Hei!
Olen lisäeristänyt hirsitalon 90 mm puukuitueristeellä. Osa seinästä koostui laudoista aiemman aukon vuoksi. Olen tehnyt siihen uudet rungot eristämistä varten, joten tässä kohtaa eristystä on 260 mm paksu.

Minua on neuvottu välttämään höyrysulkua/-esteitä itse hirsirungossa, mutta mitä teen juuri tämän paikan kanssa? Laitanko höyrysulun vain tähän kohtaan vai jätänkö sen?

haluan lisätä, että se on vapaa-ajan asunto, joka lämmitetään 12 asteeseen, kun emme ole siellä.

ystävällisin terveisin

Ei kukaan?
Jos muotoilen kysymyksen hieman uudelleen, voiko eristää niin paksusti kuin 260 ilman diffuusiosulkua/-jarrua? Ei tietenkään energiatehokkuudeltaan optimaalista, mutta onko olemassa riski kosteusongelmiin?

S
L Lerhol86 sanoi:
Ei kukaan? Jos muutan kysymystä hieman, voiko eristää niin paksusti kuin 260 ilman diffuusiosulkua/-jarrua? Ei ole energiatehokkainta tietenkään, mutta onko kosteuden suhteen riskialtista?
aseta ängbroms.

• Tykkään
Lerhol86 ja 1 muu
  • Laddar…
Okei, ei ongelmaa peittää osia seinästä höyrynsulkukalvolla?

S
Hirsiseinän tulisi olla höyrytiiviimpi kuin pelkkä eristys rankaseinässä.

Mitkä ovat argumentit sille, ettei höyrynsulkua asetettaisi hirsiseinälle?

Ovatko seinät tuulenpitäviä ulkopuolelta?

Ulkopuolelta se on tuulelta suojattu. Minulla oli myös ajatus asentaa jarru kaikkialle, mutta saamani neuvo oli, että jos on vaikeaa saada jarru täysin tiiviiksi, sen voi jättää, ja lisäksi sain toisen neuvon asentaa jarru vain täysin eristettyyn alueeseen. Neuvot tulevat rakennusinsinööreiltä. Mutta en saa sitä sopimaan yhteen, se kuulostaa ristiriitaiselta korviini.

S
Oletko eristänyt sisäpuolen vai ulkopuolen?

Sisä- ja ulkopuoli 45 puukuitua. Aluksi ajattelin vain 90 ulkopuolelle, mutta piilottaakseni neljännesleikkaukset ja rungon vakauttavat tukipuut, niin siitä tuli näin.

U
Minulla oli kirvesmies vierailulla kuukausi sitten, joka suositteli höyrynsulkua, jos meidän pitäisi eristää.

Meillä on kuitenkin kerros julkisivutiiltä ja rappausta talossamme, joten voimme eristää vain sisäpuolelta.

En täysin ymmärrä ajatusta ohittaa se kokonaan vain siksi, että se on tiivistymätön joissakin paikoissa. Ajatuksena on rajoittaa ulos pääsevän ilman määrää, jotta vältetään lämpimän ilman vuotaminen (lämmityksen vähentäminen) sekä rajoittaa kosteutta (joka voi vahingoittaa runkoa).
Sen pitäisi pystyä hengittämään yhteen suuntaan, jotta kosteus voi kulkeutua takaisin asuinalueelle. Etuna tässä on, ettei lukita sisään kosteutta, joka mahdollisesti tulee läpi tiivistymätömyyksissä verrattuna tiiviiseen esteeseen. Mikä siis on riski, jos laitat sen kaikkialle, mitä he tarkoittavat?
Jos ajatuksena on eristää ja vähentää lämmitystä, niin höyrynsulku auttaisi paljon.

Olen myös kiinnostunut tästä, koska saatamme mahdollisesti myös eristää.

• Tykkään
Lerhol86
  • Laddar…
surris
Sinun pitäisi laittaa höyrysulku sille alueelle, jossa on 260 mm eristystä.
Muun osan suhteen sinun ei tarvitse laittaa höyrysulkua, mutta siitä ei ole haittaa, jos aiot pitää sen lämpimänä ympäri vuoden.
Ainoa haitta on lompakossa ;)

• Tykkään
Lerhol86
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd sanoi:
Minulla oli kirvesmies vierailulla kuukausi sitten, joka suositteli höyryjarrua, jos aiomme eristää.

Meillä on kuitenkin tiili- ja rappauskerros talossamme, joten voimme eristää vain sisäpuolelta.

En ymmärrä täysin ajatusta jättää se kokonaan pois vain siksi, että se voi olla tiivistämätön joillakin alueilla. Ajatuksena on rajoittaa ilman määrää, joka voi karata, jotta lämmin ilma ei karkaa (vähentää lämmitystä) sekä rajoittaa kosteutta (joka voi vahingoittaa rakenteita).
Sen pitäisi pystyä hengittämään yhteen suuntaan, jotta kosteus voi jälleen mennä takaisin asunnon puolelle. Se, ettei sisällä mahdollisesti raoista kautta tulevaa kosteutta, on jarrun etu esteeseen verrattuna. Joten mikä on riski asentaa se kaikkialle, mitä he tarkoittavat?
Jos ajatus on eristää ja vähentää lämmitystä, jarrun pitäisi auttaa huomattavasti.

Minua kiinnostaa tämä myös, koska saatamme mahdollisesti eristää myös.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Sain neuvot kiireessä, joten pidempiä selityksiä ei ole ollut. Mutta jos tulkitsin yhden oikein, niin hirsiestä tulisi kylmempi, jos käyttäisimme höyryjarrua = riskitekijä. Seuraus siitä, ettei höyryjarrua ole kaikkialla, saattaisi olla, että kostea ilma keskittyisi joihinkin paikkoihin enemmän? Mitä tiedän... Soitin Huntonille ja kysyin neuvoa, ja he olivat sitä mieltä, ettei olisi ongelmaa kattaa kaikkea (heillä on toki intressi myydä :)), mutta tämä vaihtoehto vaikuttaa tällä hetkellä todennäköiseltä.

surris surris sanoi:
Sinun tulisi ainakin laittaa höyryjarru sille alueelle, jossa on 260mm eristystä.
Muille alueille ei tarvitse laittaa höyryjarrua, mutta siitä ei ole haittaa, jos aiot pitää sen lämpimänä ympäri vuoden.
Ainoa haitta on lompakossa ;)
Kiitos neuvoista! Kuulostaa järkevältä, vaikka lompakko kärsii.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.