S Slottsfrun sanoi:
Valitettavasti ei ole ketään, joka voisi auttaa minua… ei ainakaan juuri nyt tule mieleen.
Lattian pitää kuulostaa tunkkaiselta (äänettömältä) ei ontolta. ensimmäinen tarkastus ainakin!
 
  • Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
Himmelsfararen Himmelsfararen sanoi:
Lattian pitäisi kuulostaa kumealta (äänettömältä) eikä ontolta. aluksi ainakin!
Miten sen tarkistaa? Koputtamalla?
 
Himmelsfararen Himmelsfararen sanoi:
Lattia pitäisi kuulostaa tunkkaiselta (äänettömältä) ei ontolta. ensimmäinen tarkistus ainakin!
Voitko
S Slottsfrun sanoi:
Kuinka se tarkistetaan? Naputtamalla?
Joo, kokeile myös työntää varovasti ylöspäin levyn alapuolelta talon alla. Rakentamiseen on erilaisia tapoja. Jotkut ruuvaavat levyt kiinni ja toiset antavat niiden olla löysästi, jos voit työntää levyä ylöspäin ja tunnet vastuksen, sinulla on eristys, ilman sitä levy nousee helposti. Todennäköisesti se on kiinnitetty ruuveilla sisältä.
 
  • Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
Himmelsfararen Himmelsfararen sanoi:
Voitko

Joo, kokeile myös painaa varovasti ylös levyä rakennuksen sisältä. On olemassa useita eri tapoja rakentaa. Jotkut kiinnittävät levyt ruuveilla ja toiset antavat niiden olla irti, jos voit painaa levyä ja siinä on vastusta, niin sinulla on eristys, ilman eristystä levy nousee helposti. Todennäköisesti se on kiinnitetty ruuveilla sisältä.
Jos koputat levyä, sen pitäisi olla hiljainen/ontto ääni, onto ääni=ei eristystä.
 
  • Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun sanoi:
Pidän ilmalämpöpumpun +18.
Tarkoittaako ilmalämpöpumppu sitten ilmalämpöpumppua (LLVP) vai ilma-vesilämpöpumppua (LVVP)? Se vaikuttaa lattian lämpötilaan.
LLVP puhaltaa lämmin ilma alas lattiaan (jos se on tavallinen seinään kiinnitettävä malli). Tämä saa lattiat, seinät ja katon pysymään samassa lämpötilassa.
LVVP, joka lämmittää pattereiden kautta, antaa huomattavasti kylmemmät lattiat.
Lisäksi 18C on melko vaatimaton sisälämpötila, joka ei anna hyväksyttävän lämpimiä lattioita, joilla kävellä sukkasillaan/paljain jaloin, ainakaan minun mielestäni.
Jos lattian lämpötila on vain 10C, oletan, että talo lämmitetään 18C:hen pattereiden kautta. Muuten se voi olla lattiahalkoja palkiston tai sokkelin kohdalla?
Trossipohja pilareilla/kulmakivillä tarkoittaa, että lattian alla on ulkoilmaa, eli -20C. Silloin tarvitaan runsaasti lämpöä sisällä, jotta lattiat eivät tunnu kylmiltä. LLVP on erinomainen torjumaan kylmiä lattioita, mutta se edellyttää myös avointa pohjaratkaisua ilman suuria tasohyllyjä jalustoineen, jotka estävät ilman liikkeitä.
 
Mikä lattian pintamateriaali on silloin?
Puu? Vai jonkinlainen muovimateriaali tai kivi?
 
Himmelsfararen Himmelsfararen sanoi:
Voitko

Joo, kokeile myös painaa varovasti ylöspäin levylle talon alla. On useita eri tapoja rakentaa. Osa ruuvaa levyjä kiinni ja toiset antavat niiden olla löysinä, jos voit painaa levyä ylöspäin ja jos on vastustusta, silloin on eristys, ilman sitä levy nousee helposti. Todennäköisesti se on ruuvattu kiinni sisältäpäin.
Oldboy Oldboy sanoi:
Ilmalämpöpumpulla tarkoitetaan silloin ilma/ilma-lämpöpumppua (LLVP) tai ilma/vesi-lämpöpumppua (LVVP)? Se vaikuttaa lattialämpötilaan.
LLVP puhaltaa lämmintä ilmaa alaspäin lattialle, (jos kyseessä on tavallinen seinämalli). Tämä saa aikaan, että lattiat, seinät ja katto pitävät saman lämpötilan.
LVVP, joka lämmittää lämpöpattereiden kautta, antaa huomattavasti kylmemmän lattian.
Sitten taas 18C on aika vähäinen sisälämpötila, joka ei anna hyväksyttävän lämpimiä lattioita astua sukkasillaan/paljain jaloin, ainakaan minun mielestäni.
Jos lattian lähellä on vain 10C, oletan, että talo on lämmitetty 18C lämpöpatterien kautta. Jos ei ehkä on lattian vetoa palkiston kautta tai sokkelissa?
Pohjapeite anturan/kivipalkkien päällä tarkoittaa, että lattian alla on ulkoilma, eli -20C. Tarvitaan paljon lämpöä sisällä, jotta lattiat eivät tunnu kylmiltä. LLVP on erinomainen kylmien lattioiden torjuntaan, mutta se edellyttää myös avointa pohjaratkaisua ilman suuria huonekaluja sokkeloineen, jotka estävät ilman liikkumista.
Seinäasennettu ilmalämpöpumppu, joka voidaan säätää puhaltamaan haluttuun suuntaan. Eli ei ole lämpöpattereita. Kirjoittamasi perusteella ei ole ihme, että lattiat ovat niin kylmät.

