2 856 lukukertaa ·
33 vastausta
3k lukukertaa
33 vastausta
Puulattia, eristys vai ei?
Attefall-talo rakennettu kolme vuotta sitten. Rakennusmoduuli, sisältää eristepaketin.
Tiedän, että seinät/katto on eristetty. Mutta, alan miettiä, miten kirvesmies teki lattian...
Tiedän, että alimpana, eli lattian alimmassa osassa, on jonkinlaisia ohuita levyjä, koska näen ne, kun kurkistan talon alle. Talo seisoo sorapedillä, "kivien" päällä.
Rakennusteknisesti. Onko normaalia, että lattiat (puuta) ovat kylmiä, vaikka lattia olisi eristetty kuten pitäisi? Jos ulkona on todella kylmää (täällä on nyt -18) ja vaikka minulla on ilmalämpöpumppu asetettuna +18 asteeseen?
Tiedänhän, että lämmin ilma nousee, joten onko normaalia, että lattiat ovat melko monta astetta kylmempiä kuin sisäilma yleisesti ottaen? Huolimatta siitä, että lattia on eristetty.
Kiitollinen mielipiteistänne!
Tiedän, että seinät/katto on eristetty. Mutta, alan miettiä, miten kirvesmies teki lattian...
Tiedän, että alimpana, eli lattian alimmassa osassa, on jonkinlaisia ohuita levyjä, koska näen ne, kun kurkistan talon alle. Talo seisoo sorapedillä, "kivien" päällä.
Rakennusteknisesti. Onko normaalia, että lattiat (puuta) ovat kylmiä, vaikka lattia olisi eristetty kuten pitäisi? Jos ulkona on todella kylmää (täällä on nyt -18) ja vaikka minulla on ilmalämpöpumppu asetettuna +18 asteeseen?
Tiedänhän, että lämmin ilma nousee, joten onko normaalia, että lattiat ovat melko monta astetta kylmempiä kuin sisäilma yleisesti ottaen? Huolimatta siitä, että lattia on eristetty.
Runkorakentaja
· Kristinehamn
· 141 viestiä
Todennäköisesti sinulla on rossipohja, otitko kuvia tai onko rakennusmestari (sinä, joku muu) määritellyt lattian rakennusilmoitus-tilauksessa. Minulla oli pohja, jossa oli 45x220 ja 30 mm puulattia, joka oli ok. Nykyisessä piharakennuksessani on 195 mm eristys, 25 mm lattia ja se on ok.S Slottsfrun sanoi:Attefalltalo rakennettu kolme vuotta sitten.
Rakennusmoduuli, mukaan lukien eristyspaketti.
Tiedän, että seinät/katto on eristetty.
Mutta, alan miettiä, miten rakennusmestari teki lattian kanssa…
Tiedän, että alimmalla kerroksella, eli lattian alimmassa osassa, on jonkinlaisia ohuita levyjä, koska näen ne, kun kurkkaan talon alle. Talo seisoo sorapedillä, kivien päällä.
Rakennusteknisesti.
Onko normaalia, että lattiat (puu) ovat kylmiä, vaikka lattia olisi eristetty oikein?
Jos ulkona on todella kylmä (on -18 täällä nyt) ja vaikka minulla on ilmalämpöpumppu asetettu +18 asteeseen?
Tiedän, että lämmin ilma nousee, joten ehkä on normaalia, että lattiat ovat monta astetta kylmempiä kuin sisäilma kokonaisuudessaan? Huolimatta eristetyistä lattioista.
Runkorakentaja
· Kristinehamn
· 141 viestiä
Onko sinulla rakenne, joka näyttää tältä?Himmelsfararen sanoi:
Idioottimaisesti en ottanut kuvia juuri lattiasta, kun sitä rakennettiin. Ja rakentaja näyttää olevan saavuttamattomissa.Himmelsfararen sanoi:
Liitän kuvan ennen kuin kylpyhuone rakennettiin, jos se voisi antaa joitain vihjeitä.
