Aion rakentaa autotallin. Ulkoverhouksen ja rungon väliin pitäisi laittaa jokin levy. Olen kysynyt ympäriltäni ja saanut kolme ehdotusta materiaaliksi:

- Asfaboard
- Utegips
- Masonit

Onko jollakulla mielipiteitä tai ehdotuksia?
 
David foorumilla ajatteli, että asfaboard oli vähän hankala työstää. Muistan, että Jureit suhtautuu yksinomaan positiivisesti asfaboardiin.

Itse rakensin GU - ulkokipsillä. Toimii mainiosti. Levyt ovat hieman ohuita ja suuria, joten pelkäsin, että ne murtuisivat, mutta kaikki meni hyvin, vaikka seisoimme rakennustelineellä.

Masonite? Se on vain 3,7 mm paksu - vaikuttaa vähän liian heppoiselta minun mielestäni. Se ei kestä kosteutta - ellei osta kallista öljykarkaistua versiota.
 
Windy on huomattavasti löysempi kuin masonite. ;D Mutta todella helppo käsitellä. ;) Katso täältä: http://www.icopal.se/usr/icopalse/Icopal_se.nsf/0/DE664A0D3767E867C1256DC60041B341/$file/Icopal_windy_broschyr.pdf
 
ulkokipsi on varmaankin ylivoimaisesti yleisin??
Miksi?
 
En tiedä, onko se totta, mutta olen kuullut, että afaboard palaa kuin tulitikku..... Onko joku muu kuullut tästä??
 
Olen kuullut, että asfaboardin käyttö ei ole enää sallittua tulipaloriskin vuoksi.
 
ja yksi asia on varma ... eivät ne helvetti itsestään syty.

jos nyt on niin että alueella juoksee paljon huligaaneja heittelemässä molotovcocktaileja ympäriinsä, niin ehkä asfaboard kannattaa jättää väliin.
... muuten sillä on hyvin vähän eroa, onko julkisivun takana asfa vai masonit

asfaboard on helppo työstää... toimii
 
Kysymys ulkokipsistä:

- tuleeko käyttää jotakin erityistä tyyppiä naulaa?
 
Jan sanoi:
En fråga när det gäller utegips:

- skall man använda någon speciell typ av spik?
gipsskruv är enklast
 
Kipsiruuvi ulkokäyttöön. Joskus suositellaan myös asennusruuvia - erityisesti, jos aiotaan eristää Ekovillalla, sillä muuten voi levyt työntyä ulos, kun eristettä ruiskutetaan. Ruuvit tulee kiinnittää tiheästi, jos käytetään Ekovilla-eristystä.

Ruuvit ovat todella kalliita....
 
Fasting65 sanoi:
gipsskruv för utomhusbruk. Det rekas ibland en montageskruv också - helst om man ska isolera med Ekofiber, för annars kan man trycka ut skivorna när man sprutar i isoleringen. Man ska skruva tätt som attan också om man Ekofiberisolerar.

Skruven är väldigt dyr....
Njaa.

Kaikissa paikoissa, joissa voit ruuvata kipsiä, tulee todennäköisesti olemaan naulauslaudat, joihin sitten lisäksi naulat fasadin läpi. Ei ole siis kovin paljon väliä, kuinka monta ruuvia käytät kipsilevyssä, tärkeintä on, että se ei putoa alas ennen kuin ehdit asentaa fasadin. Jos sinulla on vaakasuora fasadi, tämä ei ehkä päde. Jos aikoo eristää ekokuitueristeellä kuten F65 sanoo ENNEN fasadin naulaamista, voi olla hyvä ottaa muutama ylimääräinen ruuvi.

Minulle, joka eristän kivivillalla ja minulla on jokaisessa runkotolpassa kiinni oleva pystyfasadi, ei ole järkevää tehdä muuta kuin kiinnittää levy niin, että se ei putoa alas. Mitä ruuveja käytetään, tuntuu vähemmän tärkeältä (eivät tarvitse olla ulkokäyttöön luokiteltuja).
 
Bob_the_builder
.... ja sitten vastaan: älä käytä ruuveja ollenkaan, vaan naulaa. 35 mm sinkitty peltinaula. Sanoa että on helpointa ruuvata osoittaa vain että on mennyt Grabber-reklaman, Norrlandshus... ;)
 
älä missään nimessä väitä, että naulaaminen on yhtä helppoa kuin ruuvaaminen ... ja kuka käyttää grabberia?
 
MathiasS: Rappaus talossa ei ole koolauksia gyprocin ulkopuolella - siksi meidän gyproc-levyt on ruuvattu joka 5. senttimeteri. Ainoastaan gyproc-levyn oma vahvuus piti vastaan, kun ne ruiskutti seiniä.

En ajatellut, että jotkut tekevät kehikon taloonsa ;)
 
Bob_the_builder
norrlandshus_sthlm sanoi:
väitä ihmeessä ettei naulaaminen ole yhtä helppoa kuin ruuvaaminen
Ei, ei YHTÄÄN helppoa. Helpompaa. :)
... ja kuka käyttää grabber?
"Se oli vain YKSESIMERKKI, Helge!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.