Hei!
Olen äskettäin alkanut purkaa pesutupamme/kodinhoitohuoneemme remonttia varten.
Olen poistanut kaiken kipsin ja nyt olen päässyt alas pystysuoraan raakalautaan..
Ajatuksena oli korvata tämä OSB-levyllä tai vastaavalla, jotta voin vetää sähköjohdot piilossa.

Olen aina luullut, että itse "sydänseinä" talossa on kantava.
Mutta rakennusluvan mukaan ei-kantavat sisäseinät koostuvat 45x45 rimoista cc 60, 15 mm raakalauta ja 9mm kipsi. Eli niiden paksuus on 93mm.

Kantavat seinät koostuvat 45x70 rimoista, raakapuulaudasta ja kipsistä ja niiden paksuus on 118 mm.

Olen mitannut tänään ja talossa ei ole kantavia seiniä... kaikki ovat 93 mm paksuja...

Talo on moduulitalo, Sävsjö Trähus vuodelta 1990.
Yläkerta on sisustettu, joten se on 1,5-kerroksinen talo.
Valitettavasti minulla ei ole leikkauspiirustuksia, joten ei ole mitään suoraa lähtökohtaa...

Jossain kohtaa mainitaan myös, että ulkoseinät ovat kantavia.

Voiko olla niin, että ei ole yhtään kantavaa sisäseinää?
Välikatto ei ole liitetty sisäseinän yläpuolella, vaan liitetty sinne missä tarvitaan...

Kuitenkin huomasin, että tämä seinä, jonka luulin olevan kantava, koostuu 45X70 rimasta, joka makaa ylimpänä lattiaa vasten.
Toinen sisäseinä, joka on toisessa suunnassa keittiöön, niin kattopaneelit on ensin naulattu runkoon ja sitten sisäseinä... tarkoittaako se jotain?
Vai onko se vain tehty niin, koska se on helpompaa?

Tässä on neljä kuvaa.
Pesutupa on huone alhaalla vasemmalla. Ja seinä, jonka olen kuvannut, on se, joka on pesutuvan ja olohuoneen välissä.
Muut kaksi kuvaa ovat rakennusluvasta, jotka osoittavat miten sen pitäisi olla rakennettu.
Mutta näitä kantavia seiniä en löydä mittoihin!! :crysmile:
Arkkitehtipiirustus Sävsjö Trähus 1990 talosta, pohjapiirros näyttää huonejärjestyksen ja mitat; mittatikku osoittaa makuuhuoneeseen. Asiakirja, joka osoittaa rakennuksen kantavien seinien rakenteen; yksityiskohdat ulkoseinästä ja sisäseinistä. Lähikuva rakennussuunnitelmasta, joka sisältää sisäseinärakenteiden mitat ja materiaalit, kuten 45x70 ja 45x45 puutavaraa ja kipsilevyä. Pesutuvan katto ja seinät, joissa näkyy eristystä, putkia ja lämminvesivaraaja. Katto on osittain purettu, paljastaen rakenteet.

Vai voiko olla niin, että ohut seinä on kantava?
Tuntuu aika heikolta 45mm rimoilla.. ja erityisesti vaakasuorassa.

Tässä on lähikuva siitä, miten se on kattotuolia vasten
Talon katto, jossa näkyy puiset kattotuolit ja niiden päälle asennettu eristys, sekä putket kulkemassa ristiin kattotuolien välistä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.