Hei,
Olen rakentamassa saunaa ja niin kutsuttua "Grillstugaa" samaan rakennukseen. Ajatukseni on muurata tulisija tulenkestävistä tiilistä ja metallihupulla, joka johtaa savun pois. Tulisijan ympärillä voi istua penkeillä samalla kun voi valmistaa ruokaa avotulella. Olen rakentanut itse rungon, ja tämä sijaitsee kesämökillämme, joten haluaisin mielelläni saada sekä saunan että "grillstugan" valmiiksi ensi kesän aikana.
Mitä tulee ottaa huomioon paloturvallisuuden, metallihupun tai yleisesti rakenteen kannalta, kun rakennat tällaista. Olenko ajatellut oikein?
Kiitollinen kaikista neuvoista ja vinkeistä.

Talo Rakennuksen runko piirroksena; mitat näkyvissä: korkeus 5190mm, leveys 2693mm, korkeus 2155mm; osa projektia saunasta ja grillikodasta. 3D-malli grillikodasta ja saunasta, jossa on tulisija, savuhormi ja mitta-arvoja projektin rakentamista varten. 3D-piirustus saunan ja grillimökin rakennusprojektista, jossa on tiilistä muurattu tulisija keskellä, ympäröitynä penkeillä ja savupiippu ylhäällä. Puinen rakennusrunko metsäalueella, keskeneräinen rakentamisprojekti, tikkaat nojaavat kattoa vasten ja vieressä halkoja ja tiiliä.

Olin ottanut paksun putken, tyyppi 200. Et varmaankaan laittaisi tuuletinta putkeen, joten voi olla mukavaa saada niin paljon vetoa kuin mahdollista... jos grillaat pekonia tai jotain ;)

muuten se on kai kuten tavallisesti, palamattomat materiaalit lattialla jne.

ruska pitkä ja ruska lyhyt :) (vanha sotilasslangi, jos et ole tehnyt varusmiespalvelusta)

• Tykkään
conol
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sanoi:
Olin ottanut paksun putken, tyyppiä 200. Et tule käyttämään tuuletinta putkessa, joten se voi olla kiva saada niin paljon vetoa kuin mahdollista... jos grillaat fläsk tai jotain ;)

muuten on kai kuten tavallista, palamatonta materiaalia lattialle jne.

ruska pitkä ja ruska lyhyt :) (vanhaa sotilaskieltä, jos et ole ollut armeijassa)
Kiitos hyvästä kommentista. On melko todennäköistä, että tulee vähän fläsk :-)

tommib
Takka talon sisällä vaatii todennäköisesti rakennusluvan, ja täysin avoimelle takalle et luultavasti saa lupaa.

Tietysti voi jättää tämän huomiotta, mutta on hyvä olla tietoinen siitä, että rikkoo sääntöjä.

• Tykkään
conol
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta. Olet aivan oikeassa. Olen saanut rakennusluvan itse rakennukselle, jossa olen sanallisesti kuvannut toiminnon. Koska rakennus on niin pieni, ei tarvita suurempaa pohjaa, sillä siitä tuli vain bodi tontille. Tälle on varmasti hienompi sana. Ajattelen esimerkiksi grillikodat, joissa on sauna ja avotuli. Olen saanut inspiraatiota näistä ja ajatellut, että niitä voi yhdistää. Katso kuvia so Puinen grillikota, jossa on ikkuna, avotakka ja puisia penkkejä, inspiraationa grillitupa ja sauna. Puinen grillimökki, jonka keskellä palaa avotuli. Ikkuna taustalla valaisee tilaa. esimerkkinä.

tommib
Aha, sinulla on rakentamislupa kahdelle tulisijalle? Sitten ei muuta kuin mennään. Olin odottanut vastustusta siitä, mutta ehkä se ei luokitellakaan lämmitys-tulisijaksi?

Käytännössä varmistaisin, että saat tuloilman lattian kautta, jotta sinun ei tarvitse käyttää huoneilmaa. Lisäksi voit tehdä tulisijasta kattilan, mikä parantaa paloturvallisuutta. Mieti myös, miten aiot sytyttää, eli miten saat savupiipun lämpimäksi. On fiksua käyttää huuvaa savukaasujen keräämiseen.

Piirustuksessasi näyttää myös melko ahtaalta. Luulen, että voi olla vaikeaa istua niin lähellä tulta kovin pitkään.

