Olen aloittanut talon rakentamisen pilarianturalle ja aion juuri aloittaa kantavilla palkeilla ja lattiaspalkeilla.
Minulla on kysymys siitä, miten lattiaspalkit tulisi yhdistää kantopalkkeihin pitkillä sivuilla. Minulla on kaksinkertaiset kantopalkit (45x220) ja rakennesuunnittelija on piirtänyt niin, että lattiaspalkit menevät molempien päälle. Tämä tarkoittaa, että minun täytyy kottla/lisätä palkkien väliin tukipuita jokaisen lattiaspalkin väliin alla olevan kuvan mukaisesti:
Olisin sen sijaan tehnyt kuten alla, pitkä tukipuu kantopalkin suuntaisesti johon jokainen lattiaspalkki ruuvataan. Onko kantavuuden kannalta merkitystä, kumpi ratkaisu valitaan?
Sen päälle tulee sitten sokkeli ja runko seinille jne.
Löysin tämän Träguidenista. Joten oikeastaan mikään vaihtoehdoistani ei ollut suoraan oikein. Tuntuisi kyllä hyvältä laittaa siihen väliin kottilaa silti...
Kyllä, olen samaa mieltä, mutta siinä tapauksessa sisäpuolelle pohjarakenteen, jotta lattia saa tukea koolausten välillä siellä, missä se kohtaa seinät. Tärkeää esimerkiksi märkätiloissa, joissa on laattoja tai muita pintamateriaaleja.
Lattia-orret tulisi olla kantopalkin molempien palkkien päällä. Tuplapalkit kantopalkissa ovat todennäköisesti tarpeen sinun tapauksessasi korkean poikittaisvoiman vuoksi. Kuten @bopakoster kirjoittaa, lyhyemmät palkit ovat hyödyllisempiä hieman sisempänä. Niiden ei tarvitse olla täydessä palkkikorkeudessa. Voit korvata ulkopuolisen poikittaisen palkin esimerkiksi K-vanerilla, joka tekee saman tehtävän.
Olen alkanut rakentaa huvila pylväspohjalle ja aion juuri aloittaa kantavien palkkien ja lattian työstön.
Minulla on kysymys siitä, miten lattia pitäisi kohdata kantaviin palkkeihin pitkille sivuille. Minulla on kaksi kantavaa palkkia (45x220), ja suunnittelija on piirtänyt, että lattian pitäisi olla molempien päällä. Silloin minun täytyisi kottla/kiinnittää lyhyitä tukipuita jokaisen lattian tukipuun väliin alla olevan kuvan mukaisesti:
[kuva]
Olisin sen sijaan tehnyt kuten alla, pitkä palkki kantavan palkin suuntaisesti, johon jokainen lattian tukipuu ruuvataan. Onko kantokyvyn kannalta merkitystä, mikä ratkaisu valitaan?
Tämän päälle tulee sitten alajuoksu ja runko seiniä varten jne.
[kuva]
Hei.
Itsekin aion rakentaa vähän.
Mietin, miten lattiapalkki kiinnitetään kantaviin palkkeihin?
Kantavat palkit on kiinnitetty pylväisiin, mutta entä lattian tukipuut?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.