1 216 lukukertaa ·
8 vastausta
1k lukukertaa
8 vastausta
Puukysymys aloittelijoille
Aion nikkaroida kehyksen ja katon ulkosalla sijaitsevan kellariluukun päälle. Ei mitään monimutkaista, mutta sen on kestettävä ulkona olevaa kosteutta ja sijaitsee lähellä maata (seisoo kevytsoraharkoilla). Mikä puu olisi parasta tähän?
Haluaisin kai kyllästettyä puuta (terassilauta?), mutta eikö siinä ole riski, että se turpoaa ja asiat siirtyvät ja menevät pieleen?
Ajattelin laittaa kattohuovan päälle.
Haluaisin kai kyllästettyä puuta (terassilauta?), mutta eikö siinä ole riski, että se turpoaa ja asiat siirtyvät ja menevät pieleen?
Ajattelin laittaa kattohuovan päälle.
Impregnering ei vaikuta puun ominaisuuksiin. Mutta sen ei pitäisi olla tarpeen sinun tapauksessasi.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 590 viestiä
Mja, se riippuu vähän.
Jos et aio maalata sitä, voit käyttää painekyllästettyjä lautoja.
Mutta minne sijoittaisit trallvirket?
Katon huovan alla tuntuu paremmalta käyttää tavallista raakaponttilautaa, koska se on kuitenkin peitetty.
Lecaharkkoja vasten on aina parasta käyttää syllpap.
Vai onko kyseessä erittäin matala kehys (pari cm), joka on tarkoitus asettaa jonnekin kannen päälle?
Jos et aio maalata sitä, voit käyttää painekyllästettyjä lautoja.
Mutta minne sijoittaisit trallvirket?
Katon huovan alla tuntuu paremmalta käyttää tavallista raakaponttilautaa, koska se on kuitenkin peitetty.
Lecaharkkoja vasten on aina parasta käyttää syllpap.
Vai onko kyseessä erittäin matala kehys (pari cm), joka on tarkoitus asettaa jonnekin kannen päälle?
Kyllä, matala kehys kannella. Olen tehnyt reiän sisään ryömintätilaan ulkopuolelta, suurelta osin maanpinnan alapuolella. Ensin menee alas "kuoppaan", joka on muurattu leca-lohkoilla, ja sitten voi mennä perustaan. Rakennan kehyksen kannella tämän kuopan päälle. Koska se on pieni puutarha, haluan sen olevan mahdollisimman matala ja että sen päällä voi kävellä. Kyse on 10-20 cm maan yläpuolella, joten siitä tulee kostea.klaskarlsson sanoi:
Mja, se riippuu vähän.
Jos et aio maalata niin voit käyttää painekyllästettyjä lankkuja.
Mihin asettaisit terassilaudat sitten?
Katon huovan alla tavallinen raakapontti tuntuu paremmalta, koska se on kuitenkin peitetty
Leca-tiilien vasten on aina parasta käyttää karmin tiivistettä
Vai onko se todella matala kehys (pari cm) joka pitäisi olla kannen tapainen jossain?
Karmin tiiviste on hyvä neuvo.
Terassilauta on puutavaravarastolla vielä niin kostea, että sen tuntee. Olen kuullut, että se voi kutistua ja muuttua kuivumisen aikana. Mutta ei ehkä ole suuri ongelma näin pienessä rakenteessa kuin tässä.D Daniel 109 sanoi:
Pelkäsitkö ettet se paisuisi äsken.
Kyllä, on totta että se on usein kostea kun sen ostaa. Mutta sitten käytännössä ei ole eroa.
Kyllä, on totta että se on usein kostea kun sen ostaa. Mutta sitten käytännössä ei ole eroa.
Osta painekyllästettyä kuten suunnittelet niin se kyllä järjestyy 
En voi luvata, että se turpoaa, mutta se kutistuu hieman. Ajattele terassia, jossa raot kasvavat hieman suuremmiksi jonkin ajan kuluttua kuin silloin, kun sen asensit.
Mutta se ei ole valtava, kaikki sujuu hyvin
En voi luvata, että se turpoaa, mutta se kutistuu hieman. Ajattele terassia, jossa raot kasvavat hieman suuremmiksi jonkin ajan kuluttua kuin silloin, kun sen asensit.
Mutta se ei ole valtava, kaikki sujuu hyvin
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 590 viestiä
Klikkaa tästä vastataksesi