• Tykkään
conol
  • Laddar…
Kiitos hyvistä kommenteistasi.
Olet aivan oikeassa, että istutaan liian lähellä tulta - täytyy varmasti säätää tätä. Hyvä myös "grytan" ja järjestää tuloilma lattiasta.

Tässä on kunnan kommentti, joka myönsi "bygglov":
"Et tarvitse rakennuslupaa suunnitelmillesi, mutta jos asennat puulämmitteisen saunan, niin kiuas on ilmoitusvelvollinen meille tulisijana. Mutta jos sinulla on sähkökiuas, niin ei tarvita mitään. Jos jokin osa tulee lähemmäksi kuin 4,5 metriä naapurista, niin tarvitset heidän suostumuksensa."

Liitän kuvan, jota hain 3D-piirros saunasta ja grillikodasta suunnitelmissa, tekstit "Bastu" ja "Grillstuga" merkitty rakennuksiin.
Siinä olen kirjoittanut sauna ja grillikota - mutta en nimenomaisesti kirjoittanut, että aion avoimen tulisijan Grillikodassa. Ei ollut aivan selvää minulle silloin, kun hain.

Katso mittoja, näyttää mielestäni todella ahtaalta, sinun kannattaa ehkä sijoittaa tulisija seinää vasten. Haluat kuitenkin pitää metrin verran tilaa polvien ja tulen välillä, eikö vain?

• Tykkään
conol
  • Laddar…
Kiitos!
Liitän mukaan yksityiskohtaisen kuvan tämän päivän etäisyydestä. Sen pitäisi ehkä onnistua saamaan metrin ympärys tulisijalle, ehkä kääntämällä tulisijaa tai tekemällä istuinosa vähän kapeammaksi. Hyvä huomio. 3D-malli rakenteesta, jossa mittoja eldstad-sisustuselementin ympärillä, mitta-alueet vaihtelevat 450 mm - 2693 mm.

tommib
Sanoisin, että kierrä ja asenna seinää vasten. Silloin saat penkit molemmille puolille, mutta ei ympäriinsä. Bonuksena ilmanvaihto on helpompaa, voit ottaa sen seinän läpi.

Hauska projekti!

• Tykkään
Anna_H
  • Laddar…
Kuulostaa hyvältä idealta. Laitan sen varmaan toista seinää vasten, niin voi myös nähdä näkymän :-) Hyvä ajatus korvausilmasta. Oppii koko ajan.

Mielestäni tämä on myös hauska projekti. Odotan innolla pitkää saunaa ja sitten hieman hyvän ruoan valmistamista tulen loimussa :-)

Mikä unelmaprojekti :cool:
Sinun täytyy postata kuvia, kun alat tulla valmiiksi. :)

Viimeksi muokattu:
Hieno juttu! Tämä on myös unelmaprojekti minulle. Tässä on muutamia uusia kuvia sen palautteen perusteella, jonka olen saanut teiltä viisailta aivoilta. 3D-mallikeittiösuunnitelma, jossa on liesituuletin ja puulla lämmitettävä takka. Puulattia ja valkoinen kehys näkyvissä. Rakennusprojekti piirustuksessa, jossa on tulisija ja puurunko, mitat näkyvissä.
Näettekö muita parannusmahdollisuuksia?

tommib
Kuinka paljon pidänkin ideasta, uskon, että yrität ahtaa liikaa asioita liian pieneen tilaan. Sinulla ei ole mitään eteistä saunalle, koska grilliosa vie niin paljon tilaa, ja sinulla on erittäin tiivis grilliosa, jossa suurempi tuli tekee huoneesta nopeasti vaikean oleskella lämmön takia.

Jos aiot tehdä tämän, grilliosan pitäisi olla erillinen. Tai sinulla pitäisi olla isompi talo koko hommalle.

Voit olla täysin oikeassa siinä, että haluan liikaa. Sen lisäksi, että olen toivoton aikaoptimisti, voin luultavasti myös laskea itseni tilanneoptimistiksi :-)
Kun tein piirustusta, tuntui siltä, että alueet olivat tarpeeksi suuria. Haluaisin kuitenkin tilan ruoanlaitolle. Olen myös haaveillut pizzauunista avotulen sijaan. On kuitenkin jotain perustavaa laatua siinä, että istuu tulen ympärillä ja tekee ruokaa...
Liitän mukaan perusmitat. Pitäisi kai riittää johonkin todella hyvään? :) Pohjapiirustus, jossa näkyy saunan (2000mm x 2700mm) ja grillikodan (3200mm x 2700mm) koot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.