Olin ajatellut tehdä tehosteseinän tyyppisestä raakalautaseinästä päätyhuoneeseen. Olen kuullut, että on olemassa jotain muuta kuin raakalautaseinä, joka on tarkoitukseen sopivampi. Ei ihan niin "raaka" rakenteeltaan ja ohuempia lautoja, jotta se ei rakenna niin paljon. Luultavasti myös pienempi kosteuspitoisuus... Onko kenelläkään aavistusta, mitä tarkoitan? Ja mistä sitä voi ostaa? Kiitollinen vastauksista!

Otettaisiin myös kiitollisena vinkkejä ja neuvoja asioista, joita kannattaa ottaa huomioon, kun tekee tällaisen tehosteseinän! Olen etsinyt aiheesta, mutta ehkä valinnut väärät hakusanat, koska en ole löytänyt paljon mitään.
 
Totte_S
Voit aloittaa kysymällä Beijerilta. Kalmarissa heillä on sitä varastossa. Se on siellä mitoissa 15*120 ja 15*145, valitettavasti kallista pienissä määrissä, yli 20 kr mtr, joten vaikka tarvitsetkin pienen erän, suosittelen kysymään myyjältä parempaa hintaa. Se on silkkaa huijausta...
Mutta kuten sanot, se on mukavampi kuin se raakalauta, jota yleensä käytetään aluskatteena, erityisesti tasaisempaa laadultaan. Saat muutaman millimetrin kuivuusraot (ellei erikseen huolehdita siitä, että se kuivataan kunnolla ennen käyttöä tai varastoida sisätiloissa pitkään...), joten on erittäin suositeltavaa maalata ainakin pontti ja ura ennen naulaamista. Helppoa, jos laitat kaikki paneelit kasaan ja maalaat kaikki (useat) sivut kerralla.

Riippuen siitä, mihin olet naulaamassa, kannattaa ehdottomasti ostaa/lainata/vuokrata naulapyssy sopivassa koossa. Käsin naulaaminen on tylsää, mutta naulaimen kanssa puhdasta nautintoa.

Meillä on sitä paljon talossa, ja kätevä tapa maalata on käyttää julkisivulasuuria. Käytämme Alcron ulkolasuuria nimeltä "Timmer" (aiemmin Fasadlasyr V). Se on vesipohjainen ja helppokäyttöinen.
 
SUURET KIITOKSET vastauksestasi!!! No, 20 kr oli kyllä hieman kova hinta ottaen huomioon, että tavallinen råspont maksaa 5.. Mutta aina voi kysellä..

Ehkä kannattaa käydä kierros ja katsoa mitä eri paikoissa on tarjolla. Ehkä pelkkä råspont voisi olla hyvä idea kuitenkin.. Pienet halkeamat ovat aika tyylikkäitä, mutta niitä ei saisi olla liikaa.. Hmm.. ja sitten on se laatuasia..

Maalata ne pinottuina oli loistava vinkki!!! Kiitos siitä! :)

Mitä tulee naulapyssyyn.. Seinä on jonkinlaista melko kovaa puulevyä, joten mietin, voisiko käyttää ruuvinväännintä mukavuussyistä.. :rolleyes:
Mutta arvaan, että naulattu näyttää paremmalta? Ja siinä tapauksessa naulapyssy kuulostaa järkevältä investoinnilta (ajattelen laittaa tällaisen seinän muuallekin, jos se onnistuu hyvin).

Fasadilasyyri? Miltä se näyttää? Onko se peittävä, mutta puun rakenne näkyy läpi?
Lasuri kuulostaa mielestäni läpinäkyvältä, mutta ehkä ajattelen väärin?

Joka tapauksessa, kiitokset vielä vastauksestasi!! :)
 
Utvärderingstunge on varmaan se mitä etsit. Useimmiten kuusesta tehty. Minulla on itselläni sellaista kellarissa mitoiltaan 13x118. Ei ollut erityisen kallista muistaakseni.
 
Totte_S
Johan Gunverth sanoi:
Slätspont är du nog ute efter. Oftast gjord av gran.
Mutta onhan se huomattava ero sahatulla ja höylätulla pinnalla, ja kun olen törmännyt slätspontiin, se on ollut höylätty, mutta tiedän myös, että samoille paneelityypeille on aivan liian monta erilaista paikallista nimitystä, joten varmasti joissain paikoissa kutsutaan sitä, mitä minulla on, slätspontiksi.

tralopp sanoi:
Fasadlasyr? Mitä se tekee? Onko se peittävä mutta voit edelleen nähdä puun rakenteen läpi?
Lasyr kuulostaa minusta läpinäkyvältä, mutta ehkä ajattelen väärin?
Lasyrin hienous on siinä, että se peittää enemmän ja enemmän riippuen siitä, kuinka monta kerrosta levität. Ja kyllä, näet puun rakenteen, se on juuri se juttu. Jos muuttaa mielensä, voi vain maalata peittävästi päälle. Minulla ei myöskään ole ollut ongelmia oksien läpikuulamisessa, luultavasti siksi, että se on ulkoväri, joka sisältää jotain, mikä estää hartsin läpilyönnin. Koskee valkoista lasyyria 7 vuoden jälkeen. (Muut puusepäntyöt, joita en lakannut shellakilla, ovat hartsin läpitulon kanssa)
 
Kälyni kiinnitti Byggmaxin halvinta mäntylattiaa seinäpaneeliksi. Mielestäni se oli erittäin tyylikäs. Se on kohtuullisen kuivaa, höylättyä ja suhteellisen edullista, tällä hetkellä noin 11 euroa metri tai sata euroa neliö.
 
Totte_S sanoi:
Lasuurin hienous on se, että se peittää enemmän ja enemmän riippuen siitä, kuinka monta kerrosta levität. Ja kyllä, näet puun rakenteen, mikä onkin jutun idea. Jos muuttaa mieltään, voi vain peittomaalata päälle. Minulla ei ole ollut ongelmia oksien näkymisen kanssa, todennäköisesti siksi, että kyseessä on ulkoväri, joka sisältää jotain, mikä estää hartsin läpi tulon. Koskee valkoista lasuuria 7 vuoden jälkeen. (Muut puutyöt, jotka unohdin shellakilla, ovat antaneet hartsin näkyä)
Se kuulostaa hyvältä! Ja koska kyseessä on vesipohjainen maali, ehkäpä vältyn suurelta hajulta?
Maalasin listoja yhtenä uutena vuotena ja sain jyskyttävän päänsäryn moneksi päiväksi..
Ajattelin silti käyttää oksalakkia, koska kyseessä ei ole suuret määrät puuta. Varmuuden vuoksi.

Kävin nyt ostamassa raakalautaa hintaan 4,90 metri, se on aika hienoa ja löytyi pituuksissa 3,3 Cheapyssa.
Woddyssa löysin etsimäni paneelin, luulen että he kutsuivat sitä "laudaseinäksi". TOSI NÄTTIÄ mutta HYI kun kallis! 20 kr metri. Joten koska en ole ammattilainen, mielestäni minulla on varaa "leikkiä" seinällä noin 200 kr mutta ei nelinkertaisista summista..
Kävin myös Byggmaxissa, mutta heidän raakalautapituudet olivat niin pitkiä, että ne eivät mahtuneet hevoskärryyn.
 
  • Tykkään
clarabideby
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.