Ajattelin rakentaa kiintokalusteisen kirjahyllyn mdf:stä, 3 kpl 63 cm leveitä hyllyosia ruuvataan yhteen paikan päällä syvennykseen. 1-2,6 metriä korkeat (vinokatto). Hyllysyvyys 25 cm (mdf leikattu valmiiksi).

Mutta se pirun jalkalista hermostuttaa minua. 45x70 mm "liimattu alaspäin kaatuminen" estämään notkumista. Siitä huolimatta tukipuut huojuvat huomattavasti (itse asiassa erittäin tasaisella kahden vuoden vanhalla) puulattialla.

Vaa'assa lukuun ottamatta viimeistä puolta metriä, jossa tarvitsisin säätöpaloja.

Onko toivotonta edes yrittää käyttää puurakenteita perustana, oletan että muovijalustat olisivat paljon helpompia? Harmi vain, kun luuli saavansa tukevan puukehyksen vaateriin ilman että siihen menisi niin paljon aikaa.

Puukehys lattialla, seinä ja sähköpistoke näkyvissä. Vesivaaka puukehyksen vieressä kuvan oikeassa alakulmassa.

A Alko sanoi:
Ajattelin rakentaa paikan päällä rakennetun kirjahyllyn mdf:stä, 3 kpl 63 cm leveitä hyllyosia ruuvataan yhteen paikan päällä syvennyksessä. 1-2,6 metriä korkeat (viistokatto). Hyllyn syvyys 25 cm (mdf leikattu ja valmis).

Mutta se pirun jalkalista ärsyttää minua. 45x70 mm "käännetty liimattu peite" jotta se ei taipuisi. Silti palkit huojahtelevat huomattavasti (itse asiassa erittäin tasaisella, kaksivuotiaalla) puulattialla.

Vaa’alle paitsi viimeisellä puolimetrillä, jossa minun pitäisi kiilata kunnolla.

Onko turhaa edes yrittää käyttää puupalikoita pohjana, oletan, että muovijalkalistat sujuvat paljon sujuvammin? Harmillista vain kun luuli, että pystyisin saamaan tukevan puurunkoon tasapainoon ilman, että pitäisi käyttää niin paljon aikaa.

[kuva]
ajattelitte vain laittaa palkkikonstruktion lattialle? Missä jalkalistan epätasaisuus tulee tässä?

muista, että sen päälle tulee myös painoa. Lisäksi sinun on varmistettava se myös seinään. Joten tietämättä miten epätasainen se on, se vaikuttaa siltä, että sen pitäisi ratketa itsestään.

Ajattelin asettaa hyllyosat sokkelille, sitten ne ruuvataan kiinni takaseinään kulmilla (ei taustalevyä syvyyden säästämiseksi ja vähemmän työtä).

Siitä tulee epätasaista, koska se on puurakennetta, vaikka olen halkaissut, kääntänyt ja liimannut. Minulla ei ole tasaushöylää. Tietenkin, paino voisi painaa kehyksen osittain lattiaan, ehkä riittävästi, mutta olisi mukava asettaa osat suoraan kehykseen. Olettavasti puusta rakennettaessa täytyy varautua kiiloihin siellä täällä. Ellei ole parempaa menetelmää.

Viimeksi muokattu:
A Alko sanoi:
Joo, ajattelin asettaa hyllyosat sokkelille, ne ruuvataan sitten takaseinään kulmien kanssa (ei takalevyä säästääkseen hieman syvyyttä ja vähemmän työtä).

Eli siitä tulee epätasainen, koska se on runkopuuta, vaikka olen halkaissut, käännellyt ja liimannut. Minulla ei ole mihinkään höylää. Tietysti paino painaa kehyksen osittain lattiaa vasten, ehkä tarpeeksi, mutta olisi hyvä asettaa osastot vaakatasoon kehykseen. Olettelen, että jossain kohtaa täytyy käyttää kiiloja, kun rakennetaan puusta. Ellei sitten ole parempaa menetelmää.
lattiasokkelin tai rakentamasi kehyksen päälle?

onhan olemassa säätöruuvit ikkunoille jne., joita voi käyttää. Kuinka vino se on?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.