2 519 lukukertaa ·
4 vastausta
3k lukukertaa
4 vastausta
Puulaatta, onko ei-keraamisia?
Ajattelin laittaa lattian kellariin, jossa on eristämätön laatta. Haluan lämpimän tuntuisen lattian, mutta kattokorkeuden ja tekniikan epävarmuuden vuoksi jätin Platon + parketti -vaihtoehdon pois.
Nyt harkitsen laittavani puujäljitelmälaattoja suoraan laattaan. Ei niin lämmin jalalle, mutta visuaalisesti lämmin ei-kellarimainen tunne.
Kuitenkin olen löytänyt vain tällaisia laattoja keraamisina, kuten graniittikeramiikka.
Olen lukenut, että graniittikeramiikka ei hengitä yhtä hyvin kuin tavalliset laattat, jotka on tehty esimerkiksi murskatusta kivestä. Lisäksi ne asennetaan kelluvalla kiinnitysmassalla ja siksi ne ovat vähemmän anteeksiantavia alustan epätasaisuuksille, mitä minulla valitettavasti on.
Tietääkö joku, onko olemassa puujäljitelmälaattoja, jotka on tehty materiaalista kuten murskattu kivi etc?
Tai onko minulla ehkä väärää tietoa graniittikeramiikasta?
Nyt harkitsen laittavani puujäljitelmälaattoja suoraan laattaan. Ei niin lämmin jalalle, mutta visuaalisesti lämmin ei-kellarimainen tunne.
Kuitenkin olen löytänyt vain tällaisia laattoja keraamisina, kuten graniittikeramiikka.
Olen lukenut, että graniittikeramiikka ei hengitä yhtä hyvin kuin tavalliset laattat, jotka on tehty esimerkiksi murskatusta kivestä. Lisäksi ne asennetaan kelluvalla kiinnitysmassalla ja siksi ne ovat vähemmän anteeksiantavia alustan epätasaisuuksille, mitä minulla valitettavasti on.
Tietääkö joku, onko olemassa puujäljitelmälaattoja, jotka on tehty materiaalista kuten murskattu kivi etc?
Tai onko minulla ehkä väärää tietoa graniittikeramiikasta?
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 075 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 075 viestiä
Oletko tarkistanut Bygghemman suodattimet, joissa voit valita "Ej frostsäker"?
https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/klinker/traklinker/?pf_frostsecure=False
On hyvä valita pienempiä laattoja ja paksuja saumoja eristämättömällä alustalla.
Luulen, että kaikki klinkkerit (ja kakel) ovat keramiikkaa ja valmistettu savimateriaalista.
https://www.svenskakakel.se/kunskap/klinker
https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/kakel-och-klinker/klinker/traklinker/?pf_frostsecure=False
On hyvä valita pienempiä laattoja ja paksuja saumoja eristämättömällä alustalla.
Luulen, että kaikki klinkkerit (ja kakel) ovat keramiikkaa ja valmistettu savimateriaalista.
https://www.svenskakakel.se/kunskap/klinker
Kiitos vastauksesta!
Nyt menin hieman sekaisin
Onko niin, että tavallinen klinkkeri = keramiikka, kun taas graniittikeramiikka on eri asia?
Juuri graniittikeramiikan olen kuullut tarvitsevan erityisen tasaista alustaa.
Ymmärränkö oikein, että valitsemalla "ei pakkasenkestävä" jätän graniittikeramiikan ulkopuolelle?
Nyt menin hieman sekaisin
Onko niin, että tavallinen klinkkeri = keramiikka, kun taas graniittikeramiikka on eri asia?
Juuri graniittikeramiikan olen kuullut tarvitsevan erityisen tasaista alustaa.
Ymmärränkö oikein, että valitsemalla "ei pakkasenkestävä" jätän graniittikeramiikan ulkopuolelle?
Graniittikeraaminen tai posliinilaatat, mikä on oikeampi nimi, mutta ei niin yleinen, ovat kovempia/tiheämpiä savessa.
Ajattele kahvimukia ja lasittamatonta saviastiaa, se on ero.
Jos sillä on merkitystä lattialle, jätän sen sanomatta, mutta mielestäni se vaikuttaa kaukaa haetulta... kyllä, graniittikeraaminen on tiheämpää, mutta ihmettelen, kulkeeko klinkkerin läpi mitään määriä höyryä...?
Suurten laattojen kuin noin 20x20cm kohdalla käytetään valuohennetta laatoista riippumatta, lattian tulisi olla tasainen ja sileä, muuten joudut heti ongelmiin.
Jos aiot silottaa lattian, käytä ulkotuotteita.
Ajattele kahvimukia ja lasittamatonta saviastiaa, se on ero.
Jos sillä on merkitystä lattialle, jätän sen sanomatta, mutta mielestäni se vaikuttaa kaukaa haetulta... kyllä, graniittikeraaminen on tiheämpää, mutta ihmettelen, kulkeeko klinkkerin läpi mitään määriä höyryä...?
Suurten laattojen kuin noin 20x20cm kohdalla käytetään valuohennetta laatoista riippumatta, lattian tulisi olla tasainen ja sileä, muuten joudut heti ongelmiin.
Jos aiot silottaa lattian, käytä ulkotuotteita.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 075 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 075 viestiä
Koska graniittikeramiikka on tiheämpää kuten Nino kirjoittaa, se imee vähemmän kosteutta ja sitä voidaan siksi käyttää ulkona ilman, että se rikkoutuu pakkasella. Se on usein leikattu polttamisen jälkeen, mikä tekee laatoista kokoontarkempia ja ne voidaan laittaa ohuempaan saumaan, mikä ei ole suositeltavaa eristämättömälle betonilaatalle.
Klikkaa tästä vastataksesi