa näkyy, näkyy suunniteltu kaatumissuoja.
Punainen=omin käsin tehdyt pienet seinäni
Musta=asunnon seinät, lattia ja katto.
Koska en ole kokeillut, en voi sanoa, kuinka epävakaaksi se tulee. Jos ne asetetaan lattialle, siirtyisin ehdottomasti suurempiin mittoihin ja lisäksi kiinnittäisin osiot L-muodossa. Miksi ei jännitettäisi? Se ei ole vaikeaa ja tulee paljon tukevammaksi. Kattoon kiinnitettävän kaatumissuojan voi jättää pois. Jos "seinä" alkaa liukua lattian kohdalla, siitä ei ole mitään hyötyä. Käytä ennemmin rahat johonkin muuhun.
Tai ajattele kokonaan uudelleen, kalusta kirjahyllyillä tai vastaavilla luodaksesi TV-pelinurkkaus...
okei, voin kyllä kasvattaa kokoa saadakseni siitä vakaamman, jos rakennus toteutuu.
Se tullaan ruuvaamaan yhteen L-muodossa. En ollut ajatellut, että se todella voi liukua lattiaa vasten.
Vaikea löytää kirjahyllyjä, jotka ulottuvat kattoon asti, haluan mahdollisimman suljetut, jotta katuvalot, lamput ja muut eivät pääse häiritsemään. Lisäksi on paljon hauskempaa nikkaroida jotain itse kuin käyttää muita huonekaluja.
Aloita kirjahyllyillä ja nikkaroi peitepala kattoon asti... Mutta joo, on hauskempaa tehdä itse.
Voit aina kokeilla 45x45, jos se toimii niin se toimii. Kipsilevyt voit aina käyttää uudelleen. Jos haluat hieman karkeamman, teollisen ilmeen, voit käyttää vaneria ja jättää sen sellaiseksi kuin se on. Se on myös tukevampi kuin kipsilevyt.
Sinä asetat golv ja katto paikoilleen katkaisemalla lattiaa ja kattoa vasten olevat koolaukset ja asettamalla/pitämällä niitä paikoillaan. Sitten mittaat etäisyyden niiden välillä ja katkaiset pystysuorat koolaukset. Aseta ne paikoilleen ja ota sitten kiilat ja koputa ne koolausten alle niin, että ne nousevat hieman. Tämä luo jännityksen runkoon, joka pitää sen paikoillaan.
Luultavasti se on byggmax, joka on tehnyt elokuvan, joka näyttää, miten se tehdään.....