Kuten sanottu, katsoessani talon alle näen jonkinlaisen "levyn" pohjana.
Kuinka tarkoitat, kun kirjoitat, että lattiasi ovat OK? Tarkoitatko, että ne eivät ollenkaan ole kylmiä, kun on todella kylmä ulkona? Eli ne pitävät saman lämpötilan kuin sisäilma?
Rakennusilmoitus? Minulla on vain aloitus-/päättymisilmoitus, joka on hyväksytty kunnalta.
Runkorakentaja
· Kristinehamn
· 141 viestiä
Sinulla on tyypillinen rossipohja, levyt jotka näet alapuolella ovat sinun palkkien alapuolisissa lankuissa. Arvaan, että sinulla on 145-170 mm palkit ja mitä korkeampia, sitä parempi eristys. Kun sanon ok tarkoitan, että uusi taloni lattialämmöllä, betonilaatalla ja 30 cm eristyksellä on 100%, niin rossipohjassa 220 mm eristyksellä on noin 60% siitä, sinulla saattaa olla 40% mukavuus. Lisää mattoja ja villasukat päälle! Voitko ohjata ILP:n virtaus alas? Onko sinulla puulattia tai lastulevy ja klikkilattia? Massiivipuulattian pidän lämpimämpänä.S Slottsfrun sanoi:Typerää kyllä en ottanut kuvia juuri lattiasta, kun se rakennettiin. Ja puuseppä näyttää olevan tavoittamattomissa.
Liitän kuvan ennen kuin kylpyhuone rakennettiin, jos se voi antaa vihjeitä.
Kuten sanottu, kun katson talon alle, näen jonkinlaisen "levyn" pohjana.
Mitä tarkoitat kun kirjoitat että lattiasi ovat OK? Tarkoitatko, että ne eivät ole lainkaan kylmät, kun ulkona on oikein kylmä? Eli pitävätkö ne saman lämpötilan kuin sisäilma?
Rakennusilmoitus? On vain aloitus-/lopetuslupa, jonka kunta on hyväksynyt.
Minulla on puulattia. Ei lattialämmitystä.Himmelsfararen sanoi:
Sinulla on tyypillinen rossipohja, levyt, joita näet alhaalla, ovat palkkien päällä. Arvaan, että sinulla on 145-170 mm palkit ja mitä korkeammat ne ovat, sitä parempi eristys. Kun sanon ok, tarkoitan, että uusi taloni lattialämmityksellä, betonilaattalla ja 30 cm eristyksellä on 100%, joten 220 mm eristys rossipohjassa on noin 60%, ehkä sinulla on 40% mukavuus. Lisää mattoja ja villasukat jalkaan! Voitko ohjata ilma-ilmalämpöpumpun virtausta alaspäin? Onko sinulla puulattia vai lastulevy ja laminaatti? Mielestäni massiivipuulattia on lämpimämpi.
Mutta, luuletko, että kirvesmies voisi olla niin “huono”, että hän laittoi levyt rossipohjan pohjalle ja sitten puulattian päälle, ilman eristystä välissä? Vai onko levyjen/rossipohjan idea, että eriste on levyjen päällä? Eli onko itsestään selvää kirvesmiehelle laittaa eristettä sinne?
Ja onko siis normaalia, että lattiat ovat kylmiä, vaikka niiden alla olisi eristys?
Ulkona on nyt noin -20.
Ilma-ilmalämpöpumppu on säädetty +18.
Mutta lattiat ovat vain +10.
Runkorakentaja
· Kristinehamn
· 141 viestiä
Minä olisin hyvin yllättynyt, jos eristystä ei ole, se on yleisesti hyväksytty rakenne. Onko olemassa valokuva-dokumentaatiota rakentamisesta? Prosentuaalisesti se ei luultavasti paranna mukavuutta valitettavasti, korkeammalla eristyksellä 220 mm olisi ollut parempi. Kuvassa näkyy levy ja eristys rakenteessa 220 mm, Sinun pitäisi olla vastaava..S Slottsfrun sanoi:Minulla on puulattia. Ei lattialämmitystä.
