Aion rakentaa portaalin 140 cm leveällä portilla. Olin suunnitellut ostavani 95-paalut, mutta ne ovat loppu joka paikasta, joten päädyin 2 kpl 45x95 ruuvattuina ja liimattuina yhteen. Olin jo ostanut säädettävät paalukengät 95-paaluille, kuten näet kuvassa 1, mutta mietin nyt, onko se vakaata, jos käytän plinttirautaa sen sijaan, koska ne menevät ylemmäksi? Miten saan plinttirautat vaakatasoon plintissä, kun niitä ei voi ripustaa mihinkään? Jos aion käyttää plinttirautaa, pitäisi niiden olla vastakkain eli ruuvattuina samaan säätimeen vai pitäisikö niiden olla vinosti vastakkain ruuvattuna eri säätimiin?
Olemme käyttäneet sekä ristikoita että aitoja säädettävillä pilarikengillä. Ristikolle vaihdoin melko nopeasti pilarit pilariraudoilla, syynä oli se, että kierrevarsi taipui heti, kun tuuli puhalsi vähänkin.
Myös aidan kierrevarret taipuivat tuulesta huolimatta siitä, että aita oli vain 90 cm korkea ja korkeintaan 50% peitetty.
Meillä on ollut sekä säleikkö että aita, joissa on säädettävät tolppakenkä plinteissä.
Säleikölle vaihdoin ne melko nopeasti plintteihin, joissa on plinttijärn, syynä oli kierrelangan taipuminen heti, kun tuuli vähän.
Myös aidan kierrelangat taipuivat tuulessa, vaikka aita oli vain 90 cm korkea ja enintään 50 % peitetty.
Kuulostaa siltä, että plinttijärn on parempi vaihtoehto.
Miten ne saadaan suoraksi, kun valaa plintin?
Ruuvata ne kiinni sääntöön ja tasoita ennen valua.
Ok, joten kiinnitän molemmat kahteen sääntöön juuri kuten ne tulevat olemaan, sitten ripustan ne kahdelle pienelle puupalalle, jotka ovat paperiputken päällä?
Koska ne ovat kaksi 45x95:stä yhteen ruuvattua sääntöä, minun pitää laittaa metalli jokaiselle puolelle eli jokaisella säännöllä on ”vain” 1 perustusrauta, vaikka jokaisessa tolpassa on kaksi, toivottavasti ymmärrät.
On helpompaa, jos sinulla on jotain yhtä paksua kuin pylväs ja tuet valun ulkopuolella. Esimerkiksi ruuvaa yhteen kaksi kappaletta palkkia tai käytä tekemiäsi pylväitä, jälkimmäisessä tapauksessa aseta ruuvinreiät niin, että pylvästeräs piilottaa ne.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.