Lattian veto palkiston/sokkelin kautta, tarkoitatko, ettei eristystä ole tai voiko niin olla, vaikka se olisi eristetty? M

Uskotko, että pohjapeite voisi olla eristämätön?
Vai olisivatko lattiat vielä kylmempiä, jos näin olisi?
 
Huddingebo Huddingebo sanoi:
Mikä on lattian pintamateriaali?
Puu? Vai pinta jostain muovimateriaalista tai vaihtoehtoisesti kivi?
Puuparketti.
 
Oldboy Oldboy sanoi:
Kun luchtvärmepumpen tarkoittaa sitten ilmalämpöpumppua (LLVP) tai ilma/vesilämpöpumppua (LVVP)? Se vaikuttaa lattialämpötilaan.
LLVP puhaltaa lämmintä ilmaa alaspäin lattialle (jos se on tavallinen seinään kiinnitettävä malli). Se saa lattian, seinät ja katon pysymään samassa lämpötilassa.
LVVP, joka lämmittää pattereiden kautta, antaa huomattavasti kylmemmän lattian.
18C on melko vaatimatonta sisälämpötilaa, joka ei anna hyväksyttävän lämpimiä lattioita, joilla kävellä sukilla/paljain jaloin, ainakaan minun mielestäni.
Jos lattialla on vain 10C, oletan, että talo on lämmennyt 18C asteeseen pattereiden kautta. Muutoin saattaa olla lattian läpi tulevaa vetoa palkkien kohdalla tai sokkelin kohdalla?
Paalujen/nurkkakivien alla oleva alapohja tarkoittaa, että lattian alla on ulkoilmaa, eli -20C. Silloin tarvitaan melko paljon lämpöä sisälle, jotta lattiat eivät tunnu kylmiltä. LLVP on erinomainen keino vähentää kylmiä lattioita, mutta se edellyttää myös avointa pohjaratkaisua ilman suuria sokkelikalusteita, jotka estävät ilman liikettä.
Minun alapohjani ovat aina tiivistetty alhaalta ruuvilla ja massalla/teipillä, ja toivon, että on tiettyä "ilmastointia" yläpuolelta puulattian läpi, on olemassa eri koulukuntia, ja usein oletetaan, että rakenne on sama kuin itse tekee. Käsitän, että se on LLVP. Ehkä koko lattiarakenne tarvitsee muutaman päivän sopeutuakseen ja lämpötilan täytyy olla korkeampi ja ilmavirtaus alaspäin lattiaa kohti!
 
  • Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun sanoi:
Seinään asennettava ilmalämpöpumppu, jonka suuntaa voi säätää. Ei siis mitään pattereita. Sen mukaan mitä kirjoitat, ei ole ihme, että lattiat ovat niin kylmät.
Osittain, mutta 18C on alhainen lämpötila talvella. Se ei tunnu lämpimältä.

S Slottsfrun sanoi:
Lattiahontelot kautta hirret, tarkoitatko että se voisi johtua eristyksen puutteesta vai tapahtuuko se myös eristyksen kanssa?
Se voi tapahtua vaikka olisi eristetty.

S Slottsfrun sanoi:
Uskotko, että alapohja voi olla eristämätön?
Ei.

S Slottsfrun sanoi:
Vai olisivatko lattiat vielä kylmemmät, jos näin olisi?
Kyllä.
 
Himmelsfararen Himmelsfararen sanoi:
Minun lattiapalkit ovat aina tiivistetty alhaalta ruuveilla ja kitti/teippi ja toivon, että siellä on jonkinlainen "ilmaus" ylhäältä puulattian kautta, on olemassa eri kouluja ja usein lähdetään siitä, että rakennelma on sama kuin mitä tekee itse. Ymmärrän, että se on LLVP. Ehkä koko lattiarakenne tarvitsee muutaman päivän tottuakseen ja lämpötilan pitää olla korkeampi ja ilmavirran alaspäin lattiaa kohti!
Missä tarkoitat, että ilmaus pitäisi olla? En oikein ymmärrä.

Pitäisikö minun "tulla korkeammalla lämpötilalla" (kuinka korkealla) ja katsoa, vaikuttaako se positiivisesti lattioihin?

