Olen jo esittänyt samanlaisen kysymyksen "Golv"-foorumilla. Kiitokset vastauksista, mutta en ole täysin saanut otetta kysymyksestä. Siksi kysyn myös tässä foorumissa.

Miten minun pitäisi ajatella Dala-Floda-lankkulattian asentamista, kun kyse on lankkujen pituussuunnasta?
Mikä määrää pituussuunnan?

- valon sisääntulo
- katon paneloinnin suunta (valitettavasti pituussuunta vaihtelee eri huoneissa)
- että pääsee sisään lyhyiltä sivuilta keittiökaappien alle ja voi siten helpommin työntää lankut aivan seinän viereen
- talon pituussuunta
- että saumakohdat näkyvät vähemmän, jos lankut asennetaan tiettyyn suuntaan

Mikä asia pitäisi antaa ohjata?
Voin mainita, että kyseessä on melko avonainen pohjaratkaisu, jossa ensin tullaan eteiseen (pohjoispuolelta sisään tullessa), suoraan edessä on melko suuri aukko suoraan olohuoneeseen (tässä on parvekkeen ovi suoraan edessä, ovi on siis etelään päin), olohuoneen oikealla puolella on ruokailuhuone ja näiden kahden huoneen välillä on vielä isompi aukko, ruokailuhuoneesta käännytään sitten oikealle ja tullaan keittiöön, ja sitten ollaan taas takaisin eteisessä.

Kysymys on, pitäisikö asettaa lankut suoraan eteenpäin ja olohuoneeseen, pohjoisesta etelään, vai pitäisikö "yhdistää" olohuone ruokailuhuoneeseen ja asettaa lankut vasemmalta oikealle?

Kiitollinen hyvistä neuvoista!

Se on suurimmaksi osaksi makuasia.

Minun makuuni on, että sen (melkein) aina pitäisi olla talon pituussuuntaan.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
larsbj, mikä saa sinut usein tuntemaan/miettimään niin, luuletko?
Mikä tuntuu oikealta valita juuri talon pituussuunta?
Se vain "tuntuu siltä" vai? :)
Mistä syystä talon pituussuunta voisi sen sijaan tuntua täysin väärältä?

Entä valon sisäänpääsy ja saumat?
Milloin saumat näkyvät vähiten?

Se on luultavasti enimmäkseen siksi, että olen perinteinen ja pidän siitä, miltä vanhemmissa taloissa näyttää.

Myös sillä on käytännöllistä merkitystä, että tavallisessa puutalossa puupalkistolla se menee siihen suuntaan.

Poikkeuksena voisi olla, kun erittäin pitkä ja kapea tila kulkee talon poikki, esim. korridori tai halli.

Taloni on vuodelta 1893. Uusi puulattia ruuvataan kiinni vanhaan lankkulattiaan, jonka annan jäädä paikoilleen. Eli, se on mahdollista ruuvata tähän ilman riippuvuutta puupalkkeihin. Olemassa oleva alkuperäislattia on talon pituussuunnassa. Sama koskee yläkerran puulattiaa. Kuten kirjoitat, näin ilmeisesti tehtiin ennen. Talon pituussuunnassa.

Minun tapauksessani ainoa kapea tila alakerrassa on pieni käytävä eteisestä pienen vessan ohi. Jos valitsen lattian talon pituussuunnassa, tämä on niin pieni tila, että en usko sen häiritsevän.

Jos valitsen lattian talon pituussuunnassa, se tarkoittaa myös, että lankkujen lyhyet sivut voidaan liu'uttaa keittiökaappien alle. Tämä voi olla hyvä, koska lattia on helpompi saada keittiökaappien alle.

Joten, ehkä perinteisempi/vanhanaikaisempi tyyli on tehdä kuten kirjoitat!? Mutta silloin se on vastoin valon suuntaa... Kuitenkin pidän myös siitä, että yritän säilyttää "vanhan tyylin".

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
Voisiko mahdollisesti vaihtaa pituussuuntaa kulmassa?
Minulla on pienempi, melko pitkänomainen huone talon kulmassa, jossa muuten helmipaneelikatto on toiseen suuntaan.
Vai näyttääkö vain rumalta vaihtaa suuntaa pienessä huoneessa?
Jos teen niin, saan lankut samaan suuntaan kuin katossa ja laudat eivät ole niin lyhyitä lattialla.
Vai pitäisikö ehdottomasti olla sama pituussuunta kaikissa huoneissa?

Jos asennat uuden lattian samaan suuntaan kuin alusta, pintalattiasta voi tulla aallokas, koska alustan mahdollinen aaltoilu voi voimistua. Huoneen mitat näyttävät kasvavan lattialautojen suunnassa optisesti. Kannattaa harkita.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Paljon ajateltavaa... :)

Thomas_blekinge, joten laittaisit uuden lattian vastakkaiseen suuntaan kuin alapuolella oleva?
Riippumatta kaikesta muusta, mikä voi ohjata?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.