10 959 lukukertaa ·
49 vastausta
11k lukukertaa
49 vastausta
Rakennus/mitoitus lattian palkisto
En usko, että lattialämmitys on niin tehokas, jos putket ja levyt ovat lastulevyn alla. Jos aiot asentaa parkettilattian, voit asentaa harvalaudoituksen suoraan lattianiskoille, laittaa putket ja levyt ja sitten parkettilattian. Olen tehnyt sen muutaman kerran, ja siitä tulee erittäin hyvä. Parempi ja halvempi kuin urana luotu lastulevy.
kiitos todella hyvästä vastauksesta dr trä, esitän kuitenkin muutamia lisäkysymyksiä:Dr Trä sanoi:En suosittelisi asfabordia rossipohjassa, siitä tulee yleensä riippumatto ajan mittaan. Öljykarkaistua 9mm masonittia käytetään yleensä rossipohjalevynä. Se on erittäin jäykkää ja valmiiksi leikattu leveys 60 cc:lle.
Jos olet huolissasi joustosta, voit "ristikolvata" lattian. Silloin laitetaan ristikkäin esim. 45x45 keskelle joka lokeroon. Vaihtoehtoisesti voi kottlata tavanomaisen säännön, mikä on helpompaa, mutta ei ehkä ihan yhtä hyvä. Lattiasta tulee silloin vakaampi.
Klinkkeri ei pitäisi olla ongelma, mutta tekisin sen hieman toisin. Jättäisin glesen ja levyt väliin ja laittaisin putken lastulevyn päälle ja sitten tasoittaisin lattian vahvikkeella. Oikea tasoitteen paksuus on tärkeää, jotta ei synny halkeamia.
Mutta jos sinulla on mahdollisuus laittaa kantava palkki keskelle, se ei ole paha
En usko, että lattialämmitys on kovin tehokas, jos putket ja levyt ovat lastulevyn alla. Jos aiot laittaa parkettilattian, voit harventaa suoraan lattian tukipuihin, laittaa putken ja levyt ja sitten parkettilattian. Olen tehnyt sen muutaman kerran ja siitä tulee erittäin hyvä. Parempi ja halvempi kuin uritettu lattialevy.
et suosittele asfabordia mutta sen sijaan öljykarkaistua masonittia 9mm,
en löydä 9 mm:stä mutta sen sijaan Beijeriltä löytyy 6,4mm
http://www.beijerbygg.se/store/priv...kivor/board/oljehärdad-board-1220x2440-2-98m2
tämä maksaa kuitenkin 151:- per m2
siinä tapauksessa ostaisin mieluummin byggmaxin rossipohjalevyn hintaan 90:- m2
http://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040
mutta miten on ajatukseni raakapontista, voinko käyttää sitä? onko mitään haittapuolta, paitsi että se on paljon työtä, jos valitsen cc450, on silti paljon työtä valmiiden levyjen kanssa ja paljon hukkaa.
luin ristikolvaamisesta, en löytänyt ilmeistä etua lyhyisiin lukuun ottamatta mahdollisesti kylmävetoa, käytän todennäköisesti lyhyitä, tuntuu helpommalta naulata yhteen ja myös helpompi eristää, jos käytetään eristelevyjä.
klinkkereistä on sinulla hyvä pointti, että jättää glesen väliin ja sen sijaan tasoittaa putken suoraan lastulevyn päälle, kuulostaa vähän kalliilta, mutta säästää kuitenkin levystä, joka on melko kallista.
mutta putki, jota käytän, on 20 mm ja se vaatii paljon tasoitusta esimerkiksi 70 m2.
voisiko leikata kipsilevyjä ja laittaa ne putkien väliin siten, että ne asettuvat 300 cc:llä määrän vähentämiseksi? tasoitteen pitäisi peittää putket noin 3 cm, jos olen ymmärtänyt oikein, joten 70m2 x 5 cm =3,5 m3 tasoitusainetta, katsoessani byggmaxia tarvitaan 6125 kg tasoitetta hintaan 46305:- kuulostaa vähän kalliilta
olen tehnyt kuten kuvailet parketin kanssa ja laittanut sen suoraan gleseen yhdessä yläkerran huoneessa, se toimii mutta hieman narisee mielestäni, tosin cc-mitta oli ehkä 1000 mutta glesen oli noin 35mm
huoneessa, jossa sen pitäisi olla puulattiaa, se voi silti olla viisain vaihtoehto
Terveisin
Ajaakko cc 30:lla ja laitakko kaksi kohtaa, niin riittää c24 220x45 4,5 metrin matkalle. Jos aiot laittaa klinkkereitä lattialämmityksellä, suosittelisin käyttää uritettuja ruuviliimattuja lastulevyjä noin 20mm raudoitetulla valuvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvaluvalu (20mm) raudoitettu levittogratinööröerään. Cc 45 tekee vaikeammaksi asettaa lattialastulevyt, jos haluat sauman palkkiin. Löytyy hyviä vahattuja kovalevyjä ala-alustaan. Voit myös kiinnittää solumuovilevyjä palkistoon, mikä kerrotaan olevan edullista. Tästä on kuitenkin varmasti eriäviä mielipiteitä. On myös tärkeää, että pääsee käsiksi.
