2 110 lukukertaa ·
11 vastausta
2k lukukertaa
11 vastausta
rakentaa 190 cm leveä ikkuna ja puurakenteinen runko
Olen saanut tehtäväksi (vaimoltani) asentaa kiinteän ikkunan tiskipöydän ja keittiökaapin väliin. Ikkuna on 190 cm leveä ja 40 cm korkea. Koska minulla on puurunko, tiedän, että minun täytyy katkaista 3 palkkia (cc 60) katon räystäspuolelta asentaakseni ikkunalle tukikehyksen. Katto on tavallinen kattoristikko, vinokatto ilman yläkertaa ja betonitiilillä. Kuinka jämäkkä ja mistä materiaalista (puu/teräs) kehyksen tulee olla seinän sisällä, ikkunapokien ympärillä, kestääkseen katkaistujen palkkien aiheuttaman paineen?
Minulla on betonipumppausyritys ja näin yhtä leveän ikkunan asennettuna kotona yksityisasiakkaalla, jolle tein töitä, siitä idea syntyi ja alan katua nyt, että lupasin vaimolleni sinä perjantai-iltana muutaman oluen jälkeen, että meillä on valoisa keittiö.
Onko täällä foorumilla ketään, joka tuntee puurakenteisten talojen lujuusoppia?
Minulla on betonipumppausyritys ja näin yhtä leveän ikkunan asennettuna kotona yksityisasiakkaalla, jolle tein töitä, siitä idea syntyi ja alan katua nyt, että lupasin vaimolleni sinä perjantai-iltana muutaman oluen jälkeen, että meillä on valoisa keittiö.
Onko täällä foorumilla ketään, joka tuntee puurakenteisten talojen lujuusoppia?
Nyt en ole koulutettu lujuusoppiin, mutta netissä on erilaisia laskentaohjelmia, esimerkiksi http://www.byggbeskrivningar.se/, josta löytyy mitoitusohjelma, Moelvenilla on yksi http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx. Älä unohda, että kun teet muutoksia kantavaan rakenteeseen, sinun on tehtävä rakennusilmoitus kunnalle tästä.
Siitä sinun pitäisi puhua rakennusinsinöörin kanssa. Mutta voin mainita, että tein kantavan rakenteen ikkunan oven ylle, jossa on 3 metriä, ja silloin laskettiin, että riittää hyvin liimapuupalkki 56x225mm. Maksaa vain muutaman satasen Bauhausissa tai Byggmaxissa. Minulla on nyt peltikatto, joten oletan, että paino on kohdallasi suurempi, mutta teräspalkkia et varmaan tarvitse. Puhu insinöörin kanssa, jos voit.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 057 viestiä
Miksi ei 3 kpl ikkunat tolppien väliin?
Protte
Protte
Sen keskustelun olen jo käynyt vaimoni kanssa ja hän määrää täällä kotona.....prototypen sanoi:
Ei, olen itse asiassa samaa mieltä hänen kanssaan, se näyttää paremmalta leveällä ikkunalla. Asiaan kuuluu myös se, että en pelkää suorittaa monimutkaisia rakennusprojekteja, jotka ovat fyysisesti ja psyykkisesti vaativia. Pumppaanhan minä betonia, joten hankaluudet ja ongelmat ovat arkipäivää minulle. Ikkunan asentaminen ei ole erityisen hankalaa, haluan vain tietää mitat, jotka tarvitaan riittävään kantavuuteen.
Siellä missä minä asun vallitsee High Chaparal lisärakennusten suhteen - kukaan naapureistani ei ole koskaan hakenut lupaa tai tehnyt ilmoitusta kunnalle rakennusprojekteistaan. Olen varmaankin suurin pelkuri täällä, kun omistan vain 6 m2 liikaa. Yhdellä naapurilla on "friggebod", jossa on 3 huonetta ja keittiö, jota hän vuokraa. Voitte itse arvata, ilmoittaako hän noita tuloja verotuksessa!Ola78 sanoi:
Suosittelen High Chaparalia
se oli hyvä. Naapurit rauhallisessa omakotitalolähiössä, jotka lauantaipäivänä muutaman pilsnerin jälkeen pukevat päähänsä cowboyhatun ja taistelevat viranomaisia vastaan
Se juttu rakennusilmoituksesta oli vain vähän valistusta, sinullahan on ainakin selusta turvattuna silloin.
