Hei.
Minulla on 70-luvun tyylinen takkaharrastetila, joka on tällä hetkellä verhoiltu puurangolla suoraan betonia vasten, eristeellä ja sitten pontatuilla puuseinillä ulkopuolella. Huone sijaitsee rinteessä, ja puolet seinästä on maan alla. Aloitin purkamaan poistaakseni eristeen (tehtiin salaojitus vuosi sitten ja asennettiin isodrän-levyjä ulkopuolelle), tarkistaakseni kuinka paljon kosteus oli haitannut puurunkoa.

Nyt käy ilmi, että runkopuut ovat aivan terveitä sen seinän takana, joka on enimmäkseen maan alla, joten ajattelen, pitäisikö minun kuitenkin poistaa kaikki puurungot huoneesta ja laittaa uudet, jättäen ilmarako niiden väliin, vai pitäisikö minun vain jättää ne paikoilleen, periaatteen "jos se on toiminut melkein 40 vuotta niin..." mukaisesti.

Tulossa on myös huoneen akustinen käsittely, koska siitä tulee pieni äänitysstudio. Joten aion laittaa uutta eristettä (siten, että jää ilmarako seinistä) ja sitten pari kerrosta kipsilevyä päälle. Aion myös jättää ala- ja yläosat avoimiksi jonkinlaista ilmankiertoa varten takana... Mutta, kuten sanottu, olemassa olevat puurungot, miten niiden kanssa tehdään?

Kiitollinen vastauksesta.
Ystävällisin terveisin,
Magnus

Kuinka paljon työtä on tehdä se kunnolla?

Ajattelusi on järkevää, sen pitäisi toimia, mutta jos teet virheen salaojituksessa ja saat hieman ylimääräistä kosteutta laattaan, voit saada ongelmia.

Mieti, millä ratkaisulla nukut parhaiten seuraavat 5 vuotta.

Jos teet oikein, et ajattele remonttia enää. Jos olisin laiminlyönyt vähän, se olisi vaivannut minua välillä tulevina vuosina.

Kiitos vastauksesta
joo, oikeastaan "vain" seinien runkojen teko eroaa työssä. Olemassa olevat tukipuut on lyöty kiinni jollain karkealla naulalla, suoraan tukilautojen läpi betoniin... ovat tiukassa kiinni :/ Mutta, kuten sanot, olisi todella ikävää, jos kolmen vuoden kuluttua huomaisi, että kosteuden ja muun kanssa on ongelmia...

Seuraava kysymys... Jos nyt aion käyttää puurunkoa, mikä olisi fiksu ratkaisu betoniseinän kiinnittämiseen? Olen nähnyt sellaisia alumiinilistoja, jotka kiinnitetään lattiaan ja kattoon, mutta koska haluan, että seinä on suhteellisen vapaana lattiasta, niin ratkaisu olisi kiinnittää sisäseinä betoniin... jotta saadaan hyvä ilmanvaihto betonin ja sisäseinän välillä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.