Luftström on jo alaspäin lattioihin.
Mutta kun lämpö nousee ja ulkona on niin mahdottoman kylmää, ehkä se ei riitä lämmittämään lattioita?
 
Oldboy Oldboy sanoi:
Osittain, mutta 18C on heikko lämpötila talvella. Se ei tunnu lämpimältä.


Se voi käydä näin, vaikka se on eristetty.


Ei.


Kyllä.
Mikä lämpötila sinun mielestäsi pitäisi olla lämpöpumpussa?

Jos lattia olisi eristämätön ja ilmalämpöpumppu on päällä +18. Kuinka kylmä luulet, että lattia olisi siinä tapauksessa, kun nyt ulkona on -20 astetta...
 
S Slottsfrun sanoi:
Missä tarkoitat, että tuuletuksen pitäisi olla? En oikein ymmärrä.

Pitäisikö minun "polttaa" korkeammassa lämpötilassa (kuinka korkeassa) ja katsoa, vaikuttaako se lattioihin positiivisesti?

Minulla on jo ilmavirta alaspäin lattioihin.
Mutta koska lämpö nousee ja ulkona on niin äärettömän kylmä, ehkä se ei riitä lämmittämään lattioita?
Jos trossipohja on täysin suljettu, voi syntyä kondensaatiota ja homeita. (Voit muovittaa sisälattian alle, minä en tee sitä) Jotkut rakentajat valitsevat tuuletuksen hieman ulkopuolelta (alas) ja toiset niin, että sisälattia ei koskaan ole 100 % tiivis edes uutena. (lattia kuivuu usein kapeammaksi ja pienet raot muodostuvat ilmakanaviksi.) Minä olen sitä mieltä, että jos se on tiivis alhaalla, en voi saada niin paljon vetoa. Kokeile 22 asteella ja vähän enemmän tuulettimella yön aikana ja katso, miltä tuntuu huomenna. Lattiakonstruktiollasi on tietty viive ylös- ja alaspäin lämpötilassa.
 
  • Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
Himmelsfararen Himmelsfararen sanoi:
Jos alapohja on täysin suljettu, voi syntyä kondenssia ja hometta. (Sisätilan lattian alle voi laittaa muovia, mutta itse en tee niin.) Jotkut rakentajat valitsevat hiukan tuuletuksen ulkopuolelta (alhaalta) ja toiset niin, että sisätilan lattia ei ole koskaan 100 % tiivis edes uutena. (lattia kuivuu usein kapeammaksi ja pienet raot muodostuvat ilmakanaviksi.) Perustelen, että jos se on tiivis alhaalta, en voi saada niin paljon vetoa. Kokeile 22 astetta ja hieman enemmän tuuletusta yön aikana ja katso, miltä tuntuu huomenna. Lattiarakenteellasi on tietty viive lämpötilan nousussa ja laskussa.
Ei aavistustakaan kuinka tiivis/suljettu alapohja on.
Minulla on lisäksi aika paljon mattoja puulattialla, joten vähän rakoja. Näen, että jotkut laudat ovat hieman eronneet, mutta kun tunsin raon, niin pontti on edelleen kiinni.
Joten ei ole tuuletusta vaikka onkin eronnut.

Tietääkseni puulattian alla ei ole muovia. Sen sijaan seinissä on höyryjarru, jonka rakentaja aikoi jättää pois, mutta sen piti olla siellä ohjeiden mukaan... minä huomautin siitä hänelle.

Henkilöitä palkataan, koska uskotaan heidän tietävän mitä tekevät...
Mutta hän teki ison virheen katolle luodussa ilmatilassa (jonka huomasin), joten siksi olen hieman ylimääräisen "huolissani" onko jotain muuta rakennettu väärin...
 
S Slottsfrun sanoi:
Ei aavistustakaan kuinka tiivis/suljettu trossbotten on.
Minulla on myös paljon mattoja puulattialla, joten rakoja on vähän. Näen, että tietyt laudat ovat hieman erkaantuneet toisistaan, mutta kun tunnustelin uraa, pontit ovat edelleen yhdessä.
Joten siellä ei ole tuuletusta, vaikka onkin erkaantunut toisistaan.

Tietääkseni puulattian alla ei ole muovia. Sen sijaan seinissä on höyryjarru, jonka rakentaja aikoi jättää huomiotta, mutta joka ohjeiden mukaan piti asentaa… Minä huomautin hänelle myös tästä.

Käytetäänhän ammattilaisia, jotta uskotaan heidän tietävän mitä tekevät…
Mutta tämä teki kunnon virheen kattorakenteen tuuletustilan kanssa (jonka itse huomasin), joten siksi olen vähän enemmän "huolissani", jos jotain muutakin on rakennettu väärin…
Pohdintani trossbottenista oli vain pohdintaa. Hyvän ammattilaisen löytäminen nykyään on vaikeaa. Kokeile 22 astetta ja koputa huomenna levyjä alapuolelta. Onnea matkaan!
 
  • Tykkään
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.