Mammuttiprojektini muuttaa osia tallista verstaaksi/puusepänverstaaksi on käynnissä ja olen alkanut pohtia tallin ovea. Tavoitteena on vaihtaa se hieman väsynyt ovi, jonka näette kuvissa, eristettyyn oveen (verstaan pitäisi olla hieman lämmitetty talvella), joka myös on vakuutusyhtiöiden hyväksymä. Kun puhuin Länsförsäkringarille, he sanoivat, ettei heitä kiinnosta millainen ovi on, kunhan siinä on hyväksytty lukko, mutta epäilen, että se ei ole ihan niin yksinkertaista, joten tarkistan sen vielä.
Itse oven rakentamisesta tunnen olevani melko hyvin perillä (paljon kiitoksia imported_Byggarenin mahtavalle kirjoitukselle täällä: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-dorr-som-inte-slar-sig.html), joten siitä tulee käännettäväksi liimattuja runkopalkkeja + jotain levymateriaalia (fomplyfa ehkä?) sekä jokin tyylikäs verhoilu ulko- ja sisäpuolelle. Mutta miten saan sen tiiviiksi? Onko pakko rakentaa karmi vai voisiko jotenkin hyödyntää seinässä olevaa olemassa olevaa "karmia"?
Onko muurattu karminne tarpeeksi suora, jotta se voisi sulkeutua tiiviisti uusien ovilehtienne kanssa, jotka tietenkin ovat sataprosenttisen suoria? Se voi onnistua olemassa olevilla karmeilla, ja se on erittäin tyylikästä, jos se onnistuu, mutta kenties sinun täytyy hioa niitä, jotta ne voivat sulkeutua tiiviisti. Sitten hyvät tiivistenauhat päälle, niin se voi kyllä toimia.
Itse olen kunnostanut 150 vuotta vanhan ulko-oven, koska mielestäni sen ulkopuoli oli niin kaunis, että sen pitäisi säilyä. Mutta juuri se, että sen saisi sulkeutumaan tiiviisti karmiia vasten, joka ei ollut sataprosenttinen, oli prosessin hankalin osa.
Olin varmaan rakentanut portin olemassa olevaan seinäkehykseen, sitten laittanut kipsiä uudelleen niin, että se on hieman tiiviimpi, ja sitten viimeistellyt jonkinlaisella kumilistalla, jos olisin halunnut sen täysin tiiviiksi.
/ATW
pucktvåa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.