Kyllä, he kittasivat aiemmin listaliitoksia. Ja pienimmästäkin liikkeestä se halkeilee = obra.

Tiesin, että lateksisaumauksen suhteen tulisi kova meteli. :D

• Tykkään
tompaah7503
  • Laddar…
Kerro sen sijaan, miten tehdään oikein.

Maxwells demon TotalControl sanoi:
Kerro sen sijaan kuinka tehdä oikein.
Varmasti on miljoona tapaa. Mutta itse käytän esimerkiksi neljännespyöreitä listoja kulmissa, jotka painetaan kunnolla kulmaa vasten. Muita rakoja peitän hienolla ohuella listalla. Jos kyseessä on lattia- ja kattolistat, teen ne mittatilaustyönä. Karmien kanssa voi kokeilla testilaudoilla, mahdollisesti voi täyttää pieniä halkeamia puuliimalla, jonka itse koen paremmaksi kuin lateksisauma, koska se ei yleensä halkeile. Yleisesti peitän raot listoilla, näyttää siistiltä.

S
Rakastan latexfog ja henkilön, joka keksi sen, pitäisi saada Nobelin rauhanpalkinto(y)

• Tykkään
Fred vom Jupiter ja 5 muuta
  • Laddar…
Tämä on sekä hauska että epähistoriallinen keskustelu, kun verrataan eri aikakausien rakennustekniikkaa ja -materiaaleja. Useimmat nuoremmat henkilöt eivät näytä ymmärtävän, ettei 50-luvulla ollut muovia, eikä juuri edes 60-luvulla. Siksi ei ole täysin reilua verrata YAM:ia YAP:iin. Aiempi budjettiversio paperista oli YAL (lumppaperipohjainen). Kipsilevy tuli käsiteltävämpänä korvauksena rappaukselle. Kun se tuli 50-luvulla, ei ollut olemassa tulppia tai mollyruuveja, vaan kipsi aina asetettiin harvakehikkoon. Kukaan ei olisi tullut ajatelleeksi ruuvaamista, kun oli vain uraruuvit eikä ruuvinvääntimiä. Näin voi jatkaa melko pitkään.

• Tykkään
johel572 ja 9 muuta
  • Laddar…
H heimlaga sanoi:
-Se valkoinen eristevaahto, joka oli suosittu 60-70-luvuilla. Se muuttuu jauheeksi vuosien saatossa ja painuu kasaan ja kerää kosteutta.

Urea vaahto, ei kiva.

Kaikki rakennusmateriaalit, jotka ovat tänään halpoja, mutta huomenna vaarallisia.

A Andreas12345 sanoi:
Tulee vain mieleen, kuinka puusepät tekivät ennen kuin lateksisaumaus keksittiin. Kuten sanottu, jos tarvitsee lateksisaumausta, on tehnyt virheen. :)
Onhan hienoissa vanhoissa taloissa halkeamia kaikkialla.

optimum
Siksi on upeaa kuinka yhä enemmän rakennetaan liimapuukonstruktiolla. Hyvä palonkestävyys ja meillä on hyvät mahdollisuudet valmistaa näitä Ruotsissa. Erinomainen materiaali toisin kuin kaikki paska, mitä on kehitetty.

A Andreas12345 sanoi:
Miettii vain, miten puusepät tekivät ennen kuin lateksisaumausaine keksittiin. Kuten sanoin, jos tarvitsee lateksisaumausainetta, on tehnyt virheen. :)
Ja sitten kun rako ilmestyy, koska talo liikkuu, työnnätkö listan tai talon yhteen käsilläsi silloin?
Minä äänestän saumauksen puolesta, vaikka se tarkoittaisi, että olen tehnyt virheen :)

• Tykkään
karlmb
  • Laddar…
Mieluummin katson pientä rakoa kuin lateksisaumaa, joka ryömii ulos suuresta raosta.

• Tykkään
hscn
  • Laddar…
Kevytbetoni "väärältä valmistajalta/paikalta". Kevytbetoni ilman radonia sisältävää ainesta kuitenkin okei.

• Tykkään
karlmb
  • Laddar…
optimum
Rakennusmateriaali, jonka olen nähnyt Tanskassa mutta en Ruotsissa, on betonista valmistetut "puupaneelit". Eli vähän kuin Eternit-levyt julkisivuille, mutta betonista, jossa on jonkinlainen vahvistus, jotta ne voidaan asentaa puupaneelin tavoin.

Pitäisi olla sopivia vaativissa ympäristöissä, joissa eternit-levyt olivat erittäin hyviä. Ehkä huono kierrätyksen kannalta, mutta hyvä, jotta maali ei imeytyisi niin paljon ympäristöstä.

• Tykkään
SvanteC
  • Laddar…
A Andreas12345 sanoi:
Voi vain ihmetellä, miten puusepät tekivät ennen, kun lateksisauma ei ollut vielä keksitty...
He taputtelivat tavallista puukittiä, joka sitten halkeilee.

• Tykkään
Stickan56 ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.