Minulla on ulkorakennus 8x5 metriä, johon haluan asentaa lattian. Mieluiten puulattia, mutta en ole varma, onko se sopivaa ja miten se pitäisi tehdä. Rakennuksella on betoniperusta ympäriinsä, sitten leca-lohkoseinät ja peltikatto. Lattia on tiivistettyä maata. Jonkin verran kosteutta maaperässä rakennuksen toisessa reunassa sateen jälkeen, koska rakennus sijaitsee rinteessä. Rakennuksen sisälattia on tasainen.

Suunnittelen muuttaa tämän harrastepuusepän verstaaksi ja eristää seinät ja katto niin, että voisi pitää 8-10 astetta ilmalämpöpumpulla silloin kun sitä ei käytetä ja yli 15 astetta ollessani siellä. Luontevinta olisi varmaankin asentaa betonilattia, mutta en halua betonilattiaa, koska haluan antaa rakennukselle kodikkaamman 'puusepänverstas'-tunnelman. Rakennus on jo peitetty paneelilla ulkopuolelta ja suunnittelen jonkinlaista puuseinää sisäpuolellekin (raakalauta tai vaneri). Minulle sopii, että lattia on eristämätön, koska pääasiassa ylläpitolämpö tulee käytettyä Etelä-Suomessa.

Kysymykseni on, onko mahdollista asentaa painetusta puusta tehty runko suoraan maahan ja sitten karkeasahatusta lankusta lattia sen päälle? Vai tuleeko siitä liian tiivis ja homehtuu maankosteudesta? Ehkä sen voi ratkaista tuuletuksen avulla? Miten minun pitäisi ajatella?
 
Sora, muovi, eristys, palkiston kiinnität seiniin balskor:ien ja kiilojen avulla alapuolelta. Sitten lattiaslastulevy ja pontattu lattia (löytyy varmasti second hand). Onnea matkaan.
 
  • Tykkään
danriols
  • Laddar…
Fadai
Jos et aio eristää lattiaa, riittää sora ja muovi. Sitten asennat palkit ja laitat lattialaudat päälle. Mahdollisesti voit kaivaa vähän maata pois, jotta et korota paljon.
 
  • Tykkään
danriols
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.