Mittarin sijoittaminen historiallisesti riippuu luultavasti paljon paikallisista perinteistä ja siitä, mikä oli käytännöllistä juuri silloin. Viimeisten kahden-kolmen vuosikymmenen aikana siitä on tullut standardi, että mittari sijaitsee ulkona, jotta siihen pääsee helposti käsiksi ilman, että tarvitsee sekoittaa kiinteistönomistajaa.

Ollut kaksi taloa vuodelta 66, molemmat mittarikaapit kellarissa.

D Dr Jumping Jack sanoi:
Miksi mittarikaapin täytyy olla ulkopuolella? Minulla on mittarikaappi pääsulakkeineen sisällä, mutta jos ryömii talon alle torpakellariin, siellä on toinen proppiskappi, jossa on kolme pääsulaketta. Miksi?
Helpompi lukea laskureita ilman pääsyä taloon.
Lukeminen tehtiin sähköyhtiöiden henkilökunnan toimesta, joten oli oltava kotona, sitten tulivat lomakkeet itse täytettäviksi ja nyt viime aikoina etäluenta.

Varhaiset runkorakenteet olivat harvalaudoitetuilla gipsilevyjen takana, 1x4 tuumaa eli 25x100 mm. Kantava seinä saattoi silloin olla 16+25+100+25+16 = 182 mm paksu.

A AndersS sanoi:
Helpompi lukea mittarit ilman, että tarvitsee päästä taloon. Lukemisen hoiti ennen sähköyhtiöiden henkilökunta, joten piti olla kotona, sitten tuli lomakkeet, jotka piti itse täyttää, ja nyt viime aikoina on ollut etäluku.
Mutta etäluvun avulla mittari voitaisiin sijoittaa takaisin sisätiloihin. Silloin säästyisi tilanteelta, jossa mittari ja pääsulake ovat yhdessä paikassa (ulona) ja sulaketaulu toisessa (sisätiloissa).

Verkonhaltija saattaa tarvita pääsyn mittariin joskus, vaikka se on etäluettava. Mittarit vaihdetaan noin 10 vuoden välein.

On olemassa ihmisiä, jotka eivät päästä "tuntemattomia" sisään, vaikka heille olisi ilmoitettu viikkoja etukäteen sekä päivää ennen. Kokemus oli minulle tuttu, kun olin vuokralla antennifirmassa ja vaihdoin antennipistorasioita asunnoissa. Oli ihmisiä, jotka eivät avanneet ovea, vaikka näki, että he olivat kotona. Ihmisiä, jotka ilmoittivat, etteivät voineet kyseessä olevana päivänä/päivinä, mutta sitten henkilö nähtiin kotona koko päivien ajan, ja vasta kun poistuimme alueelta, henkilö oli saatavilla.

• Tykkään
AndersS
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack sanoi:
Miksi mittarikaapin pitäisi olla ulkopuolella? Minulla on pääsulakkeilla varustettu mittarikaappi sisällä, mutta jos ryömii talon alle rossipohjaan, siellä on vielä yksi sulaketaulu, jossa on kolme pääsulaketta. Miksi?
Mittari on verkkoyhtiön omaisuutta, ja heillä tulee olla pääsy siihen. Aikaisemmin kaikki mittarit asennettiin sisätiloihin, mikä tekee siitä osasta hankalaa. Mutta tänä päivänä et todennäköisesti saa yhdistystä taloosi, jos sinulla ei ole kaappia ulkopuolella. Ne sulakkeet, jotka sijaitsevat ryömintätilassasi, näyttävät olevan pääsulakkeet, eikä ole harvinaista vanhoissa taloissa, että ne sijoitetaan ennen mittaritaulua. Erityisesti kaksiperheasuntoja.

D Dr Jumping Jack sanoi:
Mutta etäluennalla mittarin pitäisi voida sijoittaa takaisin sisätiloihin. Silloin välttyy tilanteelta, jossa mittari ja pääsulake ovat yhdessä paikassa (ulkona) ja sulaketaulu toisessa (sisällä).
Kaksi erillistä tarkoitusta, toinen on riippuvainen toimittajasta ja heidän pääsystään, toinen on oma keskuksesi ja mitä tarvitset. EON vaihtaa kaikki sähkömittarit ja valmista on 2025, onneksi moniin on pääsy ulkoa.

A AndersS sanoi:
Kaksi erilaista tarkoitusta, toinen riippuu toimittajasta ja heidän pääsystään, toinen on oma keskuksesi ja mitä tarvitset.
EON vaihtaa kaikki sähkömittarit ja valmista 2025, onneksi moniin pääsee käsiksi ulkopuolelta.
Olin mukana vaihtamassa niitä vuonna 2009, ehdin varmasti yli 2500 kpl sinä vuonna :)

• Tykkään
AndersS
  • Laddar…
Aikaisemmin mekaaninen mittari luettiin kerran vuodessa ja vaihdettiin vain jos/koska se mahdollisesti rikkoutui (muistaakseni periaatteessa ei koskaan). Nykyään mittarit vaihdetaan kymmenen vuoden välein, ja verkkoyhtiöt haluavat kustannussyistä standardisoida enemmän, jotta niiden olisi helpompi ja halvempaa ylläpitää ja tarkistaa mittari.

Mittarin sijoittaminen ulos johtuu yksinkertaisesti siitä, että se on pitkällä aikavälillä helpompaa ja halvempaa verkkoyhtiölle. Onko asiakkaan mielestä kaappi ulkona siisti tai käytännöllinen ei ole heidän ongelmansa...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.