Heipä hei.
Olen innostunut oluen panemisesta ja tarvitsen mahdollisuuden käyvät olutta ympäristössä, jossa voin säädellä lämpötilaa ja jossa sen on oltava vakaa. Monet käyttävät jääkaappia, jota he ohjaavat yleistermostaatilla alentaakseen lämpötilan oikealle tasolle. Ajattelin olla kellarissa, joka suuren osan vuotta pysyy 13-15 asteessa, ja siksi minulla on päinvastainen ongelma: minun täytyy nostaa lämpötilaa.
Ajatuksena on siis rakentaa kaksiosainen varasto, jonka voin eristää ja laittaa sinne lämmönlähde.
Talo on rakennettu vuonna -36, kellaria ei ole koskaan salaojitettu, mutta se on hiekkaisella maaperällä, joten kellarissa on suhteellisen kuivaa. Pitkällä aikavälillä aion vaihtaa kaikki ikkunat, jotka ovat alkuperäisiä ja vuotavat. Tämä pitäisi nostaa koko kellarin lämpötilaa hieman. Sen jälkeen minun ehkä pitäisi yleisesti nostaa lämpötilaa pitääkseni kosteuden poissa.
Sanotaan, ettei kellarissa pitäisi olla orgaanista materiaalia, mutta samalla minulla on puinen kellariporras, joka on rakennettu suoraan lattiaa ja seinää vasten maan alla, ja se on edelleen suurimmaksi osaksi terve. Vähän lahovaurioita siellä, missä se on suoraan ohuen laatan päällä. Juuri kyseinen kulma on myös eniten alttiina, koska asumme rinteessä.
Onko välttämätöntä asentaa teräsrunkoja ja lasivillaa niiden väliin?
Vai voisinko käyttää pientä varastoa, joka minulla on, 45x45.
Ajattelin rakentaa ilmarakon ulkoseinää vasten varmuuden vuoksi.
Onko kannattavaa eristää lattia jollain tavalla?