(Anteeksi, jos toistan vanhan kysymyksen.. Olen selaillut foorumeita etsiessäni tietoa muista asioista, ja löytänyt paljon hyödyllistä tällä upealla foorumilla, mutta nyt keksin vielä yhden kysymyksen... Juuri kun silmät alkavat mennä ristiin väsymyksestä, kun olen räpeltänyt tuotantokustannuslaskelmia ikuisuuden... No niin.)

Tässä tulee aloittelijakysymys ;-)

Esteettisten seikkojen lisäksi, mikä on todellinen tekninen ero pysty- ja vaakasuoralla puuverhoilulla?

Voisin kuvitella, että pystyverhoiluilla on yksinkertaisempi vedenpoisto, samalla kun ne suojataan lahkoutumiselta alhaalta, niin sanotusti.

Onko vaakasuora herkempi kosteudelle?

Miten käytetään naulauslisiä vaakasuorassa verhoilussa? Pystyverhoilussa naulalistat naulataan suorakulmaisesti/keskelle kantavia tukia, joissa on sopiva "levymateriaali" välissä... Mutta kuinka siis naulauslisät tehdään vaakasuorassa? Pitääkö käyttää ristiinnaulattuja listoja, vai miten yleensä tämä ratkaistaan? Toivottavasti joku ymmärtää kysymyksen.


/Tobbe
 
Kun käytetään vaakapanelia, naulauspuut kiinnitetään pystysuoraan seinätolppiin. Sen jälkeen paneli naulataan paikalleen. On monia mielipiteitä siitä, mikä on parasta, mutta vaakasuuntaisella panelilla on etuna se, että mahdollinen kosteus, joka pääsee panelin taakse, valuu helposti pois ja on melko helppoa vaihtaa alin panelilauta, jos se menee huonoksi. Useimmiten huonoksi meneekin ensin juuri alhaalta.

Toinen suuri etu vaakapanelille on, että se on helvetin siistiä! =)


/ PJ
 
Aivan, en ollut ajatellut kosteuden poistumista. Kiitos siitä.

Ja tottahan se on siistiä :-)

/T
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.