Mutta, luuletko, että puuseppä voi olla niin "surkea", että hän on laittanut levyt alimpana trossbottenissa ja sitten päälle puulattian, ilman eristystä välissä? Vai onko koko juttu levyjen/trossbottenin kanssa, että eristys pitäisi olla levyjen päällä? Siis itsestään selvää puusepälle laittaa sinne eristys?
Ja, onko siis normaalia, että lattiat ovat kylmiä, vaikka niiden alla on eristys?
On nyt noin -20 ulkona.
Pidän ilmalämpöpumpun +18:ssä.
Mutta lattiat ovat vain +10.
Valitettavasti en löydä kuvia juuri lattiasta... ja timpuri näyttää "kadonneen".Himmelsfararen sanoi:
Olisin hyvin yllättynyt, jos siinä ei ole eristystä, se on vakiintunut rakenne. Onko olemassa valokuvadokumentaatio rakennusvaiheesta? Prosentuaalisesti se ei luultavasti paranna mukavuutta valitettavasti, korkeammalla 220 mm eristyksellä se olisi ollut parempi. Kuvassa näet levyn ja eristyksen 220 mm rakenteessa, sinun pitäisi olla samanlainen.
Tarkoitatko "prosentuaalisesti se ei luultavasti paranna mukavuutta", että lattian ilmoittamani lämpötila voidaan pitää normaalina olosuhteiden perusteella? Eli onko tämä lattialämpötila normaali, vaikka sen alla onkin eristystä kuten pitäisi? Olisiko lattiat olleet vieläkin kylmempiä, jos eristystä olisi puuttunut alhaalta? On nyt noin -20 astetta ulkona...
Runkorakentaja
· Kristinehamn
· 141 viestiä
Kyllä, kyllä ja kyllä! Voitko yrittää tarkistaa, onko siellä todella eristystä pohjassa, mitä luulet? Voisiko kunnalla olla jotain valokuvadokumentaatiota puusepältä? Sellainen yleensä toimitetaan lopputarkastuksessa/lopetuksessa loppusertifikaattia varten. Tarkastusplan yleensä löytyy, voitko googlata rakennussarjaasi nähdäksesi, mitä sinun pitäisi odottaa?S Slottsfrun sanoi:En valitettavasti löydä kuvia juuri lattiasta... ja puuseppä näyttää kadonneen.
Tarkoitatko "prosentuaalisesti se ei todennäköisesti paranna mukavuutta" sillä, että ilmoittamani lattian lämpötila voidaan pitää normaalina olosuhteiden perusteella? Eli että tämä lattian lämpötila on normaali, vaikka alla on eristystä niin kuin pitäisi olla? Olisivatko lattiat vielä kylmempiä, jos alla ei olisi eristystä? Täällä on nyt noin -20 astetta ulkona...
Hei minulla on AMU-mökki, jossa on pontattu puulattia
sen jälkeen kun ostin sen, olen alkanut pitää sitä ympäri
vuoden lämpimänä...lattialaudat ovat vääntyneet ja
joissain kohdin on näkyvissä rakoja. 14+ lattialla 20+ keskellä seinää.
Voinko asentaa eristelevyt ja klikkilattian päälle ilman
ongelmia?...olen saanut vihjeen, että kosteutta voi muodostua alkuperäiselle lattialle.
sen jälkeen kun ostin sen, olen alkanut pitää sitä ympäri
vuoden lämpimänä...lattialaudat ovat vääntyneet ja
joissain kohdin on näkyvissä rakoja. 14+ lattialla 20+ keskellä seinää.
Voinko asentaa eristelevyt ja klikkilattian päälle ilman
ongelmia?...olen saanut vihjeen, että kosteutta voi muodostua alkuperäiselle lattialle.
