Ei, valitettavasti olen hyvin epäileväinen siitä, että se riittää. Sanon tämän hyvää tarkoittaen, projekti on tosi siisti ja en todellakaan halua pilata iloasi, mutta en usko, että se tulee toimimaan noilla mitoilla.
Innostuneena saunan ystävänä arvostan todella paljon pukuhuonetta, jossa voi vaihtaa vaatteet ja viilentyä hieman. Vaatteiden vaihtaminen, kun huoneen keskellä on nuotio, tulee olemaan hankalaa eikä se juurikaan viilennä. Kun katsoo hienoja inspiraatiokuviasi, huomaa, että nuotion ympärillä on huomattavasti suurempia alueita.
Eikö sitä voi rakentaa suuremmaksi? Voisiko tehdä katoksen oikealle jatkoksi huoneeseen saunan ulkopuolella ja pitää grillikota siellä. Se ei olisikaan grillikota sellaisenaan vaan grillipaikka katon alla, mutta ehkä olisi mahdollista tehdä jotain purjeen kankaasta olevilla verhoilla, jotka voi vetää kiinni, jos tuulee. Tai voisiko koko talosta tehdä isomman? Jos voisit kaksinkertaistaa koon, se voisi olla todella hienoa. Lisäät samanlaisen pohjan kuvan alapuolelle, jotta saat saunan ylävasempaan, pukuhuoneen alavasempaan ja ison oleskelutilan oikealle, joka toimii grillikotana. Myös tässä tapauksessa grillin pitäisi olla lähellä oikeaa seinää ja sisustaa kuin U sen ympärillä. Alavasemmalle voisi silloin laittaa työpöydän ja muutaman kaapin.
Onko vettä ja sähköä?
Edit: nopea luonnos. Käännettiin väärin, mutta sauna yläoikealla kuvassa. Kyllä, ymmärrät varmasti.
Tapanani on fyysisesti merkitä kyseinen paikka, katsomolla tai vastaavalla, jotta näkee, minkä alueen todellisuudessa saa. Yleensä se antaa tunteen siitä, onko ahdasta vai ei. Voi myös pystyttää pressun ja rakentaa 3d:ssä helposti, jos haluaa tuntea volyymin.
Isän saunamökki on luultavasti noin 15m2, ja sitä laajennetaan ensi vuonna... Se ei ollut tarpeeksi suuri. Joten älä rakenna liian tiiviisti on neuvoni.
Kiitos hyvistä kommenteista.
Täysin oikein, että istun liian lähellä tulta - tämä täytyy kyllä säätää. Hyvä myös "pata" ja järjestää tuloilma lattiasta.
Tässä on kommentti kunnasta, joka antoi "rakennusluvan":
"Et tarvitse rakennuslupaa suunnitelmillesi, mutta jos aiot asentaa puulämmitteisen saunan, saunan kiukaan ilmoittaminen on pakollista meille tulisijana. Mutta jos sinulla on sähkökiuas, mitään ei vaadita. Jos jokin osa tulee lähemmäksi kuin 4,5 metriä naapuriin, sinun on saatava heidän suostumuksensa."
Liitän kuvan, jonka hain[kuva]
Siihen olen kirjoittanut sauna ja grillikota - en kuitenkaan ole nimenomaisesti kirjoittanut, että aion avotakan grillikodassa. Silloin se ei ollut minulle täysin selvä kun hain.
Sauna + avotakka tekevät tilasta KUUMA! - kuten monet ovat maininneet. Toteuttaisin kuvan mukaan, johon hait, eli erillinen sauna ja grillikota avoimella tilalla niiden välissä. Kaikki yhteisen katon alla. Näin vältät myös saunan kosteaa ilmaa rentoutumisosassa. Avoin tila voidaan suojata kiinteällä seinällä + lasiovella tai lasiovilla molemmilta puolilta.