Katsoin vähän tuota öljykarkaistua masoniittia ja näyttää siltä, että sitä on saatavilla vain 6 mm paksuisena nyt. Käytin sitä pari vuotta sitten ja se näyttää poistuneen tai jotain. 6 mm riittää varmasti myös hyvin. Raakapontti vaikuttaa valtavalta työltä, eikä siitä tule yhtä ilmatiivistä. Raakapontti kutistuu kuivuessaan. Sokkeli- ja masoniittilevyt ovat minun suositukseni.
Joo, paljon tasoitemassaa tarvitaan. Vähintään 15 mm pitäisi laittaa letkun yläpuolelle, mieluiten 20 mm yläpuolelle olen kuullut. Joten raudoitus lastulevyn päälle, letku ja tasoitemassa ovat yhteensä noin 45 mm. Onko sinulla korkeuksia, joita pitää noudattaa? Kipsinauhat voivat olla ongelma, kun pitää olla raudoitusverkko, mahdollisesti jos laitat verkon letkun päälle. Tarkista tämä laatoittajalta. Tämä menetelmä on mielestäni ehdottomasti paras, jos aiot käyttää klinkkeriä ja lattialämmitystä puisessa palkistossa. Tarkista hinta, mitä maksaa tilata auto tasoitemassalla, on liikaa sekoittaa kaikki itse säkissä.
Ok, narinaa sanot harvalla lattialla. En ole huomannut sitä, mutta minulla oli toisaalta cc 60. Ruuvattiinko tai naulattiinko harvaa? Miten teit käännökset lattialämmityksen kanssa?
Joo, paljon tasoitemassaa tarvitaan. Vähintään 15 mm pitäisi laittaa letkun yläpuolelle, mieluiten 20 mm yläpuolelle olen kuullut. Joten raudoitus lastulevyn päälle, letku ja tasoitemassa ovat yhteensä noin 45 mm. Onko sinulla korkeuksia, joita pitää noudattaa? Kipsinauhat voivat olla ongelma, kun pitää olla raudoitusverkko, mahdollisesti jos laitat verkon letkun päälle. Tarkista tämä laatoittajalta. Tämä menetelmä on mielestäni ehdottomasti paras, jos aiot käyttää klinkkeriä ja lattialämmitystä puisessa palkistossa. Tarkista hinta, mitä maksaa tilata auto tasoitemassalla, on liikaa sekoittaa kaikki itse säkissä.
Ok, narinaa sanot harvalla lattialla. En ole huomannut sitä, mutta minulla oli toisaalta cc 60. Ruuvattiinko tai naulattiinko harvaa? Miten teit käännökset lattialämmityksen kanssa?
Katso, minulla on pieni kysymys sinulle. Oletko ajatellut tasoittaa plåtarna? Vai laittaa levyn ja tasoittaa sen päälle? Täytyy sanoa, että ei kuulosta hyvältä saada golvvärmen niin alas. Juttu on, että letkujen pitäisi olla flytspackletissa, jotta lämpö jakautuu hyvin ja saadaan tukevampi lattia.
Hän kirjoitti letkun uritettuihin lattialastulevyihin ja sitten tasoitemassalla sisään. Luulen, että olet lukenut vähän väärin???Dr Trä sanoi:
En ymmärrä aivan, mitä tarkoitat. Tietenkin levymateriaaliin levitetään 20 mm tasoitemassa. Järjestelmä on juuri tätä varten suunniteltu. 45 mm tasoitemassa vaikuttaa kalliimmalta ratkaisulta. Kipsin liimaaminen on myös mahdollista, jos ei saa cc30:aa ja tarvitsee enemmän vakautta, mutta tässä tapauksessa se tuntuu tarpeettomalta. Olen itse tehnyt sen pari kertaa. Mutta kaiken kaikkiaan on järkevämpää käyttää testattua ja mitoitettua järjestelmää. On turhaa keksiä pyörää uudelleen joka kerta.
Okei, olen soittanut LK lattialämmitykseen. Heidän vastauksensa oli, että ei todellakaan saa tasoittaa levyjä, koska tasoitteessa on ammoniakkia, joka syövyttää levyä. Jos kuitenkin haluaa käyttää tätä järjestelmää, tulee asettaa muovi tai levy levyjen päälle ja sitten tasoittaa. 30cc oli vaatimus tälle järjestelmälle. Hän sanoi myös, että toinen vaihtoehto tavallisella lastulevyllä, raudoituksella, letkulla ja tasoitteella oli suositeltavampi.
voiko asentaa harvalla laudalla paneelin, johon laitetaan letku ja levyt, sitten ruuvata päälle 1 tai 2 kerrosta lattia-kipsiä ja sitten klinkkerit suoraan kipsin päälle?