Ajattelin rakentaa pergolan osaan terassia ja minulla on joitakin pohdintoja koskien sen rakennetta. Liitän kuvan alle, jotta se selkenisi hieman.
Siihen, missä meillä on kaide 90x90-tolpilla, ajattelin, että se voisi olla pergolan kulmat. Ongelma on siinä, kuinka teen sen 90x90-tolpan kanssa, joka on jo paikallaan. Sen pitäisi olla noin metrillä korkeampi. Tolpan vaihtaminen pidempään tarkoittaisi, että minun täytyisi purkaa aita ja irrottaa terassin kantavat palkit, jotka on kiinnitetty aidan 90x90-tolppaan. Se, että laittaisi sen suoraan päälle, ei tietenkään toimisi lainkaan. Uuden 90x90-tolpan asettaminen aidan sisä- tai ulkopuolelle ei näyttäisi hyvältä. Mutta entä jos kiinnittää esim. kaksi 145x45 kummallekin puolelle 90x90-tolppaa ja sitten asettaa uuden 90x90 tolpan aidan päälle.
Sitten tehdään samoin toisella puolella. Mutta siellä otan trallit pois ja kiinnitän uuden 90x90-tolpan maahan ja kiinnitän 145x45 sivuille.
145x45 pitäisi sitten olla se, mikä kannattelee suurimman osan rakennetta toisella puolella. Mutta onko se riittävää ja näyttääkö se järkevältä?
Tee prototyyppi metrin verran, niin näet näyttääkö se kamalalta vai voitko hyväksyä sen, vain sinä voit vastata siihen.
Voit olla varma, että se kestää.
En oikeastaan tiedä kuinka tiheästi niiden pitäisi olla. Niiden pitäisi olla riittävän tiheä, jotta kasvit voivat kiivetä yli, mutta sitä voi aina auttaa verkolla tai vastaavalla. Onko olemassa hyviä ohjenuoria kuinka monta palkkia voi olla per metri tai vastaavaa? Paras olisi, jos olisi vain 2 tolppaa, mutta en tiedä mikä rajoitus siinäkin on. Siihen ei juuri tule muuta kuormitusta kuin itse palkit.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.