Aion nikkaroida kehyksen ja katon ulkosalla sijaitsevan kellariluukun päälle. Ei mitään monimutkaista, mutta sen on kestettävä ulkona olevaa kosteutta ja sijaitsee lähellä maata (seisoo kevytsoraharkoilla). Mikä puu olisi parasta tähän?

Haluaisin kai kyllästettyä puuta (terassilauta?), mutta eikö siinä ole riski, että se turpoaa ja asiat siirtyvät ja menevät pieleen?

Ajattelin laittaa kattohuovan päälle.
 
Impregnering ei vaikuta puun ominaisuuksiin. Mutta sen ei pitäisi olla tarpeen sinun tapauksessasi.
 
Mja, se riippuu vähän.
Jos et aio maalata sitä, voit käyttää painekyllästettyjä lautoja.
Mutta minne sijoittaisit trallvirket?
Katon huovan alla tuntuu paremmalta käyttää tavallista raakaponttilautaa, koska se on kuitenkin peitetty.
Lecaharkkoja vasten on aina parasta käyttää syllpap.

Vai onko kyseessä erittäin matala kehys (pari cm), joka on tarkoitus asettaa jonnekin kannen päälle?
 
  • Tykkään
matsro
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Mja, se riippuu vähän.
Jos et aio maalata niin voit käyttää painekyllästettyjä lankkuja.
Mihin asettaisit terassilaudat sitten?
Katon huovan alla tavallinen raakapontti tuntuu paremmalta, koska se on kuitenkin peitetty
Leca-tiilien vasten on aina parasta käyttää karmin tiivistettä

Vai onko se todella matala kehys (pari cm) joka pitäisi olla kannen tapainen jossain?
Kyllä, matala kehys kannella. Olen tehnyt reiän sisään ryömintätilaan ulkopuolelta, suurelta osin maanpinnan alapuolella. Ensin menee alas "kuoppaan", joka on muurattu leca-lohkoilla, ja sitten voi mennä perustaan. Rakennan kehyksen kannella tämän kuopan päälle. Koska se on pieni puutarha, haluan sen olevan mahdollisimman matala ja että sen päällä voi kävellä. Kyse on 10-20 cm maan yläpuolella, joten siitä tulee kostea.

Karmin tiiviste on hyvä neuvo.
 
D Daniel 109 sanoi:
Kyllästäminen ei vaikuta puun ominaisuuksiin. Mutta ei sen pitäisi olla tarpeen sinun tapauksessasi.
Terassilauta on puutavaravarastolla vielä niin kostea, että sen tuntee. Olen kuullut, että se voi kutistua ja muuttua kuivumisen aikana. Mutta ei ehkä ole suuri ongelma näin pienessä rakenteessa kuin tässä.
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Pelkäsitkö ettet se paisuisi äsken.
Kyllä, on totta että se on usein kostea kun sen ostaa. Mutta sitten käytännössä ei ole eroa.
 
  • Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
Osta painekyllästettyä kuten suunnittelet niin se kyllä järjestyy :)
En voi luvata, että se turpoaa, mutta se kutistuu hieman. Ajattele terassia, jossa raot kasvavat hieman suuremmiksi jonkin ajan kuluttua kuin silloin, kun sen asensit.
Mutta se ei ole valtava, kaikki sujuu hyvin :)
 
  • Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
D Daniel 109 sanoi:
Epäilitkö etä se saattaisi turvota juuri äsken.
Kyllä, se on usein kostea, kun sen ostaa. Mutta sitten ei käytännössä ole eroa.
Tarkoitin ensisijaisesti kutistua. Mutta mutta, ei kuulosta silloin kovin relevantilta. Hyvä.
 
M matsro sanoi:
Tarkoitin varmaan ensisijaisesti kutistua. Mutta mutta, ei kuulosta silloin kovin relevantilta. Hyvä.
Tällaisella pienellä aukolla kuopan yläpuolella, joka voi kostua, painekyllästetty sopii hyvin.
 
  • Tykkään
matsro
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.