2 066 lukukertaa ·
10 vastausta
2k lukukertaa
10 vastausta
Puupaneeli kellarissa. Kuinka minun pitäisi edetä?
Jäsen
· VästraGötaland
· 57 viestiä
Hei hyvää väkeä!
Olen suunnittelemassa vähän tulevaa projektia kotona. Ajattelin laittaa kellaria kuntoon. Olen lukenut useita viestejä tästä aiheesta täällä, mutta en ole oikein löytänyt mitään, mikä olisi täysin vastaava.
Tämä huone toimii tällä hetkellä yksinkertaisena "elokuvahuoneena", ja sen on tarkoitus jatkua niin, mutta aion myös viedä tietokoneeni sinne.
Olen yrittänyt piirtää portaat heti ulko-oven sisäpuolelle.
Tällä hetkellä seinät ovat huonosti rapattuja ja maalattu väärällä maalilla luultavasti, koska maali ja rappaus hilseilevät osittain. Terassi rakennettiin kuitenkin viime vuonna, ja ennen oli siellä pienempi terassi yksinkertaisemmalla katolla.
Keltaisella olen merkinnyt, mihin olen laittanut isodrän-levyt ulkopuolelle, syynä siihen, miksi koko etupuolta ei peitetty, on että terassin alla on kaksi suurempaa valettua porrasta, ja kuten sanottu, siellä oli ennen pienempi terassi, joten ajattelin ettei sitä tarvittu.
Ulkoseinä on muurattu suuremmilla suorakulmaisilla kivillä? Suurilla, kuten leca-harkot suunnilleen.
Koko kellari on lämmitetty eikä siellä ole tänään mitään ongelmaa kosteuden kanssa, on myös ilmankuivain, joka on aktiivisena ympäri vuoden.
Suunnitelma on nyt laittaa vaakasuoraa puupaneelia portaisiin ja ulkoseinään, ja suunnitelmana on nyt hioa/hakata rappaus, laittaa teräs/peltikoolaukset ja sitten ruuvata paneeli paikoilleen. Jättää 1cm lattian ja 1cm katon väliin ilman kulkua varten. Mutta haluaisin laittaa vähän eristystä? Riski että siitä tulee kaikuvat äänet?
Olen suunnittelemassa vähän tulevaa projektia kotona. Ajattelin laittaa kellaria kuntoon. Olen lukenut useita viestejä tästä aiheesta täällä, mutta en ole oikein löytänyt mitään, mikä olisi täysin vastaava.
Tämä huone toimii tällä hetkellä yksinkertaisena "elokuvahuoneena", ja sen on tarkoitus jatkua niin, mutta aion myös viedä tietokoneeni sinne.
Olen yrittänyt piirtää portaat heti ulko-oven sisäpuolelle.
Tällä hetkellä seinät ovat huonosti rapattuja ja maalattu väärällä maalilla luultavasti, koska maali ja rappaus hilseilevät osittain. Terassi rakennettiin kuitenkin viime vuonna, ja ennen oli siellä pienempi terassi yksinkertaisemmalla katolla.
Keltaisella olen merkinnyt, mihin olen laittanut isodrän-levyt ulkopuolelle, syynä siihen, miksi koko etupuolta ei peitetty, on että terassin alla on kaksi suurempaa valettua porrasta, ja kuten sanottu, siellä oli ennen pienempi terassi, joten ajattelin ettei sitä tarvittu.
Ulkoseinä on muurattu suuremmilla suorakulmaisilla kivillä? Suurilla, kuten leca-harkot suunnilleen.
Koko kellari on lämmitetty eikä siellä ole tänään mitään ongelmaa kosteuden kanssa, on myös ilmankuivain, joka on aktiivisena ympäri vuoden.
Suunnitelma on nyt laittaa vaakasuoraa puupaneelia portaisiin ja ulkoseinään, ja suunnitelmana on nyt hioa/hakata rappaus, laittaa teräs/peltikoolaukset ja sitten ruuvata paneeli paikoilleen. Jättää 1cm lattian ja 1cm katon väliin ilman kulkua varten. Mutta haluaisin laittaa vähän eristystä? Riski että siitä tulee kaikuvat äänet?
Kaikkitietävä
· The Great North
· 1 208 viestiä
Promotan kuten tavallisesti omaa ketjuani inspiraatioksi
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
Jäsen
· VästraGötaland
· 57 viestiä
Jo, olen lukenut tuota ketjua, mutta kysymyksiini ei vastata siellä, sinulla ei ole eristystä seinissä, kuten haluaisin. Mutta muuten suunnitelma on sama.Manganbangan sanoi:
Miten olet ratkaissut tuuletuksen seinässä? Paneeli ei ole ihan kiinni lattiaan ja kattoon, mutta metallikehikot ovat kuitenkin kiinni.
Kaikkitietävä
· The Great North
· 1 208 viestiä
Jätin raon ylhäällä ja alhaalla. Koko seinä on sitten 50mm ulkoseinästä, joka on hyvin salaojitettu. Lattia hengittää, mikä estää kosteuden kulkeutumista seinille ja se jakautuu tasaisesti koko lattiapinnalle. Huonetta lämmittää vain seinällä oleva suuri lämmitin. Miksi eristää? Oliko jotain, että et voinut eristää ulkopuolelta?K Kardanmannen sanoi:
Kaikkitietävä
· The Great North
· 1 208 viestiä
Aivan niin. Ääni. Akustiikkaseinä ja katto? 🤔
Jäsen
· VästraGötaland
· 57 viestiä
Joo, en tiedä, kuvittelen vain, että se kuulostaisi kumisevalta tyhjällä seinällä. Olen laittanut seinän yläkertaan, jossa ei ole eristettä takana, välläkään ei huoma mitään arjessa, mutta jos nojaa sitä vasten tai pudottaa jotakin huoneeseen, niin minusta se tuntuu kumisevalta.Manganbangan sanoi:
Kaikkitietävä
· The Great North
· 1 208 viestiä
Ymmärrän. En tiedä kuinka paljon se auttoi, mutta matto vaimensi paljon ääntä minun tapauksessani, ja ehkä myös se, että käytin ulkoverhouslautoja sisäseinissä.K Kardanmannen sanoi:
Jäsen
· VästraGötaland
· 57 viestiä
Se on suunnitelma minunkin tapauksessani, luulen. Todennäköisesti tulee ulkoverhous seinille. Minulla on parvekematto koko huoneessa tänään, ja klinkkerit sen alla. On 100 kertaa mukavampi kävellä. ja varmasti vaimentaa hieman myös.Manganbangan sanoi:
Kaikkitietävä
· The Great North
· 1 208 viestiä
Minulla oli myös sellainen. Noin 150kr/neliömetri. Ajattelin aloittaa sillä ja pitkällä aikavälillä ostaa 400-600kr/neliömetri, kun poika tulee teini-ikään. Olen kuitenkin myynyt sen talon 🥺K Kardanmannen sanoi:
Jäsen
· VästraGötaland
· 57 viestiä
Joo, jotain sellaista, luulen että ostimme sen Bauhausista ehkä? Huone on hieman alle 4x4, joten kätevää ostaa 4m rullasta. Ne ovat sellaisia vihreitä pluppeja alapuolella, jotka pitävät vähän tilaa lattiasta.Manganbangan sanoi:
Kaikkitietävä
· The Great North
· 1 208 viestiä
Kun anoppi tuli huoneeseen, hän kysyi, onko siinä lattialämmitys. Ei, ne ovat pluttareita maton alla😂K Kardanmannen sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi