Minun täytyy ostaa trämjöl, siis erittäin hienoksi jaettua puuta. Mistä sitä voi ostaa?

Eikö sahan pitäisi olla niitä?

Voin lähettää täydet dammsugarpåse postikulujen hinnalla :D

Vitsit sikseen, kysy puusepänverstaalta, joka hioo paljon.

Mihin tarvitset sitä?

Tarvitsen korjata kulunutta puulattiaa. Sain vinkin, että voisi sekoittaa (vanhanaikaisen) lakan kanssa ja siten saada kova tahna.

Kiitos vinkistä Agesin tasoitteesta. Mutta jos aikoo täyttää esimerkiksi rakoja lautojen välillä, siitä tulee erittäin kallista. Muuten, eikö Theofililtä voi ostaa yksityishenkilönä?

AndreasElin sanoi:
Kiitos vinkistä Ages tasoitteen suhteen. Mutta jos aikoo täyttää raot esimerkiksi lattialautojen välissä, se tulee hyvin kalliiksi. Sitä paitsi, saavatko yksityishenkilöt ylipäätään ostaa TheoFilistä?
Lautojen välejä ei missään tapauksessa pidä täyttää millään kovettuvalla tasoitteella. Siellä täytyy käyttää joustavaa tiivistemassaa, joka voi liikkua lautojen turpoamisen ja kuivumisen myötä vuoden aikana. Biltema tarjoaakin edullisimman vaihtoehdon:
http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Tatning-och-Natning/Natmassa-254706/

Helioz sanoi:
Rakoja lankkujen välillä ei tule missään tapauksessa täyttää kovettuvalla kitillä. Siellä on käytettävä joustavaa saumausmassaa, jotta se voi liikkua, kun lankut turpoavat ja kuivuvat vuoden aikana. Biltemalla on halvin:
[linkki]
Hm. Joo, olen kuullut tuonkin. Mutta tiedän myös henkilöitä, jotka ovat käyttäneet lakkaa tai mahdollisesti puuliimaa yhdessä puujauhon kanssa ja täyttäneet raot.

AndreasElin sanoi:
Hm. Jo, olen kuullut tuosta myös. Mutta tiedän myös henkilöitä, jotka ovat käyttäneet lakkaa tai mahdollisesti puuliimaa yhdessä puujauhon kanssa ja täyttäneet raot.
Muista vain, että lattian raot ovat syntyneet lautojen suurten liikkeiden vuoksi, jotka tulevat jatkumaan tulevaisuudessakin. Jos haluat silti kokeilla puujauhoa (se voi kestää pari vuotta), käytä vedenkestävää puuliimaa, muuten sinulla on ongelmia kun peset.

Mutta miten toimii lakkaus, jos käytetään täytemassaa? Siinähän lukee selvästi, ettei sen päälle saa lakata?

Muuten, tässä keskustelussa

https://www.flashback.org/t956128

joku suosittelee "erityistä liimaa". Mikä liima se voi olla? Kokeilin tavallista puuliimaa ja hiomatomua ja se toimi, mutta se kutistui hyvin paljon ja kuivuminen kesti todella kauan. Olen myös kokeillut lateksisaumaa. Se toimi melko hyvin, jos raot eivät olleet liian suuria, muuten se halkesi ajan myötä.

Kuinka toimii hiomatomu ja terva?

Viimeksi muokattu:
AndreasElin sanoi:
Mutta miten toimii lakkauksen kanssa, jos käytetään saumausmassaa? Siinähän sanotaan nimenomaan, ettei saa lakata päälle?

Muuten, tässä ketjussa

[linkki]

joku suosittelee jotain "erityistä liimaa". Mikä se liima voisi olla? Kokeilin tavallista puuliimaa hiontapölyn kanssa ja se toimi, mutta se vajosi todella paljon ja kuivuminen kesti kauan. Olen myös kokeillut lateksisaumaa. Toimi melko hyvin, jos raot eivät olleet liian suuria, muuten se halkeili ajan myötä.

Miten toimii hiontapöly ja terva?
Lattia teipataan ja saumataan lakkauksen jälkeen. Vaihtoehtoisesti käytetään kalliimpia ylilakattavia saumamassoja kuten Bostik Simson MSR BC, Sikaflex 290-DC tai Novatech Tec7. Nämä ovat saumausmassan ja liiman yhdistelmä, mikä on myös se, mitä suositellaan flashback-ketjussa.

Se on melkein kuin PL400, hieman vähemmän liuotinta. Epäilen, että siitä tulee beige kuivuttuaan.

Ongelmana tavallisessa puuliimassa on se, että sitä on täysin mahdotonta hioa. Viime kerralla, kun kokeilin, jouduin kaatamaan päälle denaturoitua alkoholia, hiomaan ja poistamaan ylimääräisen paklilla. Täytyyhän olla joku liima, jonka voi hioa ilman, että siitä tulee sitkeä massa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.