Ymmärrän, että tarkoitat hyvää!Ola78 sanoi:
Minulla on se ylellisyys asua alueella, jossa kaikki naapurit tervehtivät toisiaan ja auttavat toisiaan rakennusprojekteissa ilman kateutta tai riitoja, jos joku naapuri rakentaa 300 m2 terassin (ilman rakennuslupaa) tai jos joku muu naapuri rakentaa autotallin (30 m2 enemmän kuin sallittu, koko rakennus ilman lupaa) ja sisustetun yläkerran. Kaikilla alueella on kiinteistöverotuksen mukaan: ulkokäymälä, ei 3-lasisia ikkunoita (ja vain 4 kpl ikkunaa/talo), ei lattialämmitystä, ei eristystä seinissä, ei parkettia, ei yläkertaa, ei autotallia... jne...
Voidaan esittää moraalisia näkökulmia tuosta mentaliteetista, mutta myös minä voin esittää moraalisia näkökulmia yhteiskunnassa, haluamme vain välttää maksamasta rahaa jostakin, josta kukaan ei tiedä, mihin rahat menevät.
Joo, se ei ollut kritiikkiä sinua kohtaan. Henkilökohtaisesti en välitä kovin paljon siitä, mitä ihmiset tekevät taloillaan ja puutarhoillaan, mitä kunta ei tiedä, se ei kunnalle haittaa. On parempia asioita, joista kannattaa välittää. Joten teidän kiinteistöverotusten mukaan asutte edelleen taloissa, jotka eivät ole muuttuneet 30-luvulta
silloin meidän remonttikohde on todella moderni, mitattuna sillä mittatikulla
Onnea ikkunan kanssa^_^b
Jäsen
· Västra Götaland
· 970 viestiä
Äänestän sen puolesta, että teet vältyksen niin korkeaksi kuin mahdollista, jotta ikkunakehys ei tarvitse toimia yhdessä rakenteen kanssa, puu kun on elävää materiaalia ja lasin ei pitäisi haljeta. Jos sinulla on pääsy halkosahaan, voit valmistaa oman liimapuusi itse ikkunakehykseen. Kuulostaa hauskalta projektilta. Onnea matkaan!
Harkitsen kokeilla onneani! Joko rakennan elefanteille tai sitten rakennan muurahaisille. En ole vielä hakannut sisäseinää auki, mutta odotan, että minulla on 45 x 145-tukipuut, ja näin ollen minulla on tilaa kolmelle 220 x 45-tukipuulle leveydessä, jotka muodostavat kehyksen seinän ikkuna-aukkoon. Kolme 220 x 45-tukipuuta leveydessä ja 2 metrin jänneväli takaavat, että siihen voi pystyttää tukevan henkilöauton. Vaikea kuvitella, että juuri nuo kolme tukipuuta, joissa teen aukon, olisivat kuormitettu 2 tonnilla vaikka katolla olisi 1 metri lunta.Apprentice sanoi:Äänestän, että teet väistön niin korkealle kuin mahdollista, jotta ikkunakehys ei tarvitse toimia yhdessä rakenteen kanssa, puu on elävää materiaalia ja ikkunalasin ei tarvitse haljeta. Jos sinulla on pääsy halkaisusahaan, voit valmistaa oman liimapuulevyn itse ikkunakehykseen. Kuulostaa hauskalta projektilta. Onnea matkaan!
Muutama vuosi sitten lastasin 4-akselisen Volvo FM Globe (Sarakas kapea tölkki) autoni 9,5 m3 betonilla (hieman ylikuormaa, kokonaispaino: 37 tonnia) ja aioin toimittaa sen asiakkaalle saaristoon. Asiakas ei ollut ilmoittanut, että hänen asuinalueelleen johti 6 metriä pitkä puusilta (lisäksi viimeinen tie sinne oli BK3-tie). Eihän sitä halua istua betonirekassa, joka painaa 37 tonnia BK3-tiellä ja romahtaa puusillan läpi, kun poliisi saapuu onnettomuuspaikalle! Sitten ongelmat pahenevat melkoisesti!!! Mutta, "lastattu lasti puretaan asiakkaalle riippumatta...". Olin utelias, kestääkö silta - ja se kesti - mutta natisi melkoisesti, mutta kesti, ja tämän periaatteen mukaan aion rakentaa ikkunakehyksen, josta tulee hieman heikompi kuin puusilta.
Jos jotkut lapset lukevat tämän: Älkää ajako 37 tonnia painavaa betonirekkaa puusillan yli BK3-tiellä! Äiti ja isä suuttuvat silloin.
Klikkaa tästä vastataksesi