Voit olla täysin oikeassa siinä, että haluan liikaa. Sen lisäksi, että olen toivoton aikatauluoptimisti, voin luultavasti myös laskea itseni tilanoptimistiksi
Kun tein piirustuksen, se tuntui tarpeeksi suurelta. Haluan kuitenkin tilaa ruoanlaittoon. Olen myös haaveillut pizzauunista avotulen sijaan. Jotain perustavaa laatua olevaa on kuitenkin istua tulen ääressä ja laittaa ruokaa...
Liitän mukaan perustiedot. Pitäisihän niiden olla riittävät jonkin todella hyvän aikaansaamiseksi? [kuva]
Sinulla on 8,7 neliömetriä grillikodalle, mikä on suunnilleen tyypillinen koko pienemmille tehtaalla valmistetuille grillimökeille, 9 neliömetriä. Ei ongelmaa siellä.
Avoimesta tulesta on paljon vetoa, joten lämpö ei ole ongelma. Etuna myös, että sauna kuivuu paremmin, eikä erillistä korvausilmaa tarvita. Sitä ei kai eristetä ja tiivistetä, vai mitä?
Tulenkestävät tiilet tarvitaan enintään pinnoille, jotka ovat suoraan alttiina tulelle. Avoimessa tulisijassa ei synny kovin korkeita lämpötiloja, varsinkin jos sitä ei käytetä lämmönlähteenä vaan grillaamiseen.
Sinulla on 8,7 neliömetriä grillimökille, mikä on suunnilleen tyypillinen koko pienemmille teollisesti valmistetuille grillimökeille, 9 neliömetriä. Ei ongelmia siinä.
Avoimesta tulesta on paljon vetoa, joten lämpö ei ole ongelma. Etuina myös saunan parempi kuivuminen, ei erityistä tarpeellista ilmanvaihtoa. Sitä ei kai ole eristettävä ja tiivistettävä, vai mitä?
Tulisijatiiliä tarvitaan lähinnä vain pinnoilla, jotka ovat suorassa kosketuksessa tulen kanssa. Avoimessa tulisijassa lämpötilat eivät nouse erityisen korkeiksi, varsinkaan jos sitä käytetään grillaamiseen eikä lämmönlähteenä.
Suuri kiitos hyvin muotoilluista ja kiinnostavista vastauksista. Sulattelen tätä ja katson mihin päädyn. Olisi ehdottomasti hyvä, jos saunalle olisi etuhuone, samalla kun pitää olla riittävän suuri tulisijan kanssa. Luulen, että jatkan mökkiä sivulle, jotta saan tilaa saunan etuhuoneelle ja ettei tule liian ahdasta tulisijan ympärillä.
Perusrakenteen ja rakentamisen tarkoitus on tehdä siitä mahdollisimman yksinkertainen, koska sitä ei käytetä kovin paljon vuosittain. Esimerkiksi aion käyttää raakalautaa lattiaan ja seiniin, ei eristystä, ja teen penkit ja sisustuksen männystä. Osan teen varmaankin koivusta, joka on nyt kuivattuna, koska tein hienoja lankkuja tontilla olleesta koivusta.
Palaan lisää kuvilla, kun minulla on ehdotus laajennuksesta. Kun se käynnistyy keväällä, laitan lisää kuvia varsinaisesta rakentamisesta
Yksi vaihtoehto on grillipaikan sijoittaminen ulos, lounge/pukuhuone ja sauna talossa... mutta se kyllä vähän sotii alkuperäistä ideaa vastaan...
Sauna sijaitsee Jämtlandissa ja perusidea on pitää tämä sisätiloissa - erityisesti hyttysten loitolla pitämiseksi. On kuitenkin tunnelmallista istua tähtien alla ellei olisi kaikkia mäkäräisiä..