Olen lähettänyt kaikki asiakirjat kunnalle, tarkastussuunnitelman, jossa olen rastittanut eri asiat, joita he kysyvät. Mutta, valokuvia ei vaadittu. Klikkasin sen mukaan, että kaikki on tehty talopaketin ohjeiden mukaan.Himmelsfararen sanoi:
Kyllä, kyllä ja kyllä! Voitko yrittää nähdä, onko todellakin eristystä rossipohjassa, mitä luulet?. Voisiko kunnalla olla valokuva dokumentaatiota kirvesmieheltä? Se jätetään yleensä lopputarkastuksessa / viimeistelyssä loppusertifikaattia varten. Tarkastussuunnitelma on yleensä olemassa, voitko googlata talopakettisi nähdäksesi mitä sinun pitäisi odottaa?
Olinhan pyytänyt rakentajaa noudattamaan tätä ja ehkä otin itsestäänselvyytenä, että hän eristi lattian alle kuten piti. Koska pyysin häntä todella seuraamaan ohjeita, lähteä niistä. Mutta, hän teki joitain muita "omia ratkaisuja", joten kun lattiat ovat kylmät, olen huolissani siitä, onko hän tehnyt jotain omaa täälläkin...
Miten voi nähdä, onko eristystä rossipohjassa? Siinä tapauksessa minun on kai avattava lattia...
Runkorakentaja
· Kristinehamn
· 141 viestiä
Mikä on AMU-mökki?kenth gustafsson sanoi:
Hei, minulla on AMU-mökki, jossa on pontattu puulattia.
Kun ostin sen, aloin käyttää sitä ympärivuotisesti lämmintä...lankut ovat vääntyneet ja turvonneet ja
joissain kohdissa on näkyviä rakoja. 14+ lattialla, 20+ keskellä seinää.
Voinko laittaa eristelevyt ja napsahtavan lattian päälle ilman ongelmia?...sain vihjeen, että kosteutta voi muodostua alkuperäiselle lattialle.
Mikä on AMU-mökki?kenth gustafsson sanoi:
Hei, minulla on AMU-mökki, jossa on pontattu puulattia
sen jälkeen kun ostin sen, olen alkanut pitää sen ympärivuotisesti
lämpimänä...lattialaudat ovat vääntyneet, kun ne ovat turvonneet ja
joissakin näkyy rakoja. 14+ lattialla 20+ keskellä seinää.
Voinko asentaa eristelevyt ja klikattavan lattian päälle ilman ongelmia?...olen saanut vihjeen, että kosteutta voi muodostua alkuperäiselle lattialle.
Onko lattialautojen alla eristystä?
Olen hieman utelias, koska minullakin on ongelmia kylmän lattian kanssa ja olen huolissani siitä, onko aluslattian eristystä vai ei.
Runkorakentaja
· Kristinehamn
· 141 viestiä
Riittää, että voit ottaa ylös osan laudasta seinän vieressä, poistaa lattialistalla paikan, jossa sinulla on lyhyempi lattialaudan pala, toivottavasti voit ruuvata ruuvit irti, poistaa lauta ja kurkistaa alas. Onko sinulla joku, joka voi auttaa sinua?S Slottsfrun sanoi:Olen lähettänyt kaikki asiakirjat kunnalle, valvontasuunnitelma, jossa olen tarkistanut eri asiat, joita he kysyvät. Mutta, kuvia ei vaadittu. Klikkasin siinä, että kaikki on tehty rakennussarjan kuvauksen mukaan.
Pyysin rakennuttajaa seuraamaan tätä ja oletin ehkä, että hän eristi asianmukaisesti lattian alla. Koska todella pyysin häntä seuraamaan kuvausta, lähtemään siitä. Mutta hän teki joitakin muita "omia ratkaisujaan", joten kun lattiat ovat kylmiä, olen huolissani, onko hän tehnyt jotain omaa myös täällä...
Miten voi nähdä, onko trossbottenissa eristystä? Siinä tapauksessa minun täytyy kai nostaa lattia...
Valitettavasti ei ketään, joka voisi auttaa minua… ei ainakaan, mitä hetkenä tässä heti mieleen tulisi.Himmelsfararen sanoi: