Hei!

Olen parhaillaan rakentamassa penkkiä 160 litran akvaariolleni (mitat ovat 100x40 cm).

Itse penkkilevy koostuu kahdesta yhteenliimatusta ja yhteenruuvastusta hyllylevystä, jotka ovat valmistettu liimatusta pohjoismaisesta männystä, paksuus 18 mm kappale.

Nämä lepäävät sitten parin lecaharkon päällä (15x19x59 cm), yhteensä 9 kpl lecaharkkoja alla olevan piirustuksen mukaan:
Käsin piirretty suunnitelma akvaariopenkin rakenteesta, jossa on mitat ja Leca-harkkojen asettelu, mukaan lukien katkaistut osat.
(näkymä ylhäältä. Katkoviiva merkitsee osaa lecaharkosta, joka tulee katkaista. Kaikki palat ovat samankokoisia, piirroksessa on virhe.)

Kysymykseni on, pysyykö tämä tukevasti paikoillaan. Huomaa, että hyllylevyn oikeassa päässä on kaksi lecaharkkopinoa, kun taas vasemmalla puolella on vain yksi pino. Eikö tällä voi olla merkitystä?

Penkkiä jää 26 cm rakoa, johon tulee pumppu.

Kiitollisena ajatuksista ja viisaista vinkeistä!

Ystävällisin terveisin
Jonas

Viimeksi muokattu:
Kyllä, se kestää.

Minulla on 350 litran akvaario, jossa on paljon kiviä, joka seisoo kotitekoisella MDF-penkillä. Ylhäällä on 19 mm levy, sitten kolme levyä pystyssä ja sitten yksi pohjana, sen alla puukehys säädettävillä jaloilla.

Moro thomasx, kiitos vastauksesta! Yhtäkkiä tunnen oloni rauhallisemmaksi. Ja vähän vaikuttunut sun rakennelmasta itse asiassa.

Tajuan nyt, että kaksi hyllytasoa yhteensä 36 mm voi olla liioittelua, jos sun 350 litran akvaario pärjää 19 mm MDF:llä. Että lecaharkkojen pettäminen ei ole edes vaihtoehto.

Mun akvaario on kokolasia, eli ei ole pohjakehystä tai vastaavaa. Voiko tämä muuttaa sitä, miten minun pitäisi ajatella?

Ei mitään ongelmaa, mutta tärkeintä on varmistaa, että kaikki on tasapainossa. "Vääntynyt" akvaario ei voi hyvin.

Leca on erittäin vakaa, koska saat suuren kontaktipinnan lattian kanssa, mikä minimoi riskin heilumiseen, jos akvaariossa olisi aallokkoa. Tosin kyseessä on vain 160 litraa, mikä ei ole erityisen paljon.

Kiitos ichgary. Joo, aion antaa ristikko-laserin ratkaista asian, kun pöytä on valmis. Kiitos vinkistä!

Olen alkanut ymmärtää, että 160 litraa ei ole kovin paljon. Paino ei oikeastaan ole enemmän kuin minä ja kaveri yhdessä, ja silloin se kuulostaa heti paljon hallittavammalta.

Tärkeintä on, ettei levy ole vinossa, varsinkin kun sinulla on täyslasinen akvaario ja ettei se väänny, kun täytät sen vedellä. Sinun tulisi myös laittaa styroksilevy akvaarion ja levyn väliin, kun asetat täyslasisen tasaiselle levylle, 5-10 mm paksuus riittää hyvin. Tämä kaikki estääkseen pohjan halkeamisen.

Ei ihan, sen täytyy olla täysin tasainen. Olen törmännyt ilmaisuun "kulmat kannattelevat akvaariota" ja tulkitsen sen niin, että ei ole maailmanloppu, jos, kuten piirustuksessani, ehkä ehkä ehkä on vähemmän painetta näiden 26 senttimetrin alla kuin muualla pinnalla. Pahempi olisi sitten pullistuma samassa kohdassa, olettaisin.

Olen tilannut akvaariomaton, jonka laitan alle. Se on hiukan kumimaisempi kuin makuualusta, muuten ei varmaan ollut kovin suurta eroa. Kiitos taas vinkeistä ja ajatuksista! :)

Aivan, on melko yleistä käyttää kehysakvaarioita, ja niissä kaikki muu paitsi pohjan reunat on vapaasti roikkuvia. Sitten ne usein asetetaan alumiinitelineille, joissa on "vain" jalat kulmissa ja tasaisin välein pitkien sivujen varrella.

Mutta ei siinäkään saa mennä vinoksi ;)

Olen ymmärtänyt sen, oli jopa hieman vaikeaa löytää täysin ilman kehystä. Lopulta valinta oli optiwhite.. Tosi tyylikkäitä :)

Aion ehdottomasti panostaa todella tasaiseen pintaan huomenna! Enkä unohda lakaista pois mahdollisia kiviä ennen kuin asetan schabraket, hehe

Kiitos kaikesta avusta! Hyvää viikonloppua!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.