Mm, ymmärrän. Pidän ajatuksesta grillikota. Mutta entä jos sijoitat sen ihan ulkopuolelle? Eli niin, että siihen pääsee sisältä, mutta se on ulkopuolella. Joten silloin sinulla on enemmän tilaa sisällä ja putket ja muut ulkopuolella, ei savua sisällä... ja niin edelleen.
Mm, ymmärrän. Pidän ideasta grillstugan kanssa. Mutta entä jos asetat sen aivan täsmälleen ulkopuolelle? Eli saavutettavissa sisäpuolelta, mutta ulkopuolella. Joten sinulla on enemmän tilaa sisällä ja putket ja muuta ulkopuolella, ei savua sisällä... jne.
Se on varmasti jotain mietittävää. Otan tämän mukaan ja teen piirustuksen ja katson miltä se voi näyttää. Kiitos!
Yksi ajatus on, ettei olisi ovea saunan ja grillimökin välillä, vaan ovet edessä, puuterassi edessä. Pergola hyttysverkolla ratkaisee ongelman hyttyskaudella.
Sillä kuten sanottu, sauna on okei ja grillimökki on okei. Se on kulku suoraan grillimökin kautta, joka ei toimi. Se, joka menee saunasta ohi niiden, jotka istuvat tulen ääressä mennäkseen uimaan/pyörimään lumessa, polttaa lihan grillissä.
Olen jatkanut pohdintojani ja uusi ehdotukseni on seuraava:
- Laajennan grillimökin puolelle, jotta siitä tulee leveämpi.
- Avotulen sijaan teen pizzauunin. Se tuo mukavan tulentunteen ja ruoanlaitto onnistuu paremmin, lisäksi se on vähän turvallisempi, jos siihen on luukku, jonka voi sulkea.
- Pizzauuni ulottuu talon ulkopuolelle, mutta aion rakentaa sen jotenkin sisään.
- Laitan pienemmän huoneen vaatteiden vaihtoon ja vilvoitteluun saunan jälkeen.
- Sisäänkäynti mökkiin tulee pukuhuoneeseen grillimökin ja saunan väliin. Se on kuitenkin matala ovi - noin 160 cm korkea. Vähän kuin vanhanaikainen pihamökki.
- Aion käyttää paljon vanhoja ikkunoita, jotta kaikki huoneet ovat valoisia ja hienot näkymät veteen.
- Sisäänkäynti mökkiin tekee grillimökistä tehokkaammin käytettävän.
Tässä ovat ajatukseni tähän mennessä, ja olen kiitollinen kaikesta palautteesta ja kommenteista.
Kiitos Anna_H hyvistä ajatuksista ja ehdotuksista.
Olen jatkanut miettimistä ja uusi ehdotukseni on seuraava:
- Laajennan grillimajan sivua, jotta siitä tulee leveämpi.
- Sen sijaan, että olisi avotuli, teen pizzauunin. Se antaa mukavan nuotiotunnelman ja ruoanlaitto onnistuu paremmin, ja se on vähän turvallisempaa, jos siinä on luukku, jonka voi sulkea.
- Pizzauuni ulottuu talon ulkopuolelle, mutta ajattelin rakentaa sen jotenkin sisään.
- Lisään pienen huoneen, jossa voi vaihtaa vaatteita ja viilentyä saunan jälkeen.
- Sisäänkäynti pukuhuoneeseen grillimajan ja saunan välissä. Se on kuitenkin matala ovi - noin 160 cm korkea. Vähän kuin vanhanaikainen karjamaja.
- Aion käyttää paljon vanhoja ikkunoita, jotta huoneista tulee valoisia ja kauniita vesistöä ja näkymää kohti.
- Kun on ovi, josta mennä sisään mökkiin, voi työskennellä tehokkaammin grillimajan kanssa.
Tämä on ainakin niin pitkälle kuin olen ajatuksissani päässyt, ja olen kiitollinen kaikista ehdotuksista ja kommenteista.
[kuva] [kuva] [video]
Miten meni?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.