3 781 lukukertaa ·
7 vastausta
4k lukukertaa
7 vastausta
Rakennus - lisäeristys tiilirungolle
Olen puhunut monien "asiantuntijoiden" kanssa siitä, miten minun pitäisi lisäeristää seinäni sisäpuolelta, eikä kukaan voi antaa selvää vastausta siitä, mikä toimii. Tunnen kuitenkin, että olen lähestynyt päätöstä, mutta vielä on edessä joitakin unettomia öitä. Otan mielelläni vastaan mielipiteitä.
Nyt minulla on eristämätön tiilirunko (yksi tiili paksu) ulkopuolella paksukipsillä ja sisäpuolella 7 cm kevytbetoni ("Lecakivi"). En tiedä, mitä kevyet betonilaatat tekevät tai ovatko ne olleet alussa vai lisätty myöhemmin (talo rakennettu 30-luvulla, täysin remontoitu 60-luvulla).
Ajatukseni on, että asetan nyt kevytbetonilaattojen sisäpuolelle 45 cm teräsprofiilit 45 cm solumuovilla. Sen jälkeen vielä 45 cm teräsprofiilit, siirretty välttämään kylmäsiltoja, 45 cm solumuovilla. Tähän OSB tai vaneri ja sen jälkeen kipsilevy.
Jos solumuovin ja kevyen betonin välillä on kondenssia, eikö siitä pitäisi olla haittaa, koska se ei ole orgaanista materiaalia? Vai teenkö tästä itselleni liian helppoa?
Nyt minulla on eristämätön tiilirunko (yksi tiili paksu) ulkopuolella paksukipsillä ja sisäpuolella 7 cm kevytbetoni ("Lecakivi"). En tiedä, mitä kevyet betonilaatat tekevät tai ovatko ne olleet alussa vai lisätty myöhemmin (talo rakennettu 30-luvulla, täysin remontoitu 60-luvulla).
Ajatukseni on, että asetan nyt kevytbetonilaattojen sisäpuolelle 45 cm teräsprofiilit 45 cm solumuovilla. Sen jälkeen vielä 45 cm teräsprofiilit, siirretty välttämään kylmäsiltoja, 45 cm solumuovilla. Tähän OSB tai vaneri ja sen jälkeen kipsilevy.
Jos solumuovin ja kevyen betonin välillä on kondenssia, eikö siitä pitäisi olla haittaa, koska se ei ole orgaanista materiaalia? Vai teenkö tästä itselleni liian helppoa?
Oletan, että tarkoitat todella 45 mm!jaso sanoi:
Mutta asiaan: En usko, että sinun tarvitsee huolehtia kylmäsilloista, mutta voi olla sopivaa asentaa sisempi 45 mm kerros, jotta voit asentaa sähköjohdot.
Eristykseksi suosittelen mineraalivillaa solumuovin sijasta. Ei ole nimittäin täysin helppoa eristää solumuovilla rankarungossa, sillä useimmiten täytyy käyttää uretaania, jotta solumuovi tiivistyy kaikkialta.
Alueilla, joissa on runsaasti vesisadetta, on oltava varovainen tiiliseinän sisäisen eristyksen kanssa, mutta uskon, ettei riski ole niin suuri sinun alueellasi.
Olin todellakin sekoittanut cm ja mm :blushing:.
Hyvä huomio vaikeudesta käytännössä eristää solumuovilla palkkien välissä.
Solumuovin syynä oli oikeastaan vain vastustuskyky homeelle. Kun purin nykyistä lisäeristystä 60-luvulta, se ei ollut kaunis näky. Aikaisempi omistaja oli rakentanut puurangoilla ja käyttänyt lasivillalevyjä eristeenä. Puurangat olivat poikkeuksellisen hyvässä kunnossa, mutta lasivilla oli monin paikoin lähes kokonaan musta takapuolelta. Oletan, että se oli hometta.
Toisaalta aion nyt asentaa oikean ilmanvaihdon (FTX), joten vähemmän kosteaa ilmaa pitäisi päästä rakenteeseen.
Hyvä huomio vaikeudesta käytännössä eristää solumuovilla palkkien välissä.
Solumuovin syynä oli oikeastaan vain vastustuskyky homeelle. Kun purin nykyistä lisäeristystä 60-luvulta, se ei ollut kaunis näky. Aikaisempi omistaja oli rakentanut puurangoilla ja käyttänyt lasivillalevyjä eristeenä. Puurangat olivat poikkeuksellisen hyvässä kunnossa, mutta lasivilla oli monin paikoin lähes kokonaan musta takapuolelta. Oletan, että se oli hometta.
Toisaalta aion nyt asentaa oikean ilmanvaihdon (FTX), joten vähemmän kosteaa ilmaa pitäisi päästä rakenteeseen.
En usko, että musta gullfibern päällä on home, gullfibernissa ei ole mitään homeen "syötäväksi". Vanha gullfiber voi muuttua mustaksi. En tiedä, mistä se johtuu.
Sinun ei tarvitse käyttää kahta kerrosta siirretyillä koolauksilla, aloita kokonaisella kerroksella solumuovia (ei koolauksia), sitten koolsit 45 mm ja laitat mineraalivillaa väliin.
Sinun ei tarvitse käyttää kahta kerrosta siirretyillä koolauksilla, aloita kokonaisella kerroksella solumuovia (ei koolauksia), sitten koolsit 45 mm ja laitat mineraalivillaa väliin.
Se olisi suuri helpotus, jos ei olisi hometta, täytyy sanoa. Kysymys on vain, mitä se muuten voisi olla ollut.
Kiitos ideasta, että voi olla kokonainen cellplastlager ilman koolauksia ja sitten koolata sen päälle. En ollut lainkaan ajatellut sitä.
Kiitos ideasta, että voi olla kokonainen cellplastlager ilman koolauksia ja sitten koolata sen päälle. En ollut lainkaan ajatellut sitä.
Eristys sisäkaton yläpuolella oli myös kunnolla musta siellä täällä, mutta ilman kosteutta - rimoissa ei myöskään ollut mitään vikaa. Oli selvää, että eristys oli musta siellä missä muovissa oli reikiä, joko naulanreikien takana tai huonoissa limityksissä. Arvelen, että se on pölyä tai nokea tupakoinnista, joka on vuotanut ulos...
Olen nyt päättänyt rakentaa lisäeristyksen yllä olevan ehdotuksen mukaisesti. Eli 45mm solumuovia ilman koolauksia ja sitten 45 mm metallitolppaseinä kivivillalla, jossa myös sähköjohdot vedetään. Sitten OSB ja kipsilevy. Olisiko tämä oikea päätös, selvinnee 10-20 vuoden kuluttua.
JPW, luulen että olet aivan oikeassa. Harmi vain, että oletin alusta asti sen olevan mustahometta käyttämättä järkeäni...
.
JPW, luulen että olet aivan oikeassa. Harmi vain, että oletin alusta asti sen olevan mustahometta käyttämättä järkeäni...
Klikkaa tästä vastataksesi