Hei.
Onko olemassa mitään käytäntöä siitä, miten kitsas rakentaa rakennustelineen, joitain "sääntöjä", joita käytetään, puutavaran mittoja jne.?
Minulla on hirveän paljon lastpallar, joita aion käyttää.

Terveisin/

En tiedä, onko käytäntöä, mutta voin kuvailla, miten tein, kun rakensin telineeni pari vuotta sitten mm. julkisivun vaihtamisen yhteydessä.

Rakensin telineen kahteen kerrokseen, yksi 2 metrin korkeudelle ja toinen 4 metrin korkeudelle. Pylväät tein 95x45 ja läpikulkevilla M12-pulteilla ja asetin 2 metrin välein. Yhteensä teline oli noin 8 metriä pitkä, eli viisi pylvästä.

Lattiaan käytin 145x45, jotka asetin ja ruuvasin pylväisiin. Tein lattian noin metrin leveäksi. En olisi halunnut sen olevan paljon kapeampi...

Kiinnitin sen seinään 6 kohtaan, ja se oli todella vakaa, ei ollut ongelma, että kaksi henkilöä työskenteli siellä samanaikaisesti.

Älä unohda naulata lautoja diagonaalisesti, jotta koko teline ei voi taittua. Ja ole tarkka, että pylväät ovat vaaterissa, kun nostat niitä. Jonkinlainen kaide ylemmälle kerrokselle voi myös olla sopiva...

Olen rakentanut muutamia puutelineitä. Olen ensin rakentanut muutamia "korkeita jalkoja" melko paksuista lankuista, 2"6" tai paksummista. Ajattele H-muotoa, mutta kahdella vaakasuoralla lankulla. Kaikki kiinnitetään ristikkäin, mikä voi olla ohuemmasta puusta (esim. paneeli). Nosta nämä talon vierelle ja aseta lankut niiden väliin. Kiinnitä ruuveilla siten, että ne voi irrottaa. Kiinnitä ristikot korkeiden jalkojen väliin niin kaikki pysyy paikallaan.

Jos pidennät lankun toiselle puolelle korkeista jaloista, voit helposti kiinnittää kaiteen.

On tärkeää kiinnittää se julkisivuun niin, että se ei pääse kaatumaan ulospäin (käytä esimerkiksi hålband-tankoa) ja että se seisoo tukevasti esimerkiksi puutarhakivilaattojen päällä.

Mutta tällä rakenteella ei todennäköisesti ole kovin suurta hyötyä lasteista... Ne ovat liian pieniä. Rakensimme telineen kattoa varten ja käytimme kyllä muutamia lasteja tehdäksemme hyllyjä telineen ulkopuolelle, joille asetimme tiilet (joita käytimme uudelleen). Paljon arvokasta, ettei tarvitse juosta ylös ja alas niiden kanssa.

Minun pitäisi myös rakentaa se katon päälle, minulla on rikottu katto ja pitää korjata vuoto.
Onko kellään ideoita, miten se tehdään silloin?

Terveisin/

P
Kapten_Haddock sanoi:
Hei.
Onko olemassa mitään käytäntöä siitä, miten pihi rakennusmies veistää rakennustelineen, joitakin "sääntöjä", joita käytetään, puutavaramitat jne.? Minulla on paljon kuormalavoja, joita aion käyttää..

Terveisin/
Tältä omani näyttävät, jotka olen rakentanut 45x95 sekä kunnon lankut joilla kävellä 195x45.

• Rakennusteline talon edustalla rakenteilla. Lautoja käytetty tukena, useita tikapuita nojaa taloa vasten.
  • Rakennusteline talon edustalla, tehty 45x95 ja 195x45 mitoitetuista puupalkeista.
Yksi vinkki on vuokrata ställning. Vuokraamalla zip-up ställning, joka ulottuu yli 5 metriin, maksaa noin 200:-/vrk sis. alv. Silloin seisot vakaasti ja turvallisesti!

• Tykkään
Pysselina75 ja 1 muu
  • Laddar…
Joko ostan oikean telineen ja myyn, kun olen valmis, tai sitten rakennan itse. Aloitan jälkimmäisestä vaihtoehdosta. Mutta talossa on niin paljon ylläpitoa, että on mahdotonta vuokrata, kun ajattelin tehdä paljon itse. Kävin ostoksilla, jotta voin rakentaa kuvien mukaisesti. Kysymys on vain, miten teen, kun olen katolla. Terveisin/

Kohta 1. Eräs tuttu sai naulan kallon läpi, kun kotitekoinen rakennusteline romahti. Hänestä ei koskaan tullut entisensä. Siitä lähtien olen aina suositellut ostamaan tai vuokraamaan oikean telineen. Jälleenmyyntiarvo on myös niin korkea, että kustannukset voivat olla pienemmät kuin kotirakenteisen telineen puutavarakustannukset. Jos ei käytä purkupuutavaraa, jolloin palataan kohtaan 1.

• Tykkään
Bygger i betong
  • Laddar…
S
Jehu sanoi:
Kohta 1. Eräs tuttu sai naulan kallon läpi, kun kotitekoinen rakennusteline romahti. Hän ei ollut enää entisensä. Siitä lähtien olen aina suositellut ostamaan tai vuokraamaan oikeat telineet. Jälleenmyyntiarvo on myös niin korkea, että kustannukset voivat olla pienemmät kuin kotirakennuksen puukustannukset. Ellei käytetä purkupuutavaraa, jolloin ollaan takaisin kohdassa 1.
Tällä logiikalla ei voisi asua puutalossa?! Totta kai on mahdollista rakentaa vakaa ja hyvä puurakennusteline!

• Tykkään
Kurt-olsson
  • Laddar…
Kyllä, se käy hyvin. Melkein aina,
Logiikka on ehkä, ettei ole kalliimpaa ostaa yksi alu.
swirve sanoi:
Tämä vaikuttaa järkevältä ja ajattelin käyttää sitä, [linkki]
Tämä rakenne kehitettiin palaneelle Råda Kirkolle, kun haluttiin käyttää autenttisia vanhoja menetelmiä.
Kalliimpaa kuin alu, uskoisin.
5x10x1,2 m 8640:- puutavarasta, plus naulat, ruuvit, pultit ja muuta sitten.
Alhainen jälkimarkkina-arvo.

Viimeksi muokattu:
Punainen talo, jossa on itse rakennettu puuteline kattoa vasten, maalaismaisema.

Hankaluus on rakentaa puinen teline itse, mutta se on mahdollista. Pystyin pystyttämään telineen päätyyn yksin päivässä, mutta satoi kuitenkin, joten kattoa ei voitu purkaa, ainoa päivä neljän viikon lomalla jolloin satoi.
Minun telineeni oli hätävararatkaisu, kun ei voinut vuokrata lyhyellä varoitusajalla ja työpaikan teline oli muualla, katon piti vaihtaa lomalla piste.

Rakensin omani 45x120 kantavilla, kansilautana käytin tavallista raakaponttia ja vinotuet olivat 28x70 harva, kaikki ruuvattiin yhteen karkeilla ruuveilla.
Nyt kaikki materiaalit odottavat, että pääsen jatkamaan ulkorakennuksen laajennusta, joten jos tietää rakentavansa jotain myöhemmin, puinen teline voi itse asiassa säästää rahaa pitkällä aikavälillä.

• Tykkään
saiter ja 2 muuta
  • Laddar…
Rakensin telineen aiemmin linkitetyn ohjeen mukaisesti, kun vaihdoin kattoamme.
Seurasin sitä en täysin orjallisesti, mutta siitä tuli silti melko samanlainen.

http://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf

Ruuvailin yhteen kaksois-45x95 tolppia varten, joissa on lovi 145x45 palkille, joka kantoi lankut.
Kulku lankkuja erilaisista mitoista, 45x120, 45x145 ja 45x195.
Tein telineestä tarpeeksi leveän, jotta sain katkaisusahaa kulku lankuille, mikä helpotti huomattavasti, kun pontti vaihdettiin.

Siitä tuli todella vakaa työskennellä ja ylimääräisestä puutavarasta on ollut myös paljon hyötyä myöhemmin.

Jos on rahaa käytettäväksi, niin Zip-Up-teline tai Monzonin julkisivuteline alumiinista on järkevä vaihtoehto, helppo myydä sitten tai miksei mennä yhteen 2-3 naapurin kanssa ja osta ja pidä 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.